Code R vs Magura vs Shigura vs Shimano Saint

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Afgelopen vakantie ook even gereden met die TRP. Ik vond het mooie remmen en voelden goed aan, niet sponzig en goede power.

Mijn bikemaat had SRAM's maar die voelden inderdaad behoorlijk sponzig. Heeft nu XT 4 piston, dag en nacht verschil maar dat was een stevige greep in de portomonnee. Ik heb zelf zowel SLX en XT 2 piston en dat is prima voor XC en zelfs in de Alpen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Gemengde ervaringen dus.
Ik moet eerst de levering maar eens afwachten voor dat ik iets kan besluiten maar denk dat ik eerst de codes een poosje ga proberen. Voordat ik er meteen weer geld tegen aan moet gooien.

Mocht dat niet bevallen dan zal ik kiezen voor de lever upgrade naar RSC. Gezien de RSC als top rem wordt aangegeven op enduro mag en ik met deze “ kleine” uitgave de upgrade rond zou hebben.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Code R's zijn geen slechte remmen, maar ze blinken ook niet uit in kracht. De hendel voelt ook wat sponzig.

Magura's zijn wat directer (en eigenlijk prima te ontluchten, itt wat je vaak hoort), ik kon alleen maar niet wennen aan het gebrek aan ruimte in de remklauw. Constant aanlopen als er maar een beetje zand of modder tussen komt...

Uiteindelijk rijd ik nu met SLX 2 zuiger remmen en grote schijven. Net zoveel kracht als Code R remmen (zie de verschillende tests er maar op na) en met mijn gewicht ook geen problemen.
Tuurlijk zal ik in de alpen met afdalingen van meer dan een kwartier misschien iets te kort komen, maar in de praktijk rijd ik die maar 1 of 2 keer per jaar.

Nu heb ik geen last van een verschuiven aangrijpingspunt (had ik met 4 zuiger shimano wel), alsnog voldoende power en een systeem wat makkelijk te onderhouden is en onderdelen overal ter wereld wel vindbaar zijn.
Op de fully zitten wel 203mm schijven voor en achter, samen met metalen blokjes. Dat zorgt voor flink wat power.
De hardtail mag het met 180mm schijven doen, zodat het op mijn thuisrondje met wat minder heftig aangrijpt allemaal :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mocht je uiteindelijk toch op Shimano uitkomen, volgens mij zit er bar weinig verschil tussen de diverse vierzuiger modellen. Dus je hoeft niet persé de dure Saints te kiezen.

Ik rijd momenteel met de vorige generatie XT vierzuigers (8020) gecombineerd met XTR race hendels, die kleintjes dus, zonder servo wave. Pakken lekker Shimano-direct aan, maar ik vind ze ook prima doseerbaar en ze remmen hard bij doorknijpen. Kilometerslange Alpenafdalingen waar ik de rem amper kon lossen gingen gewoon goed met 1 vingertje aan de rem. Piloot 70kg, fiets 23kg, rugzak 7kg (reserveaccu... :roll: ) + kleding, dus totaal iets over de 100kg schat ik.

Het lijkt me dat de meeste vierzuiger remmen wel moeten voldoen qua remvermogen, als ze maar goed ontlucht en afgesteld zijn. Het is meer een karakter-dingetje aan welke je de voorkeur geeft. Ik hou zelf wel van de Shimano-bite.
En de Code is toch van oudsher hun downhillrem? Met 200mm schijven moet dat toch redelijk werken zou je denken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

Ik ben erg blij met mijn Shigura's. De originele magura MT7's zijn super remmen, zeker met de HC3 levers, maar ze lijken wel van porselein.
2 redelijk onschuldige valpartijen en 2 keer remhendel stuk.

Was voor mij een goede rede eens de MT7 calipers met XT hendels te proberen en damn. ik ben er helemaal blij mee.
Ik ben aan de zware kant dus ik wil graag remmen met de nodige kracht. Vandaar ook de MT7's. Maar met de XT hendels zijn ze minstens zo krachtig zo niet krachtiger maar wel met een fijne modulatie.

Op bikemarkt.de vind je altijd wel wat MT7 calipers voor weinig en XT hendels zijn ook relatief goedkoop. Het installeren was redelijk eenvoudig. De eerste keer ontluchten moet je even zorgvuldig doen, maar daarna geen problemen meer.
live it, crank it, smile !!!
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Met Black Friday een setje Saints gescoord, nu eerst nog de fiets binnen krijgen maar de remmen zijn er alvast.
Plaats reactie