Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@JW Ja precies. :tong
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik heb een poos geleden via t forum een dropper gekocht met externe kabel om t te proberen. Bevalt goed alleen vind de kabel langs de bovenbuis niet heel mooi..
mijn fiets heeft interne kabelgeleiding voor beide derailleurs. Nu stap ik binnenkort van 2 x 10 over naar 1 x 12 en heb dus een ingang in mijn onderbuis over. Is t mogelijk om via de onderbuis onder de bb door naar de zitbuis te komen? Of wordt dan de bocht te krap voor de kabel? Heb wel een uitgang vanaf de onderbuis maar geen ingang in de zitbuis.

Of is de optie op de foto beter? Via buitenkant onderbuis (met tywraps aan de achter remkabel)door t onderste schroefgaatje van de bidonhouder die ik toch niet gebruik? Of kom ik dan weer in de knoei met de trappers? Of onder de bb door, dan met een slinger om de zitbuis heen en door t schroefgat?
Anders moet ik maar accepteren dat er pas een dropper komt op de volgende fiets namelijk :cry: :lol:

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Je kunt gewoon gaatjes boren in je frame met een beetje beleid :-q

en dan zoiets erin https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... AMQAvD_BwE
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

yo-eddy schreef: wo 22 juni 2022, 22:01 Je kunt gewoon gaatjes boren in je frame met een beetje beleid :-q

en dan zoiets erin https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... AMQAvD_BwE
Wel aan zitten te denken maar in een fiets van een jaar oud.. :o en als hij daar dan scheurt geen garantie op t frame?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Er zijn ook draadloze droppers, en droppers zonder remote (met hendel onder het zadel ipv een trigger op je stuur, en dus nauwelijks kabel). Veel frames die interne kabelgeleiding ondersteunen hebben op meerdere plekken 'poorten' voor kabelgeleiding ter doorvoering van kabels naar bepaalde plekken (zadelpen, remmen, derailleur, etc.) Soms zitten hier kapjes op geschroefd of geklemd. Het kan zijn dat op je frame poorten zitten op je downtube en seattube om zo over je trapas over te steken, of juist aan de onderkant van deze buizen zodat kabels onder je trapsas/bb doorlopen.
¯\_(ツ)_/¯
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Schriemer schreef: wo 22 juni 2022, 22:29
yo-eddy schreef: wo 22 juni 2022, 22:01 Je kunt gewoon gaatjes boren in je frame met een beetje beleid :-q

en dan zoiets erin https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... AMQAvD_BwE
Wel aan zitten te denken maar in een fiets van een jaar oud.. :o en als hij daar dan scheurt geen garantie op t frame?
Sterker nog, het kan zomaar zijn dat ook bij een probleem op een andere plek de garantie vervalt. Dat staat doorgaans in de voorwaarden, bij modificaties aan het produkt vervalt de garantie.

Ik zou de wat mindere looks voor lief nemen en de kabel gewoon buiten langs de zitbuis omhoog leiden. Als je hem vanuit de onderbuis onder het bracket door laat lopen is de bocht ruim genoeg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

kermit schreef: do 23 juni 2022, 09:17]Sterker nog, het kan zomaar zijn dat ook bij een probleem op een andere plek de garantie vervalt. Dat staat doorgaans in de voorwaarden, bij modificaties aan het produkt vervalt de garantie.
Dat is een voorwaarde die bij de rechter geen stand houdt, want onredelijk bezwarend. Maar dat belemmert de verkoper niet om er een beroep op te doen, dus het risico op gezeik is er zeker.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Een draadloze dropper is mooi ja maar qua prijs niet helemaal in verhouding met de fiets :lol:

En de onderste schroefdraadbus van de bidonhouder uitboren en daar een rubber in zoals die yo-Eddy hierboven als voorbeeld geeft? Dan komt de kabel een cm of 10 boven de bb vanaf de onderbuis naar de zitbuis dus dan zit ie alleen daar in t zicht. Kabels zijn aardig stug dus verwacht niet dat hij gaat wapperen en dat ik er met de trapper ooit achter blijf haken ? :-?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou je kunnen doen, het frame zal het waarschijnlijk prima kunnen hebben. Maar hou dus rekening met de mogelijke gevolgen voor de garantie. Het zou kunnen dat die voorwaarde geen stand houdt voor de rechter, maar zie je jezelf voor zoiets een rechtszaak aanspannen?
Die afweging moet je dus zelf maken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Rechtszaak is ook wel wat veel van t goede :lol:

Ff wat geprobeerd met een stukje oude kabel.

Eerste optie zou zijn draadbus uitboren en een rubber erin. Dan de kabel daardoor.

Afbeelding

Of onder de bb door en met een slinger om de zitbuis heen de kabel met een bochtje erdoor.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kans is erg groot dat je gewoon via je bracket kunt (om maar antwoord te geven op de vraag die je stelde!). Er zijn diverse merken die dat standaard doen. Is wel wat werk (trapaslagers moeten er vaak ook uit om er bij te kunnen), maar werkt wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Lars TB schreef: do 23 juni 2022, 20:08 Kans is erg groot dat je gewoon via je bracket kunt (om maar antwoord te geven op de vraag die je stelde!). Er zijn diverse merken die dat standaard doen. Is wel wat werk (trapaslagers moeten er vaak ook uit om er bij te kunnen), maar werkt wel.
Wordt dus ook af-fabriek gedaan ? Dacht dat de bocht dan te scherp zou worden voor de kabel..
Ga binnenkort ombouwen van 2 x 10 naar 1 x 12 dus moet toch een ander lager in. Zorgen dat de dropper in huis is dan voordat ik er aan begin :winkie:

En hopen dat er een gat van onderbuis naar bb en van bb naar zitbuis zit
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vrijwel altijd is dat open, al verschilt het wat hoe groot die openingen zijn.
Als je de bocht zo ruim mogelijk maakt zou het te doen moeten zijn.

Installeer wel eerst de dropper tot die perfect op hoogte staat, want soms is het erg lastig de kabel nog te bewegen als alles op z'n plek zit. En tijdens de installatie is dat wel nodig, je moet immers de kabel aan de pen monteren en daarna de pen op de juiste hoogte in het frame schuiven.
Ik zou van tevoren even meten hoe hoog je zadel nu staat zodat je de dropper meteen op de juiste hoogte kunt monteren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.........dropper kabel door BB frunniken ..... :roll: :-{ :~

Zal toch een gaatje moeten komen aan de bovenkant vd downtube, dan ook gewoon een gaatje aan de onderkant (waar het nóg minder te lijden heeft)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik het goed las is er al een kabel ingang in de onderbuis vrij, omdat de voorderailleurkabel vervalt bij de overstap naar een 1x drivetrain.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie