Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mtfuji schreef: wo 24 november 2021, 19:53 Als je geen sprongen of drops gaat doen heb je helemaal geen dropper nodig tegenwoordig.
De "moderne" mtb heeft al zo'n luie stuurhoek en lange wielbasis dat je overal in Nederland met 2 vingers in je neus omlaag komt.

In het 26 inch tijdperk was het wel handig geweest moet ik toegeven, maar toen bestonden ze nauwelijks... :tong
Juist met de moderne "forward geometry" en bijbehorende steile zitbuizen is een dropper prettiger/nuttiger dan ooit.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik vind het op de routes van Amerongen en Leersum en wat andere routes met "langere" afdalingen (bijv Traumapad bij Nijmegen) echt een toevoeging. Echt zoveel meer bewegingsvrijheid. Je kunt echt lekker rammen zonder beperkingen met je lichaamspositie tov je fiets. Gaat vast niet in absolute zin veel harder maar het is een stuk leuker!
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Jan Willem schreef: wo 24 november 2021, 16:23 - op de doorsnee NL rondjes slalommen en korte klimmetjes gaat het zadel 1½ à 2cm omlaag voor bewegingsvrijheid in bochtenwerk (routes als Amerongen zit ik er dan nauwelijks meer aan)
Ik dacht dat je de dropper alleen maximaal extended mag belasten? Kan je er ook straffeloos op fietsen met de dropper 1,5 a 2cm ingedrukt? (Heb zelf een OneUp V2 dropper)

Dat zou echt top zijn, dan kan mijn vrouw mijn fiets ook af en toe gebruiken. Door de beperkte insert hoogte kan het zadel niet laag genoeg voor haar om erop te fietsen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Flummox schreef: wo 24 november 2021, 20:09
Jan Willem schreef: wo 24 november 2021, 16:23 - op de doorsnee NL rondjes slalommen en korte klimmetjes gaat het zadel 1½ à 2cm omlaag voor bewegingsvrijheid in bochtenwerk (routes als Amerongen zit ik er dan nauwelijks meer aan)
Ik dacht dat je de dropper alleen maximaal extended mag belasten? Kan je er ook straffeloos op fietsen met de dropper 1,5 a 2cm ingedrukt? (Heb zelf een OneUp V2 dropper)

Dat zou echt top zijn, dan kan mijn vrouw mijn fiets ook af en toe gebruiken. Door de beperkte insert hoogte kan het zadel niet laag genoeg voor haar om erop te fietsen.
ja hoor, das geen enkel probleem. Ik zet mn dropper regelmatig maar een klein stukje naar beneden voor een bochtige sectie oid.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Rasmazzer schreef: wo 24 november 2021, 16:26 Een argument dat ik nog niet gelezen heb: Gewoon kei handig om op en af te stappen! :D
Dat dus :) dus +1 maar ik ben ook een ouwe knakker :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

mtfuji schreef: wo 24 november 2021, 19:53 Als je geen sprongen of drops gaat doen heb je helemaal geen dropper nodig tegenwoordig.
De "moderne" mtb heeft al zo'n luie stuurhoek en lange wielbasis dat je overal in Nederland met 2 vingers in je neus omlaag komt.
Wacht even, pak ik ondertussen de popcorn erbij.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ragbaantje Rhenen? Juist wel, de wokkel is leuker met, tussen het mais door, leuker met, de bult af de jumps pakken, leker met. Zal ik doorgaan? :-q


Let wel de ene beginner is anders dan de ander.
Je kunt prima zonder, maar het is wel leuker met.
Net als met bier en (soms) vrouwen. :lol:
Elvander schreef: wo 24 november 2021, 16:04 En dus kun je op heel veel vlakke routes in Nederland ook prima zonder.

Het maakt het in veel gevallen makkelijker of leuker maar op een route als Gieten of Rhenen kun je net zo goed rijden zonder dropper.
Denk dus niet als beginner dat zo'n ding noodzakelijk is in ons vlakke landje.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat staat er toch ook?

Leuker en makkelijker met maar het kan net zo goed zonder.
Noodzakelijk in ieder geval niet.

Ja, ik rij er ook met dropper maar toen ik die niet had was er ook niks aan de hand hoor.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Snelle Buffer schreef: wo 24 november 2021, 21:41
Rasmazzer schreef: wo 24 november 2021, 16:26 Een argument dat ik nog niet gelezen heb: Gewoon kei handig om op en af te stappen! :D
Dat dus :) dus +1 maar ik ben ook een ouwe knakker :D
Naast het op- en afstappen is het ook makkelijker om de fiets in auto mee te nemen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

modderfietser schreef: do 25 november 2021, 08:25
Snelle Buffer schreef: wo 24 november 2021, 21:41

Dat dus :) dus +1 maar ik ben ook een ouwe knakker :D
Naast het op- en afstappen is het ook makkelijker om de fiets in auto mee te nemen.
of achterop de fietsendrager met meerdere fietsen :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een dropper is als een mobiele telefoon, we hebben er eeuwenlang geen gehad maar eenmaal gewend kun je niet meer zonder ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik vind dat je juist in NL, waar heuveltjes en afdalingen elkaar snel opvolgen een dropper super is.

Kijk in een bikepark of zo, ja daar staat het zadel toch permanent laag, dus niet nodig.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MVMVML schreef: do 25 november 2021, 09:47Kijk in een bikepark of zo, ja daar staat het zadel toch permanent laag, dus niet nodig.
Als je een bikepark hebt waar je van het liftstation boven direct naar het liftstation beneden rijdt... Er zijn er genoeg waar de (beste) trails wat verspreider liggen of je verschillende gebieden hebt die je kunt verbinden, waar je met een zadel op DH stand toch echt niet gelukkig gaat worden.


Maar het is inderdaad de beste uitvinding om bij het verkeerslicht relaxed te kunnen zitten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dropper .... hmmmmm, hoe konden we ooit zonder https://www.youtube.com/watch?v=NgER0Whm5dU
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

cheeta schreef: do 25 november 2021, 10:18
MVMVML schreef: do 25 november 2021, 09:47Kijk in een bikepark of zo, ja daar staat het zadel toch permanent laag, dus niet nodig.
Als je een bikepark hebt waar je van het liftstation boven direct naar het liftstation beneden rijdt... Er zijn er genoeg waar de (beste) trails wat verspreider liggen of je verschillende gebieden hebt die je kunt verbinden, waar je met een zadel op DH stand toch echt niet gelukkig gaat worden.


Maar het is inderdaad de beste uitvinding om bij het verkeerslicht relaxed te kunnen zitten...
Omhoog fietsen is sowieso een crime als je met een DH fiets rijd, zadel omhoog of niet...
Plaats reactie