Microshift Advent

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Nu shimano en sram onderdelen al tijden heel slecht leverbaar zijn zie ik dat o.a Kona gebruik is gaan maken van microshift advent groepen. Ik had hier nog nooit van gehoord maar ga het de komende maanden proberen. Ze beweren "bombproof" te zijn, maar ze kennen mij nog niet :winkie: Zijn er hier al mensen die er al wat km's mee gemaakt hebben?

https://www.microshift.com/products/groups/advent/

https://youtu.be/MKIV6CAdPC8
Nu ook op een gravelbike... :o
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zeker een optie. Zelf geen ervaring mee, maar met even zoeken op internet. Er is meen ik ooit hier al een draadje over geweest, even zoeken op dit forum.

review Bikeradar.

"Advent X performed impressively during the test period; its build quality, relative light weight and chain control are clearly akin to or surpass some more expensive offerings from different brands.

General robustness was also impressive and, should disaster strike and a component fail or become damaged, you won’t need a second mortgage to replace parts. Despite a less-than-perfect shift feel, Advent X’s compelling price point more than makes up for it."



Nog een review.
Klacht in de tekst vind ik beetje vreemd: dat je met 9 speed grotere stappen hebt tov 12 speed en die stappen te groot zijn. Ja logisch, 11-42T is grote range voor 9 speed, oorspronkelijk was die 11-34T oid. Eigen ervaring: ik heb zelf een 11-40T cassette op 3x9 en ik vind dat prettig omdat je combineert met de voorderailleur kan je altijd juiste verzet kiezen. Rij je met 1x9 dan is het ander verhaal, dan zijn de stappen mogelijk te groot. Maar dat is ligt niet aan product maar aan je eigen keuze, zet er dan 1x11 of 1x12 op.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Helaas is ook microshift slecht leverbaar aftermarket, ik wil al een tijdje de 10 speed uitvoering aanschaffen maar heb nog geen complete set (in de gewenste uitvoering) kunnen vinden. Op de fiets van mijn vrouw zit de 9 speed variant, die voldoet prima tot nu toe, hij schakelt wat zwaar in vergelijking met mijn SLX 1 speed maar niet té zwaar....
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Ik heb de Advent X variant, bevalt mij heel erg goed. Ik kwam van een GX 11 speed op de vorige fiets en vind deze zeker niet onderdoen, ondanks dat het prijspunt toch wel een stukje lager is. Ook heb ik geen last van grotere stappen tussen de versnellingen.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Mijn eigen ervaring na een paar ritten is erg positief. Dat ging niet vanzelf want bij de eerste rit schakelde het voor geen meter, versprong het hele zooitje bij flink aanzetten en ging hij niet in alle versnellingen :cry: Dat was ik niet gewend van mijn eerdere shimano en sram groepen. Het resultaat was dan ook dat ik nog nooit een derailleur, kabelspanning en shifter had afgesteld. Dat was simpelweg nooit nodig.
Na wat lezen en filmpjes kijken op youtube ben ik begonnen aan het afstellen en nu kan ik (ook) niet anders zeggen dan dat het niets onderdoet voor de bekendere/duurdere groepen.
Nu ook op een gravelbike... :o
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

(Weet dat ik werk op de fiets afdeling van de Decathlon.)
Tegenwoordig zit er op de minder dure Rockriders allemaal Microshift. Het werkt echt heel aardig, en zeker de derailleurs zijn stevig en degelijk. Nu vind ik wel dat de shifter veel minder aanvoelt dan een Shimano SLX (en Deore ook) en Sram NX, maar ongeveer vergelijkbaar met Sram SX. Dit komt vooral omdat ze niet verstelbaar zijn en de vorm (naar mijn mening) niet zo lekker in je hand ligt als Shimano of Sram.

Performance doet niet veel onder voor Shimano of Sram, het voelt wel wat goedkoper (weer vooral de shifter). Maar daar is de prijs ook naar, dus denk ik dat de meesten tevreden zijn met Microshift 1*spullen.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Shredwithcare schreef: za 11 december 2021, 13:44 (Weet dat ik werk op de fiets afdeling van de Decathlon.)
Tegenwoordig zit er op de minder dure Rockriders allemaal Microshift. Het werkt echt heel aardig, en zeker de derailleurs zijn stevig en degelijk. Nu vind ik wel dat de shifter veel minder aanvoelt dan een Shimano SLX (en Deore ook) en Sram NX, maar ongeveer vergelijkbaar met Sram SX. Dit komt vooral omdat ze niet verstelbaar zijn en de vorm (naar mijn mening) niet zo lekker in je hand ligt als Shimano of Sram.

