Dropper? Waarvoor?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

En...Fiets achterin de auto of samen op een fietsrek: dropper in en t past!

Erg fijne bijkomstigheid
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: ma 29 november 2021, 16:24 Verder mooi om te zien dat Yo Eddys missie om in élk topic op dit forum een foto van hemzelf te plaatsen op schema ligt. :-q :winkie:
Waar dat niet lukt heb nog foto’s van mini me gelukkig. Saai zo’n forum met slechts tekst.

Er zijn trouwens grote delen van het forum waar ik nooit kom…. En jij blijkbaar ook niet 😉
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Na het lezen van dit topic ook op zoek naar een dropper :lol:
Maar kan ik op zoek naar een met kabel onder of aan de zijkant? Ik heb en cube attention met interne kabels voor de achterrem en derailleur. Maar die gaten zijn dus al in gebruik. Of gaat een dropperkabel naar buiten bij de BB en van daar buiten langs omhoog naar t stuur?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Je kunt ook kijken naar draadloos. Bijvoorbeeld RockShox AXS. Zelf erg content mee.

In dit topic vind je veel informatie over keuzes en installatie van droppers —> viewtopic.php?f=4&t=100746
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Koban schreef: za 4 december 2021, 09:11 Je kunt ook kijken naar draadloos. Bijvoorbeeld RockShox AXS. Zelf erg content mee.

In dit topic vind je veel informatie over keuzes en installatie van droppers —> viewtopic.php?f=4&t=100746
Een dropper die evenveel kost als de hele fiets 🤣
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Draadloos is mooi ja.. alleen is 600,- op een fiets van 900,- wel een beetje te gek idd :lol:

Zou eigenlijk ook niet weten waar ik de lever zou moeten laten met lockout en 2 x 10 shifters op t stuur.. :o

Heb ff een gezocht advertentie geplaatst dus nu maar afwachten
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

https://www.bike-components.de/en/PRO/U ... 6AQAvD_BwE

Dit soort hendeltjes zijn gebruikelijk als je 2 of 3 kettingbladen voor hebt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Schriemer schreef: vr 3 december 2021, 23:31 Na het lezen van dit topic ook op zoek naar een dropper :lol:
Maar kan ik op zoek naar een met kabel onder of aan de zijkant? Ik heb en cube attention met interne kabels voor de achterrem en derailleur. Maar die gaten zijn dus al in gebruik. Of gaat een dropperkabel naar buiten bij de BB en van daar buiten langs omhoog naar t stuur?
Voor een dropper met interne kabel moet er ergens een uitgang voor de buitenkabel zijn. Soms boren mensen zelf een gat onderin de zitbuis maar daar moet je vooraf even goed over nadenken...

En anders eentje met externe kabel, werkt net zo goed. Kabel gewoon aan de remleiding of derailleur kabel tie-rappen :)

En een remote hendeltje kiezen dat verticaal draait. Op zich zijn de shifter-modellen ergonomisch beter maar die passen niet als je links een shifter hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

kermit schreef: za 4 december 2021, 11:51Voor een dropper met interne kabel moet er ergens een uitgang voor de buitenkabel zijn. Soms boren mensen zelf een gat onderin de zitbuis maar daar moet je vooraf even goed over nadenken...

En anders eentje met externe kabel, werkt net zo goed. Kabel gewoon aan de remleiding of derailleur kabel tie-rappen :)

En een remote hendeltje kiezen dat verticaal draait. Op zich zijn de shifter-modellen ergonomisch beter maar die passen niet als je links een shifter hebt.
Er is onderaan de zitbuis wel een opening waar de 2 al interne kabels naar buiten komen. Extern zou ook kunnen. Dan gewoon via de bovenbuis met zelfklevende kabelhouders oid bevestigen. Want bovenbuis is op t moment glad zonder kabels. Wel jammer van de”cleane” look van de fiets doordat de andere kabels wel intern gaan :wink: :lol:
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Schriemer schreef: vr 3 december 2021, 23:31 Na het lezen van dit topic ook op zoek naar een dropper :lol:
Maar kan ik op zoek naar een met kabel onder of aan de zijkant? Ik heb en cube attention met interne kabels voor de achterrem en derailleur. Maar die gaten zijn dus al in gebruik. Of gaat een dropperkabel naar buiten bij de BB en van daar buiten langs omhoog naar t stuur?
Uit welk jaar is je fiets? Of heb je een linkje van je fiets uit het cube archief?
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Anne Jan schreef: za 4 december 2021, 20:00
Uit welk jaar is je fiets? Of heb je een linkje van je fiets uit het cube archief?
Cube attention uit 2021 :-q

https://archiv.cube.eu/nl/2021/403100
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Op de foto's lijkt t erop dat je geen ruimte hebt in de dopjes om een dropper kwijt te kunnen.

De interne bekabeling gaat bovenaan de buis in. Maar waar gaan ze eruit? Is dat voor of achter de bottom bracket? Als dat ervoor is bennik bang dat er geen verbinding is tussen de zitbuis en de onderbuis. Dan word een interne dropper wat lastig want dan zou je de kabel onderin je zitbuis naar buiten moeten halen. Dan kun je net zo goed een extern bekabelde dropper nemen.

Als je toch niet zeker weet of je een dropper wilt kun je ook een extern bekabelde dropper proberen. Dat scheelt je een heel uitzoekwerk en geknutsel.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Anne Jan schreef: za 4 december 2021, 22:05 Op de foto's lijkt t erop dat je geen ruimte hebt in de dopjes om een dropper kwijt te kunnen.

De interne bekabeling gaat bovenaan de buis in. Maar waar gaan ze eruit? Is dat voor of achter de bottom bracket? Als dat ervoor is bennik bang dat er geen verbinding is tussen de zitbuis en de onderbuis. Dan word een interne dropper wat lastig want dan zou je de kabel onderin je zitbuis naar buiten moeten halen. Dan kun je net zo goed een extern bekabelde dropper nemen.

Als je toch niet zeker weet of je een dropper wilt kun je ook een extern bekabelde dropper proberen. Dat scheelt je een heel uitzoekwerk en geknutsel.
Als ik t zo live bekijk past er niet nog een kabel bij in idd.

Weet ook niet of de kabel via de zitbuis naar buiten kan.

Afbeelding

Er is op mijn zoekadvertentie wel een extern bekabelde tranzx dropper te koop aangeboden. Dus denk dat ik maar met zelfklevende kabelhouders via de bovenbuis naar voren ga :-q
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Even aan t meten geweest of de dropper die mij te koop aangeboden wordt zou passen maar meet ik nu heel verkeerd of komt de aansluiting van de kabel op de dropper nu heel erg in de knoei met de zadelpenklem?

Afbeelding

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dat gaat wel passen hoor, aansluiting valt over de klem. Je hebt nu +/- 17cm en de KS heeft zo op t oog 125mm drop dus marge genoeg :-q
In het ergste geval een iets slankere zadelpen klem kopen maar dat zou mij verbazen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie