Vraag betreft nieuwe handgespaakte wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

OK, zilver. Kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst gebruikt heb. Voor een paar euro meer heb je alles mooi zwart (hoewel ik zilver voor een klassiek stalen fiets weer mooier vind).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 september 2021, 22:38 Maar zo'n setje is niet gratis.
https://www.mantel.com/dt-swiss-upgrade-kit-240s-54t-sl
Klopt, alles kent een prijs :wink:
ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 september 2021, 22:38 En over de prijs.
a) Specifeer niets maar geef een complete prijs (als je een wielset uit het rek koopt weet je ook niet hoe de prijs tot stand is gekomen)
Of
b) Specificeer netjes en geef aan wat je arbeid kost.
Vakmanschap mag/moet betaald worden.

Dit soort truuks geven mij geen goed gevoel.
Mee eens ja, zo werkt het in mijn inziens ook. Of je neemt het aan voor een prijs, of je specificeert alles en rekent arbeid los.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat je de wielen die je nu zou kopen niet mee kunt nemen naar een volgende fiets (boost verhaal) en je huidige fiets ook geen dure fiets was zou ik geen grote bedragen investeren in nieuwe wielen.

Ik las dat een van de redenen was dat je de banden lastig tubeless dicht krijgt. Dat zou niet met een eventueel lek via de naad in de velg te maken moeten hebben. Immers, de velg wordt volledig afgedicht door het tubeless lint, en de band sluit rondom aan op dat lint (het lint hoort van rand tot rand in de velg te lopen). Dus er is iets anders aan de hand wat op te lossen moet zijn zonder andere wielen/velgen.
(ventiel sluit niet goed aan/lekt, lint is beschadigd/niet breed genoeg etc.).
Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen andere wielen moet kopen maar de oplossing voor het niet op druk blijven ligt elders.

Ga je toch voor andere wielen, het kopen bij een gespecialiseerde wielbouwer is nooit de goedkoopste optie dus je zit al snel op aardige bedragen. Ik weet niet of je RCZ kent? Een "nogal bijzondere" Luxemburgse dozenschuiver, bekend om hun vele nieuwsbrieven met kortingscodes die soms behoorlijk interessant kunnen zijn. Ook hun lange levertijden zijn berucht ;-)

Ze zijn wel bonafide, maar je koopt er doorgaans alleen voor de lage prijs, die je dus alleen krijgt met de codes uit de nieuwsbrieven. Kan interessant zijn, er komen regelmatig wielsets voorbij (veel DT, maar ook andere merken). DT is vaak te veranderen tussen snelspanner en steekas, dus zolang je geen boost set koopt krijg je ze wel passend in je fiets.

Je krijgt dan weliswaar niet dezelfde kwaliteit als een handgespaakte set met topnaven van een kleine bouwer, maar je praat ook over hele andere prijzen en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je met 70kg vrijwel nooit wielproblemen hebt ;-)
De 1900 serie wielen van DT zijn er ook met brede velgen (tot 30mm inwendig). Dat zijn redelijk basic wielen maar er is niks mis mee.

Over prijzen, ik ben sinds begin dit jaar ook met het zelf bouwen van wielen begonnen en dat is leuk en leerzaam, maar voor het geld hoef je het vaak niet te doen. Er komen regelmatig aanbiedingen voorbij van complete wielen waar ik zelf al meer kwijt ben voor het kopen van de onderdelen (uiteraard tegen consumentenprijzen). En dan moet je nog gaan bouwen... zou je er iets aan over willen houden ben je dus (veel) duurder dan zo'n internetshop. Hebben we het nog niet over het verlenen van een vorm van garantie.

Het voordeel is dat je altijd de onderdelen kunt kiezen die je zelf wilt, dat je precies weet hoe goed of slecht het wiel in elkaar zit, en dat het gewoon voldoening geeft als je na de nodige uren prutsen een mooi wielsetje hebt staan. Inmiddels staan hier drie van de vijf sportieve fietsen op zelfgebouwde wielen :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: vr 1 oktober 2021, 10:24 Omdat je de wielen die je nu zou kopen niet mee kunt nemen naar een volgende fiets (boost verhaal) en je huidige fiets ook geen dure fiets was zou ik geen grote bedragen investeren in nieuwe wielen.

Ik las dat een van de redenen was dat je de banden lastig tubeless dicht krijgt. Dat zou niet met een eventueel lek via de naad in de velg te maken moeten hebben. Immers, de velg wordt volledig afgedicht door het tubeless lint, en de band sluit rondom aan op dat lint (het lint hoort van rand tot rand in de velg te lopen). Dus er is iets anders aan de hand wat op te lossen moet zijn zonder andere wielen/velgen.
(ventiel sluit niet goed aan/lekt, lint is beschadigd/niet breed genoeg etc.).
Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen andere wielen moet kopen maar de oplossing voor het niet op druk blijven ligt elders.
Helemaal eens.
Ben persoonlijk sterk voorstander van praktische, no nonsense aanpak van problemen.
Stop dus € 50 of max € 100,- in je oplossing voor het tijdelijke probleem.
En stop de rest in de spaarpot, heb je de eerste € 5 à 600,- voor je volgende bike alvast gereserveerd.
Trouwens, waarom bijv geen biba? Heb zelf 31jr biba gereden en nu 2jr tubeless omdat ik uiteindelijk toch nog bezweek voor de alsmaar toenemende trenddruk.
Ben voor NL gebruik nog steeds niet overtuigd van de zo vaak veronderstelde resultaten op het gebied van gewicht, rolweerstand.
Ik heb het nu eenmaal en ga dat niet meer veranderen maar zou in jouw geval nog eens goed nadenken over je overwegingen waarom je € 5-600,- investeert in een mooie wielset voor een fiets die momenteel € 750-800,- waard is terwijl je ook al met plannen rondloopt om de fiets op relatief korte termijn in te ruilen.
Bovendien, zoals al aangeven in diverse reacties hier, is het maar de vraag of die wielset zo optimaal is voor hergebruik bij je nieuwe fiets.

Maar, uiteraard, jij bepaalt zélf wat je met joúw geld doet en een upgradewens die louter een doel op zichzelf is, herken ik en kan ik ook wel begrijpen :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tubeless rijd ik alleen om minder/niet meer lek te rijden, in het rijgedrag merk ik nul verschil.
(Maar ik ben ook niet iemand die de grenzen van lage druk rijden opzoekt, wellicht speelt dat een rol).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan the Man schreef: do 30 september 2021, 23:04 OK, zilver. Kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst gebruikt heb. Voor een paar euro meer heb je alles mooi zwart (hoewel ik zilver voor een klassiek stalen fiets weer mooier vind).

Ciao,
Jan
Ik vind RVS spaken bijna altijd mooier dan zwart, zodoende.
Maar zwart is niet 2 of 3x zo duur, dus het blijft een vreemde manouvre.
Beter 50 euro spaken en 150 euro arbeidsloon op de factuur, dan 200 euro voor simpele spaken rekenen en dan zogenaamd gratis gebouwd.
(Vind ik)

Als aanvulling op Kermit en zelf bouwen.
Als je zelf wielen kunt bouwen kan je dus betere velgen kopen en die combineren met je oude naven (die praktisch gezien echt zo slecht nog niet zijn).
Als je nu betere wielen wilt, en bij je volgende fiets weer, dan kan het interessant zijn het kunstje zelf te leren.

(Maar tegen de DT aanbiedingen van RCZ kan niemand op)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie