Advies mbt onderdelen handgespaakte wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Goedenavond allen,

In mijn zoektocht naar een upgrade tov mijn standaard cube wielen (alexrims zx20) kreeg ik van een mede forum lid de vraag of hij voor mij een set mocht spaken tegen een kleine vergoeding om routine te krijgen in t spaken.
Daarvoor stond ik op t punt om de volgende set te kopen

https://www.andlesscycling.nl/product/w ... -30-os-29/

Zijn enige opmerking was het gebruik van de Shimano xt naven ivm cup-conus lagers. Beter industrielagers met mijn gewicht (95 kg zonder fiets) En kwam toen met t volgende lijstje.

2x velg Ryde Edge 30 asymetrisch
1x Voornaaf Novatec D041SB
1x Achternaaf Novatec D042SB geschikt voor 10 speed
Sapim Race spaken en Polyax nippels

Dit leek mij wel een mooi setje. De achternaaf kan ik echter maar bij 1 webshop vinden en die geeft ook nog aan dat hij niet op voorraad is en ze niet weten wanneer wel weer.

Kortom: weet er iemand een alternatief die qua prijs/kwaliteit hetzelfde is als de novatec?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

€ 19,41 29%OFF | Novatec Hub D041SB D042SB Disc Kaart Brake Mtb Mountainbike Hub Lager Voor/Achter Fiets Hubs 28 32 36 gaten 8/9/10/11/12Speed
https://a.aliexpress.com/_v4SPAU

Weet alleen niet of je zo lang wilt wachten😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan ook deze proberen.
Cromo achteras (voordeel bij QR)
72 clicks (stiller dan Hope, hogere pitch)
Om te bouwen tussen QR en 142x12 en 15x100
Om te bouwen tussen HG, MS en XD

https://m.aliexpress.com/item/4000712674261.html

(linkje alleen als voorbeeld, zelf ff zoeken naar een gunstige shop)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Met Shimano naven is op zich niets mis, met name de wat oudere varianten gaan bij normaal gebruik/onderhoud erg lang mee.

Zag dat de bouwer nog de 756 serie heeft. Die zijn al erg lang op de markt en behoorlijk degelijk. Ook geven ze aan de naven van extra vet te voorzien (was altijd een manco bij Shimano) en goed af te stellen, met 2 jaar garantie. Dus "why nut".

Ik restaureer wel eens een heel oude MTB van eind jaren 80 / begin jaren 90, en als daar dan de eerste generatie XT naven in zitten lopen die meestal nog als een zonnetje.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie ook weinig bezwaar tegen de (oudere types) XT naven. Het grootste nadeel naar mijn idee is dat Shimano naven niet om te bouwen zijn naar andere standaards, dus als je nu snelspanners nodig hebt en je volgende fiets heeft steekassen kun je de wielen niet meenemen. De meeste Novatec naven zijn wel om te bouwen.

Maar als je die 756's eens per jaar van genoeg vet voorziet en goed afstelt (niet te strak!) kunnen ze heel lang meegaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Hmmm, naven van AliExpress? Ze maken ook alles na daar hè :lol:
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Jan the Man schreef: vr 19 november 2021, 09:57 Met Shimano naven is op zich niets mis, met name de wat oudere varianten gaan bij normaal gebruik/onderhoud erg lang mee.

Zag dat de bouwer nog de 756 serie heeft. Die zijn al erg lang op de markt en behoorlijk degelijk. Ook geven ze aan de naven van extra vet te voorzien (was altijd een manco bij Shimano) en goed af te stellen, met 2 jaar garantie. Dus "why nut".

Ik restaureer wel eens een heel oude MTB van eind jaren 80 / begin jaren 90, en als daar dan de eerste generatie XT naven in zitten lopen die meestal nog als een zonnetje.

Ciao,
Jan
Het zou dan gaan om de xt m8000 ivm centerlock.
De bouwer zou dan niet andless zijn maar iemand van het forum hier en die stelde de novatec voor.
Maar niet leverbaar dus vandaar de vraag voor een alternatief met industrielagers
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Schriemer schreef: vr 19 november 2021, 12:36 Het zou dan gaan om de xt m8000 ivm centerlock.
De bouwer zou dan niet andless zijn maar iemand van het forum hier en die stelde de novatec voor.
Maar niet leverbaar dus vandaar de vraag voor een alternatief met industrielagers
OK, duidelijk.

Novatec vanuit de EU geleverd is gewoon goed, nog nooit problemen mee gehad (Lars heeft dat ook ergens genoemd). Bij ALI Novatec's zou ik uit kijken.
Voor de rest is beschikbaarheid een dingetje. Velgen is meestal geen probleem, naven wel en nu ook soms al spaken. Koozer heb ik eens proberen te bestellen, maar die zijn nooit aangekomen, en met het huidige import heffingen/belastingen regime van items van buiten de EU (en de enorme vertraging die dat op kan leveren) geen poging meer gewaagd.

Centerlock kan ook een beperking zijn. Sommige merken hebben dat gewoon niet (willen waarschijnlijk de 'fee' niet aan Shimano afdragen).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een paar Koozers incl. NL BTW kwam ik bijna aan hetzelfde bedrag als voor een paar EU Novatecs, net even gekeken.
Op een of andere manier vind ik dat die wel echt goedkoper moeten zijn om ze te bestellen :D

Het maakt ook nog verschil of je een set voor jezelf bouwt of om te verkopen.
Dan kun je beter een merk hebben dat iedereen kent volgens mij. Maar voor mezelf zou ik best een keer Koozer willen proberen, heb alleen niks meer nodig voor onze eigen fietsen...

Ik weet ook niet waarom centerlock een eis is? Die schijven schroef je een keer vast en daarna komen ze zelden nog van de naaf af toch?
En met zes boutjes zitten ze ook goed vast ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik was er niet van op de hoogte dat centerlock de keuze zo beperkt maakt. Was meer omdat mijn fiets standaard met centerlock is geleverd en de huidige schijven nog zgan zijn.
Maar voor t geld van 2 nieuwe remschijven scheelt t een boel zoekterm dus dan maar 2 nieuwe remschijven :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je je bij Ali als land voor NL kiest, dan betaal je incl.nederlandse btw. Ali regelt vooraf alles, dus het wordt voor dat bedrag gewoon thuisbezorgd geen naheffing en geen vertraging aan de grens.

Hier 2 setjes met Koozer naven in gebruik (1 met QR en 1 met boost steekassen) en beide geven geen krimp.
De (ongetwijfeld) chinese lagers blijven heel, de vrijloop pakt snel en ratelt mooi. Wat stiller dan Hope, maar een hogere pitch.
De wielen hebben het hier in Valencia niet makkelijk. HT, veel rock en weinig garden.
Lars en Jan vertrouwen op Novatec, waar ik vroeger wel pech mee heb gehad.
Ik zou een dief van mn eigen portemonnee zijn als ik voor mn volgende wielset iets anders zou gebruiken dan Koozer.

En bedenk dat Novatec en Britex ook gewoon chinees zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Novatec is toch Taiwanees? Soort van Chinees. Overigens is kwaliteit van Chinese spullen die ik heb uitstekend. Niet het allergoedkoopste kopen.

Ik heb diverse spullen van ZTTO, prima spul. En surprise ze hebben ook naven, boost, straightpull, centerlock. ZTTO hub. Lijkt wel wat op een DT 240S, vergelijkbaar ratchet systeem.

Ik heb op mijn fiets nu DT 240S naven, maar had het wel aangedurfd met deze ZTTO's. Evt kan je de ratchets (bij centerlock only) altijd vervangen door DT original met 36T. Meer tandjes is niet perse beter.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Heb nog een novatec achternaaf op voorraad gevonden maar 10 x 135 qr past toch gewoon in mijn fiets ?
Want kom vaak 5, 9 of 10 mm tegen. Waarbij 5 mm de qr zelf is? En 9 x 100 mm as voorwiel, 10 x 135 mm as achterwiel. Correct me if i’m wrong :-?
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Crapton schreef: vr 19 november 2021, 21:08 Novatec is toch Taiwanees? Soort van Chinees. Overigens is kwaliteit van Chinese spullen die ik heb uitstekend. Niet het allergoedkoopste kopen.

Ik heb diverse spullen van ZTTO, prima spul. En surprise ze hebben ook naven, boost, straightpull, centerlock. ZTTO hub. Lijkt wel wat op een DT 240S, vergelijkbaar ratchet systeem.

Ik heb op mijn fiets nu DT 240S naven, maar had het wel aangedurfd met deze ZTTO's. Evt kan je de ratchets (bij centerlock only) altijd vervangen door DT original met 36T. Meer tandjes is niet perse beter.
Komt nu wel veel AliExpress spul voorbij. (Zou het dan toch wat zijn : Suprised : )
Toch maar even induiken
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.superstarcomponents.com/en/ ... 2-hole.htm


Dan verdwijnen er ook minder Chinese tennissters... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie