Marke schreef: ↑ma 10 januari 2022, 20:50
Jouw alu velgen kun je rustig met remmenreiniger of alcohol schoonmaken.
Ik trek het tape altijd goed strak tijdens plakken en druk na het plakken de tape nog eens goed aan in de richting van plakken. De luchtbellen “knappen” dan onder het tape weg. Dat aandrukken het liefst met poetsdoek oid.
Je hebt geen grote bak water om band onder te dompelen? Bad??
Ja, dat aandrukken ook gedaan. En zere vingers ervan samen met het aantrekken van het tape én het vasthouden van de velg
Het leek nu met de luchtbellen al wel beter na tig keer tot 3 bar opgepompt te zijn
Nu overigens de achterband op het voorwiel gelegd en voor achter een Maxxis ikon opgehaald via MP omdat de forekaster behoorlijk grof is voor de bosgrond hier. Misschien dat het nu beter gaat.
Zal t zandbakje van de kinderen eens leegscheppen en vullen met water om te kijken of en waar t vandaan komt
Inderdaad, vaak genoeg banden gehad die binnen een paar uur plat stonden zonder vloeistof erin. Hoe lichter/dunner de band hoe meer kans op snel leeglopen als er geen latex in zit.
Overigens, ik las iets over een los stukje tape er achteraf nog overheen geplakt? Dat is wel prutsen, en een potentiele plek om te gaan lekken.
Als ik nieuwe tape geplakt heb (ik ontvet met alcohol) monteer ik de boel eerst een dagje -of meer- met een binnenband erin. Dan wordt de tape echt perfect aangedrukt. Desnoods rijd je zo eerst een paar keer, die latex kan er altijd nog in...
Als ik een wiel voor iemand heb gebouwd gebruik ik wel eens water ipv. latex.
Gewoon om te testen, met een bandje van mezelf.
Geeft geen rommel en het water dicht genoeg af om de band een tijdje hard te houden (wel goed schudden).
Dit drukt meteen de tape goed aan en geeft mij de zekerheid dat het naderhand met latex zeker gaat lukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schriemer schreef: ↑ma 10 januari 2022, 22:10
Laat ik de vraag anders stellen:
Is het normaal dat tubeless banden zonder latex redelijk op druk blijven? Of heb ik gewoon “geluk” met de achterband dat die hard blijft en doet het voorwiel gewoon normaal door zonder latex met 3 uur leeg te zijn?
Als de hiel mooi schoon is en goed op de velg plopt bij 2 a 3 bar (eventueel een beetje masseren) en de band is niet poreus wat bij hele lichte dunne of oude banden nog wel eens het geval wil zijn dan blijft hij meestal wel een nacht op druk. Laatst nog een Racing Ralph en een Wolfpack Race "droog" gemonteerd en die stonden de volgende dag nog steeds keurig op 2 bar.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Schriemer schreef: ↑ma 10 januari 2022, 22:10
Laat ik de vraag anders stellen:
Is het normaal dat tubeless banden zonder latex redelijk op druk blijven? Of heb ik gewoon “geluk” met de achterband dat die hard blijft en doet het voorwiel gewoon normaal door zonder latex met 3 uur leeg te zijn?
Als de hiel mooi schoon is en goed op de velg plopt bij 2 a 3 bar (eventueel een beetje masseren) en de band is niet poreus wat bij hele lichte dunne of oude banden nog wel eens het geval wil zijn dan blijft hij meestal wel een nacht op druk. Laatst nog een Racing Ralph en een Wolfpack Race "droog" gemonteerd en die stonden de volgende dag nog steeds keurig op 2 bar.
Vanavond toch maar even met remmen reiniger en nieuw tape aan de slag dan maar.
En een nachtje met binnenband wegzetten zoals hier boven gezegd.
En dan wachten tot de binnenbanden bezorgd zijn. De oude wielset heeft autoventiel
Probleem gevonden !
Wou beginnen met tape afhalen toen ik zag dat ik door het waarschijnlijk te strak aandraaien van t ventiel het rubber ringetje kapot heb gedraaid. Vervangen door het rubber met het vierkante blokje en is nu de hele nacht hard
Heeft iemand die nog over van een setje ventielen? Want wil nu het andere ventiel hetzelfde rubbertje onderdoen. Maar heb de andere kapot gesneden om een “schuin” ringetje te maken ivm asymmetrische velg.