Performance doet niet veel onder voor Shimano of Sram, het voelt wel wat goedkoper (weer vooral de shifter). Maar daar is de prijs ook naar, dus denk ik dat de meesten tevreden zijn met Microshift 1*spullen.
Volgens mij gaat dat alleen op voor de goedkoopst shifter. Die draait op een nylon bus i.p.v. een lager en voelt wat goedkoop aan. Werkt wel prima. Bij de betere microshift groepen heb je een shifter waar iets op staat in de de vorm van "bearings inside" en die zijn qia looks en feel erg goed.
Nu ook op een gravelbike... :o
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Mijn vrouw heeft een Rockrider ST530 met een Microshift 1x9.
Werkt verrassend goed eigenlijk, nog geen klachten.
Shifter staat idd “bearings inside”, voelt degelijk aan.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Geen ervaring met de schakelspullen, wel met de 11 speed 11-46 cassette.
Die schakelt prima en houdt het langer vol dan een SLX op de Emtb. Ook een stukje zwaarder, maar dat boeit mij niet zo.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even een kick. De wat problematische verkrijgbaarheid lijkt verbeterd en na nog wat langer wachten op een betaalbare set (ons ben zunig) heb ik een 10 speed Microshift aandrijvingIk heb aangeschaft. De bestaat uit de 'pro' derailleur + shifter (alu kooi voor de derallieur en lagers voor de shifter) en een 11--48 cassette waarbij de grote kransjes van alu zijn. Sram ketting erbij en een Deore crankstel met 32T blad. Ik geloof dat ik in totaal rond de 150 euro kwijt was en dat is netjes voor een complete drivetrain.

De eerste indruk is goed, ik heb de set in Duitsland gekocht (Bike24) en kreeg het vrij kaal aangeleverd maar de gebruiksaanwijzing was met een paar muisklikken gevonden en het proces wijkt niet af van bijvoorbeeld Shimano derailleurs. Montage was zo gepiept en de eerste indrukken zijn goed. Schakelt prima, enige minpunten zijn dat de veerspanning wat hoog lijkt (wat een 'klonk' oplevert als je naar de kleinste kransjes schakelt) en dat één van de tandjes van de derailleurwieltjes een tikje klemt op de ketting. Zo nodig vijl ik de nog een beetje bij maar het kan zomaar zijn dat dit zichzelf verhelpt.

De set zit op mijn bikepacking do-it-all Karate Monkey en ik zal proberen een beetje bij te houden hoe hij het doet in de praktijk en hoe het met de duurzaamheid zit. Ik ga proberen om afwisselend met twee kettingen te rijden. Wordt vervolgd :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fotootje is ook altijd wel leuk :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je weet wat voor beroerde foto' s ik maak dus deze komen hier vandaan: https://bikepacking.com/news/microshift ... rivetrain/

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben benieuwd naar de 11-48.
Ik heb een 10-speed ZTTO 11-46 met Deore 11-speed derailleur. Werkt ook prima.
Maar de stapjes vd cassette zijn best groot. Dat werkt in de bergen prima, maar op een vlak fietspad wil je waarschijnlijk kleinere stapjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
carlo1972
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 22:46

Ik heb hem nu al een tijd op mijn surly moonlander en ben er uiters tevreden over.Vorig jaar met de storm mtb schoorl gedaan met veel water en zand en 0,0 problemen en bleef goed schakelen. Aantal x ook door de zware klei en blubber en ook niets aan de hand. Mijn zoon heeft hem ook op zijn fatbike in Limburg en ook zonder problemen. Ik heb hier minder problemen mee gehad dan de xt. Schakeld gewoon goed en betrouwbaar.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Weet iemand toevallig de ratio waarmee geschakeld wordt. Met andere woorden zou de derailleur gebruikt kunnen worden met een Sram of Shimano shifter?
Plaats reactie