Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 25 november 2021, 10:24 Dropper .... hmmmmm, hoe konden we ooit zonder https://www.youtube.com/watch?v=NgER0Whm5dU
Kijk. Uitvindingen komen altijd met onvoorziene extra functionaliteiten als men ze eenmaal in de praktijk gebruikt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon niet aan beginnen.
Die dingen zijn verslavend.
En de goedkope gaan snel stuk, maar dan kan je inmiddels niet meer zonder en moet je een dure kopen.
Beter om gewoon in onwetendheid verder te fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Overigens voorspel ik dat we later deze discussie nog eens krijgen, over een elektromotor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Mijn huidige enduro kwam met dropper, in 20 plus jaar mountainbiken ervoor niet eens aan gedacht 1 te monteren, maar nu ik wat vaker downhill in buitenland waar ie verdomd handig is, gebruik ik hem ook steeds meer in NL, ook om bv bike te vervoeren maar ook op lastige stukken af en op te stappen! Heb hem zelfs al laten reviseren, zo erg is het mij en mijn dropje gesteld.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 25 november 2021, 10:51 Gewoon niet aan beginnen.
Die dingen zijn verslavend.
En de goedkope gaan snel stuk, maar dan kan je inmiddels niet meer zonder en moet je een dure kopen.
Beter om gewoon in onwetendheid verder te fietsen.
Dit kan ik beamen trouwens :lol:
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik heb zelf geen dropper, ook nooit geprobeerd en misschien ga ik nu wel iets doms zeggen :lol: .
Maar bij een afdaling die wat ruwer is met steentjes, remhobbels etc.
Dan klem ik juist mijn binnenbenen een beetje vast aan het zadel als het ware zodat ik wat meer vast zit aan de fiets.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Gerwin89 schreef: do 25 november 2021, 11:10 Ik heb zelf geen dropper, ook nooit geprobeerd en misschien ga ik nu wel iets doms zeggen :lol: .
Maar bij een afdaling die wat ruwer is met steentjes, remhobbels etc.
Dan klem ik juist mijn binnenbenen een beetje vast aan het zadel als het ware zodat ik wat meer vast zit aan de fiets.
Dat is niet dom, maar wel vanuit het perspectief van iemand die niet weet waar een dropper zoal goed voor is :lol: . Door dit te doen zorg je juist dat je mee stuitert met de ruwe ondergrond. Als je een dropper hebt kan de fiets veel vrijer onder je bewegen en kan de fiets dus de ruwe ondergrond volgen terwijl je romp weinig beweegt, je benen en armen dienen hierbij als schokbreker. Zonder dropper kun je hierbij je gewicht niet gecentreerd boven de pedalen/fiets houden en behaal je dus niet dezelfde controle.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Dat is juist de kracht van de dropper want hij zit binnen 0.15 seconden (ok niet echt gemeten) weer op hoogste stand!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gerwin89 schreef: do 25 november 2021, 11:10 Ik heb zelf geen dropper, ook nooit geprobeerd en misschien ga ik nu wel iets doms zeggen :lol: .
Maar bij een afdaling die wat ruwer is met steentjes, remhobbels etc.
Dan klem ik juist mijn binnenbenen een beetje vast aan het zadel als het ware zodat ik wat meer vast zit aan de fiets.
Ik doe dat (soms) ook, met dropper! Hangt van de afdaling af (op high speed afdalingen, die niet te steil of te technisch zijn, met de dropper niet maximaal in, maar slechts een paar cm).

Dropper betekent meer fun, meer controle, hogere snelheden bergaf. Het is een 'upgrade' die elke fiets nog breder inzetbaar maakt (de trailwaardigheid neemt toe).
Echt steile afdalingen worden (beter) rijdbaar (van die alles of niets afdalingen waarbij afstappen niet eens een optie is tgv de steilte).
Technische afdalingen met drops, wortelen, stenen worden beter en leuker om te rijden, doordat je meer ruimte onder je kont/buik hebt, waardoor je de fiets beter kunt manouvreren, controleren. Je kunt safer neerkomen (je verlaagt je zwaartepunt). 't Vergemakkelijkt het eea enorm.
Elke bocht gaat sneller en safer, verhard of onverhard, tgv het lagere zwaartepunt, wat het ook weer leuker maakt.
En als ukkepuk kan ik voor het eerst van mijn leven met mijn voetjes bij de grond als ik stilsta. Da's nog wel het fijnst :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik vergeet dat ding altijd omlaag te zetten. Misschien moet ik verder vooruit kijken?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Als je je zadel tussen je benen klemt ben je af .... dat is echt een no go, sorry
Passagier van je fiets ben je dan en zo leer je technisch nooit goed rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Als mede beginnend mtber kan ik je gedachtengang goed volgen.
Heb zelf lang getwijfeld over het nut.
Na een clinic aangeschaft en er ging een wereld voor me open. Gebruik hem echt vaak bij mijn rondjes hier in het Nijmeegse. Dus kan je alleen maar aanraden om het te doen.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ja, nu ben ik ook overtuigd :lol:
En 1 van Chinese makkelijk om te proberen? Net een nieuwe wielset namelijk dus eerst weer een beetje budget vrijmaken :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

yo-eddy schreef: do 25 november 2021, 12:52 Als je je zadel tussen je benen klemt ben je af .... dat is echt een no go, sorry
Passagier van je fiets ben je dan en zo leer je technisch nooit goed rijden.
Nee hoor, soms is dalen met je benen samengeklemd, en dropper iets in, echt wel heel lekker.
Daarom schreef ik ook: makkelijke lange niet technische afdalingen. En dan heb ik het over de langste afdalingen in Zuid L en over de grens, als je meer dan 75-100hm daalt, bv daalt van pak en beet 2000hm naar 1000hm.... Schotter, bospaden, met goed zicht... (niet over 20m heuvelaf op de een of andere vaste route in Nl). Door met je benen het zadel even te pakken, op de stukken waar dat kan (technisch simpele ondergrond, geen bocht in de buurt ed) kun je zo uitstekend even 'uitrusten', de druk van de bovenbenen en armen halen. Waarbij je wel blijft leunen op je je pedalen, zodat je het zwaartepunt zo laag mogelijk houdt. Om dezelfde reden ga ik ook wel eens even op mijn gedropte zadel zitten als ik zo'n lange afdaling doe op makkelijke stukken. Juist om ff te herstellen, om de hoge snelheid erin, vol, te kunnen houden.
Wordt het technisch, 'vraagt het terrein erom', dan sta ik weer op, natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

I_do schreef: do 25 november 2021, 11:27 Als je een dropper hebt kan de fiets veel vrijer onder je bewegen en kan de fiets dus de ruwe ondergrond volgen terwijl je romp weinig beweegt, je benen en armen dienen hierbij als schokbreker. Zonder dropper kun je hierbij je gewicht niet gecentreerd boven de pedalen/fiets houden en behaal je dus niet dezelfde controle.
Dit dus.

Ik heb mezelf in ‘t pré-dropper tijdperk aangeleerd om bijv op de trappetjes omlaag op Bergschenhoek inderdaad achter het zadel te gaan hangen en zelfs met je buik op het zadel af te dalen. Onbalans hoorde daarbij.
Ik wist niet beter. Mede dankzij positieve berichten op dit forum een 2e-hands dropper aangeschaft en een wereld ging voor me open. Nu gebruik ik de dropperlever bijna net zo vaak als de shifter. Zeker op Bergschenhoek.
Plaats reactie