Racer (soort van...) ombouwen naar flatbar fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

Ik hoop dat ik mijn vraag op het juiste plek neerzet.

Een paar jaar terug heb ik een Koga Miyata Adventure stalen frameset gered van de schroothoop. Het idee was om met onderdelen uit de overbodige/reserve onderdelen bak een gravelding te bouwen.

Racestuur erop, mini v brakes vanwege de sti brifters, Ultegra RX800 achterderrie, dynamo wielset gemaakt (ik had nog een 240 achternaaf liggen zonder voornaaf dus kocht ik een duurdere dynamo :~)

Dat is gelukt maar ik had mij, achteraf, misrekend op twee dingen
- deze fiets kan max 35mm banden aan. Das niet genoeg
- de zitbuishoek is zodanig, dat ondanks dat de stack en reach redelijk ok zijn op papier, de praktijk leert dat ik te ver moet reiken voor het (race)stuur

Inmiddels een echte gravelding rijker en de Koga staat te verstoffen. Dat is zonde want daar heb ik hem niet voor gered.

Ik wil de fiets ombouwen met een comfort-/flatbar. Shimano maakt 2 shifters die compatibel zijn met een weg derailleur:
- SL-RS700 en
- SL-U5000
Beide zijn I-Spec II

Daar loop ik nu enigszins op stuk. Klopt het dat er alleen hydraulische remmen zijn van deze type? Op de compatibiliteitstabel van Shimano zijn ze allemaal voor hydro's. Ik heb dus velgremmen.

Hoe maak je die shifter vast aan het stuur? Ik had de Problem Solvers LD0801 op het oog, maar ik lees her en der dat deze alleen werken voor XT en XTR shifters.

Ik zou ook een MTB derrie en cassette kunnen gebruiken met een MTB shifter ipv de twee die ik op het oog heb, maar dat vind ik weer zonde van de Ultegra derrie en cassette die erop zitten. En een beetje uitdaging is altijd leuk.

Tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano 9 speed mtb shifters zijn compatible met Shimano
9 speed road derailleurs (en cassettes).
Maar dan heb je 9 speed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Volgens mij is de 700 gewoon met klemband https://www.google.com/search?q=sl+rs7 ... 8x3_gRWgqM
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

Aha. Schijnbaar bestaat deze shifter in 2 versies, met klemband en in I-Spec II. Ik vond alleen de laatstgenoemde versie tot nu toe.

Top, dank voor de tip. Ga ik daar weer mee verder.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb nog een set vrijwel nieuwe Shimano 105 2x11 speed flatbar shifters liggen met klemband. Ooit zelf gebruikt om een flatbar op racer te zetten. Mogen weg voor net prijsje. Laat maar weten via pb

NB Evt 105 hydro remgrepen ( zonder remmen en leidingen) heb ik ook liggen, maar daar heb je waarschijnlijk niks aan icm velgremmen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Philippos schreef: za 13 november 2021, 01:43 ...
- de zitbuishoek is zodanig, dat ondanks dat de stack en reach redelijk ok zijn op papier, de praktijk leert dat ik te ver moet reiken voor het (race)stuur
....
Als het een frame is dat voor flatbar ontworpen is is de bovenbuislengte groter dan bij een (vergelijkbaar) frame voor racestuur. Daar loop je eigenlijk altijd tegenaan als je een mtb- of hybride frame wilt voorzien van een dropbar. Soms op te lossen met een hele korte stuurpen, en vaak moet je ook nog een beetje de hoogte in.

Ik heb zelf een tijdje rondgereden op een mtb die ik had omgebouwd naar racestuur, icm een steil 60mm stuurpennetje. Dat ging best goed, en hij zag er ook leuk uit (vond ik) maar je merkte toch dat het er niet voor bedoeld was. Het was maar een 40cm/16" frame (ik ben 1.70m) maar voelde als racefiets desondanks behoorlijk groot.
Daar kwam nog bij dat er maar één bidonhouder op kon, en ik op de weg niet met een rugzak wil rijden dus uiteindelijk heb ik toch voor een dedicated dropbar-frame gekozen (een gravelracer). En de fiets weer terug gebouwd naar mtb, en nog weer wat later verkocht.

Als "racer":
Afbeelding

En zoals het eigenlijk hoorde ;-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

@Kermit, ik had rekening gehouden met een langer bovenbuis door naar een maatje kleiner te kijken. Maar toch ben ik er in gestonken :D

Ik heb inmiddels alles binnen, behalve een achterrem. Toen ik keek was deze alleen bij Bikeinn "op voorraad". Ik zet dat tussen aanhalingstekens want na 3 weken is nog niets verzonden. Het is dat ik geen haast heb... Nu zie ik een complete set op voorraad op Bike24... Grmpf.

Ik heb een Sonder Confucius stuur besteld. Deze is wel aan de brede kant, het zal inkorten worden. Maar eerst even een tijd mee rijden zoals deze is om te kijken of het echt niet bevalt in originele staat.

Voor nu bedankt voor alle tips, als de boel klaar is, geef ik weer een update.
Plaats reactie