Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hilco schreef: za 27 november 2021, 12:56 Ik vind al die nieuwe fratsen een beetje overbodig .
Ouderdom komt met gebreken :kiss:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

zonder dropper ben je geneigd achter je zadel te gaan hangen en rijd je dus ook waarschijnlijk met gestrekte armen omlaag. Ik heb dat mijzelf voor ik een dropper had ook aangeleerd. In eerste instantie lijkt het alsof je ineens veel steilere afdalingen kan rijden, maar bij de eerste bocht merk je dat er veel te weinig gewicht op je voorwiel zit en glij je onderuit.
Met dropper kun je je zwaartepunt centraler boven de fiets houden, met gebogen ellebogen rijden en hou je dus ook druk op het voorwiel, geeft meer vertrouwen in bochten en resulteert uiteindelijk gewoon in sneller afdalen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik citeer mezelf nog een keer:
kermit schreef: do 25 november 2021, 09:45 Een dropper is als een mobiele telefoon, we hebben er eeuwenlang geen gehad maar eenmaal gewend kun je niet meer zonder ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Eens je een dropper hebt, moet je die zoveel mogelijk gebruiken vind ik, ook als het niet per sé nodig is. Enkel zo krijg je een automatisme om het zadel tijdig te droppen.

Zelfde met routine om lock-out telkens uit te schakelen (ook al staat hij uit, maar dan toch de automatische check), telkens als je terug op de trail/bosgrond komt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind een dropper oneindig keer zinvoller dan een lockout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind een dropper veel zinvoller dan een mobiele telefoon :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Een dropper is inderdaad een vd beste uitvindingen voor op de MTB voor mij.

mag zelf graag een beetje spelen op de fiets, reden vroeger dan ook veel rond met zadel op standje kinderfiets .... :-{

Afbeelding

..... of we reden tricky secties met zadel hoog omdat je ook niet steeds wilt stoppen, wat soms resulteerde in blauwe plekken op je borstkas .. :-{

Afbeelding

Afbeelding

Nu met een achteloos drukje op de knop heb je "the best of both worlds" :-q :-q :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 29 november 2021, 14:34 Nu met een achteloos drukje op de knop heb je "the best of both worlds" :-q :-q :-q
Was het maar achteloos. Je moet er echt wel over nadenken, want als je op het moment van de foto je dropper nog even omlaag wil zetten, ben je toch echt wel te laat. Er zijn systemen die ook vanzelf omlaag gaan, maar die zijn niet echt bruikbaar voor het grote publiek. Het zou wel super handig zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn motto, beter het zadel een keer onnodig naar beneden dan in de verkeerde situatie omhoog :wink:
Ik druk dus nogal snel op die knop...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Voor de pure XC fully racebakken vind ik de lockout wel een goeie aanvulling. Zo goed is de Orbea Oiz zijn veersysteem niet om bij vlakke platte ritten het 'bobben' eruit te filteren. Misschien is het gewoon het gevoel en zeggen de cijfers iets anders. Alleszins op de Spark 2022 bij Schurter staat er toch ook terug een remote lockout op het stuur.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Rasmazzer schreef: ma 29 november 2021, 15:03 Voor de pure XC fully racebakken vind ik de lockout wel een goeie aanvulling. Zo goed is de Orbea Oiz zijn veersysteem niet om bij vlakke platte ritten het 'bobben' eruit te filteren.
Ligt ook aan hoe je fietst. Ik heb mensen zelfs op een rigid bike bobbent zien rondrijden. Ja echt :)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zeker op mijn singlespeed Krampus terwijl ik probeerde op het vlakke een groepje geared bikers bij te houden? :winkie:

Verder mooi om te zien dat Yo Eddys missie om in élk topic op dit forum een foto van hemzelf te plaatsen op schema ligt. :-q :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik vind het nog teveel moeite om de vering op en af de lockout te zetten. Misschien dat een dropper sneller went maar ik zie daar tegenop.
Maar wanneer ik van de zomer weer naar de bergen ga dan ga ik het zeker proberen. Denk ik……
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Zoals een Australische meneer als eens zei: Het is niet zozeer de vraag wanneer je zadel omlaag moet. De vraag moet zijn: Do I really need my saddle up?

Ik gebruik mijn dropper al als ik weet dat ik een stuk uit het zadel moet. Hoe steil de afdaling is maakt me niet zoveel uit. Voor degene die toevallig bekend zijn op Schoorl, de afdaling van de zigzag klim is daar al een goed voorbeeld van. Zonder dropper prima te rijden, heb ik jaren gedaan maar met dropper is het een stuk leuker.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

De vraag kun je pas beantwoorden als je er eentje hebt en deze dienst weigert......... Dan realiseer je ineens of nog meer de waarde van een dropper. (sprak hij uit een recente ervaring)

En last but not least...... Het is makkelijker opstappen :winkie:
Plaats reactie