Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Lees veel berichten over MTB'ers die een dropper gebruiken.

Waar is dat eigenlijk voor, ja je kan je zadel hoger en lager zetten maar waarom zou je dat doen, wat levert het op.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RbbBrts schreef: wo 24 november 2021, 15:27 Lees veel berichten over MTB'ers die een dropper gebruiken.

Waar is dat eigenlijk voor, ja je kan je zadel hoger en lager zetten maar waarom zou je dat doen, wat levert het op.
Direct een korte modbreak: is dit een serieuze vraag of wil je een punt maken? Indien dat laatste: take it to the lounge. Indien het eerste, ben ik van mening dat je dit al in heel veel andere topics kunt terugvinden.

Maar we kijken het even aan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 24 november 2021, 15:35
RbbBrts schreef: wo 24 november 2021, 15:27 Lees veel berichten over MTB'ers die een dropper gebruiken.

Waar is dat eigenlijk voor, ja je kan je zadel hoger en lager zetten maar waarom zou je dat doen, wat levert het op.
Direct een korte modbreak: is dit een serieuze vraag of wil je een punt maken? Indien dat laatste: take it to the lounge. Indien het eerste, ben ik van mening dat je dit al in heel veel andere topics kunt terugvinden.

Maar we kijken het even aan.
Is een serieuze vraag, waarom zou ik een punt willen maken. Ben een beginnende MTB'er.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aurelius, voor jou!


(Maar ik zal al een poging doen: als je zadel uit de weg is heb je veel ruimte om te bewegen op de fiets: van voor naar achter, maar ook opzij. Kijk naar filmpjes van die lui die op een steilere afdaling door die kombochten 'dansen': hun zadel staat geheel uit de weg. En wil je verder naar achteren hangen op een echt steile afdaling, dan gaat dat makkelijker als het zadel uit de weg is. En bij het springen heb je ook liever geen zadel in de weg.
Zelfs op Nederlandse rondjes helpt het zadel laag zetten voor een bocht je bochtentechniek te verbeteren.

Maar nodig in Nederland? Nee, maar wel erg lekker en vooral leuker!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: wo 24 november 2021, 15:53 Aurelius, voor jou!


(Maar ik zal al een poging doen: als je zadel uit de weg is heb je veel ruimte om te bewegen op de fiets: van voor naar achter, maar ook opzij. Kijk naar filmpjes van die lui die op een steilere afdaling door die kombochten 'dansen': hun zadel staat geheel uit de weg. En wil je verder naar achteren hangen op een echt steile afdaling, dan gaat dat makkelijker als het zadel uit de weg is. En bij het springen heb je ook liever geen zadel in de weg.
Zelfs op Nederlandse rondjes helpt het zadel laag zetten voor een bocht je bochtentechniek te verbeteren.

Maar nodig in Nederland? Nee, maar wel erg lekker en vooral leuker!)
Dit ^ + het feit dat je zwaartepunt lager komt te liggen en je dus harder door de bocht kunt etc :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RbbBrts schreef: wo 24 november 2021, 15:38
Kapitein Iglo schreef: wo 24 november 2021, 15:35

Direct een korte modbreak: is dit een serieuze vraag of wil je een punt maken? Indien dat laatste: take it to the lounge. Indien het eerste, ben ik van mening dat je dit al in heel veel andere topics kunt terugvinden.

Maar we kijken het even aan.
Is een serieuze vraag, waarom zou ik een punt willen maken. Ben een beginnende MTB'er.
Dank je. We zien de laatste tijd wel eens wat ogenschijnlijk onschuldige (vraag)stellingen die zich meer lenen voor een discussie dan voor het verkrijgen van een eerlijk advies of ervaringen. Zodoende. Carry on!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

En dus kun je op heel veel vlakke routes in Nederland ook prima zonder.

