Shimano microspline scylence freehub problemen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hallo,
Ik wil de fiets van mijn vrouw ombouwen naar 1x12 en nu vraag ik me af of Shimano nog steeds problemen heeft met de scylence freehub? Ik begreep dat hier in het begin veel problemen mee waren, zijn deze inmiddels verholpen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, maar ik zou de gok niet wagen.
Koozer 390 of 490 (Ali) zijn fijne naafjes. Inmiddels heel wat km's, hoogtemeters en dropjes mee gemaakt.
Maar niet silent. (ergens tussen gewone Shimano en Hope in)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt een nieuwe naaf nodig? Of wil je alleen de body wisselen naar een Microspline versie?
In het tweede geval zal het inwendig gezien niet uitmaken of er een MS of een HG body op zit? Dus dan zou ik gewoon wisselen. Of zelfs de HG body laten zitten en een Sunrace 12-cassette monteren.
Moet je nog een naaf kiezen zou ik -gezien de reputatie- die Shimano 12-speed naven inderdaad niet nemen. Genoeg goede alternatieven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 1 oktober 2021, 09:53 Je hebt een nieuwe naaf nodig? Of wil je alleen de body wisselen naar een Microspline versie?
In het tweede geval zal het inwendig gezien niet uitmaken of er een MS of een HG body op zit? Dus dan zou ik gewoon wisselen. Of zelfs de HG body laten zitten en een Sunrace 12-cassette monteren.
Moet je nog een naaf kiezen zou ik -gezien de reputatie- die Shimano 12-speed naven inderdaad niet nemen. Genoeg goede alternatieven.
Er zit nu een Shimano FH-M6010-B naaf in die niet om te bouwen is naar MS, bovendien trapt deze naaf soms door ondanks dat deze niet zo oud is.
Er moet dus iets gebeuren en omdat ik zelf ben overgestapt naar AXS heb ik een 12 speed set over.

De reden om weer Shimano te willen is omdat ik de wielset nog niet zo lang geleden zelf gebouwd heb en ik de spaken zou willen hergebruiken. Als ik naar een andere naaf overstap weet ik niet of dat past.

De problemen op het internet met de Shimano MS naven FH-M8120 lijken allemaal van een jaar geleden te dateren en er zijn natuurlijk ook wel heel veel van verkocht dus wellicht zijn de problemen in werkelijkheid niet zo groot of inmiddels verholpen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik begrijp maken de naafmaten betrekkelijk weinig uit voor de spaaklengte, maar TSTM kan de achterliggende redenen beter uitleggen dan ik :)
Als de flensafstand en de flensdiameter niet teveel afwijken is het in elk geval geen probleem om een ander naafje te nemen. Eventueel kun je de waardes eens ingeven in een spaaklengtecalculator om het zeker te weten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klopt.
De maat vd flens maakt maar weinig uit.
Als je de spaken netjes hebt uitgerekent kan je gewoon naven met grote flenzen inspaken.
Valt (net) binnen de marge die je altijd wel hebt (mits je de lengte correct berekend had!)
Verschil in ERD vd velg telt 1:1 mee.
Verschil in de flenzen telt maar voor 1/3 mee, vanwege de cos vd hoek die de spaken maken bij de naaf.
(omdat verschil in ERD en flens diameter ook nog over 2 spaken verdeeld worden tellen ze per spaak dus maar 1/2 en 1/6 mee)
Dus van Shimano met 44mm naar Hope met 56mm scheelt aan de spaak maar 2mm en dat kan je nog net opvangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De problemen op het internet met de Shimano MS naven FH-M8120 lijken allemaal van een jaar geleden te dateren
Vrij recent was er nog een geval op dit forum.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 oktober 2021, 20:57 Klopt.
De maat vd flens maakt maar weinig uit.
Als je de spaken netjes hebt uitgerekent kan je gewoon naven met grote flenzen inspaken.
Valt (net) binnen de marge die je altijd wel hebt (mits je de lengte correct berekend had!)
Verschil in ERD vd velg telt 1:1 mee.
Verschil in de flenzen telt maar voor 1/3 mee, vanwege de cos vd hoek die de spaken maken bij de naaf.
(omdat verschil in ERD en flens diameter ook nog over 2 spaken verdeeld worden tellen ze per spaak dus maar 1/2 en 1/6 mee)
Dus van Shimano met 44mm naar Hope met 56mm scheelt aan de spaak maar 2mm en dat kan je nog net opvangen.
Bedankt voor de info. :-q Wist niet dat dat zo weinig invloed had op de spaaklengte.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie