Omdat je de wielen die je nu zou kopen niet mee kunt nemen naar een volgende fiets (boost verhaal) en je huidige fiets ook geen dure fiets was zou ik geen grote bedragen investeren in nieuwe wielen.
Ik las dat een van de redenen was dat je de banden lastig tubeless dicht krijgt. Dat zou niet met een eventueel lek via de naad in de velg te maken moeten hebben. Immers, de velg wordt volledig afgedicht door het tubeless lint, en de band sluit rondom aan op dat lint (het lint hoort van rand tot rand in de velg te lopen). Dus er is iets anders aan de hand wat op te lossen moet zijn zonder andere wielen/velgen.
(ventiel sluit niet goed aan/lekt, lint is beschadigd/niet breed genoeg etc.).
Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen andere wielen moet kopen maar de oplossing voor het niet op druk blijven ligt elders.
Ga je toch voor andere wielen, het kopen bij een gespecialiseerde wielbouwer is nooit de goedkoopste optie dus je zit al snel op aardige bedragen. Ik weet niet of je RCZ kent? Een "nogal bijzondere" Luxemburgse dozenschuiver, bekend om hun vele nieuwsbrieven met kortingscodes die soms behoorlijk interessant kunnen zijn. Ook hun lange levertijden zijn berucht
Ze zijn wel bonafide, maar je koopt er doorgaans alleen voor de lage prijs, die je dus alleen krijgt met de codes uit de nieuwsbrieven. Kan interessant zijn, er komen regelmatig wielsets voorbij (veel DT, maar ook andere merken). DT is vaak te veranderen tussen snelspanner en steekas, dus zolang je geen boost set koopt krijg je ze wel passend in je fiets.
Je krijgt dan weliswaar niet dezelfde kwaliteit als een handgespaakte set met topnaven van een kleine bouwer, maar je praat ook over hele andere prijzen en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je met 70kg vrijwel nooit wielproblemen hebt
De 1900 serie wielen van DT zijn er ook met brede velgen (tot 30mm inwendig). Dat zijn redelijk basic wielen maar er is niks mis mee.
Over prijzen, ik ben sinds begin dit jaar ook met het zelf bouwen van wielen begonnen en dat is leuk en leerzaam, maar voor het geld hoef je het vaak niet te doen. Er komen regelmatig aanbiedingen voorbij van complete wielen waar ik zelf al meer kwijt ben voor het kopen van de onderdelen (uiteraard tegen consumentenprijzen). En dan moet je nog gaan bouwen... zou je er iets aan over willen houden ben je dus (veel) duurder dan zo'n internetshop. Hebben we het nog niet over het verlenen van een vorm van garantie.
Het voordeel is dat je altijd de onderdelen kunt kiezen die je zelf wilt, dat je precies weet hoe goed of slecht het wiel in elkaar zit, en dat het gewoon voldoening geeft als je na de nodige uren prutsen een mooi wielsetje hebt staan. Inmiddels staan hier drie van de vijf sportieve fietsen op zelfgebouwde wielen