Het maakt het in veel gevallen makkelijker of leuker maar op een route als Gieten of Rhenen kun je net zo goed rijden zonder dropper.
Denk dus niet als beginner dat zo'n ding noodzakelijk is in ons vlakke landje.

Rijd je veel in Limburg, Ardennen of andere gebieden met steile afdalingen dan heb je er wel degelijk iets aan.
Laatst gewijzigd door Elvander op wo 24 november 2021, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Als je de wat gevorderde clinics volgt (drops, jumps, obstakels) dan is een dropper gewenst en soms zelfs vereist. Je leert dan echt wel de voordelen die hierboven benoemd worden kennen.

Een zadelpenklem met snelsluiting kan ook, maar dat is zo’n gehannes iedere keer als je je zadel wil verstellen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Tuurlijk kun je zonder, 35jr geleden kon het ook dus nu ook nog steeds.
Maar ik zou 'm absoluut niet meer willen missen;
- naar- en van de route fietsen over meest asfalt > dropper in de hoogste stand, beetje zoals in het tijdperk van de vaste zadelpennen.
- op de doorsnee NL rondjes slalommen en korte klimmetjes gaat het zadel 1½ à 2cm omlaag voor bewegingsvrijheid in bochtenwerk (routes als Amerongen zit ik er dan nauwelijks meer aan)
- bij pittige afdalinkjes gaat het zadel helemaal down om heerlijk vrij achter het zadel te kunnen hangen zonder risico op pijnlijke ervaringen :cry:
Ooit gekneusde ribben gehad toen ik in een steile afdaling met daarin een drop zover achter het zadel hing dat ik bij de drop met m'n borstkas op het hoge zadel klapte.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Elvander schreef: wo 24 november 2021, 16:04 En dus kun je op heel veel vlakke routes in Nederland ook prima zonder.

Het maakt het in veel gevallen makkelijker of leuker maar op een route als Gieten of Rhenen kun je net zo goed rijden zonder dropper.
Denk dus niet als beginner dat zo'n ding noodzakelijk is in ons vlakke landje.

Rijd je veel in Limburg, Ardennen of andere gebieden met steile afdalingen dan heb je er wel degelijk iets aan.
Huh? Rhenen is juist een top rondje met dropper! :-q
Niet echt noodzakelijk, maar wel veel leuker.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Een argument dat ik nog niet gelezen heb: Gewoon kei handig om op en af te stappen! :D
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 24 november 2021, 15:53 Aurelius, voor jou!


(Maar ik zal al een poging doen: als je zadel uit de weg is heb je veel ruimte om te bewegen op de fiets: van voor naar achter, maar ook opzij. Kijk naar filmpjes van die lui die op een steilere afdaling door die kombochten 'dansen': hun zadel staat geheel uit de weg. En wil je verder naar achteren hangen op een echt steile afdaling, dan gaat dat makkelijker als het zadel uit de weg is. En bij het springen heb je ook liever geen zadel in de weg.
Zelfs op Nederlandse rondjes helpt het zadel laag zetten voor een bocht je bochtentechniek te verbeteren.

Maar nodig in Nederland? Nee, maar wel erg lekker en vooral leuker!)
Duidelijk, lager zwaartepunt is betere "wegligging". Heb inmiddels wat video's bekeken.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

RbbBrts schreef: wo 24 november 2021, 15:27 Lees veel berichten over MTB'ers die een dropper gebruiken.

Waar is dat eigenlijk voor, ja je kan je zadel hoger en lager zetten maar waarom zou je dat doen, wat levert het op.
En als je inzoomt op jouw avatar, dan zie je daar ook een dropper :lol: :wink:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Als je geen sprongen of drops gaat doen heb je helemaal geen dropper nodig tegenwoordig.
De "moderne" mtb heeft al zo'n luie stuurhoek en lange wielbasis dat je overal in Nederland met 2 vingers in je neus omlaag komt.

In het 26 inch tijdperk was het wel handig geweest moet ik toegeven, maar toen bestonden ze nauwelijks... :tong
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie