Sunrace cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Zoals iedereen inmiddels wel ervaren heeft is het schaarste in onderdelen land. Ik heb op mijn MTB een 1 x 11 aandrijflijn met een 34T oval voor (Raceface) en een Shimano 11-42 XLS 11 speed cassette achter. Voor mijn ritjes een prima combinatie. Nu is mijn cassette zo'n beetje aan vervanging toe maar een simpele SLX cassette is moelijk leverbaar en kost inmiddels niet weinig. Nu ben ik op vakantie en kan bij een lbs (waar ik ook een bike gehuurd heb) een Sunrace MX8 casette kopen voor een heel redelijk bedrag. Ziet er goed uit, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het schakelt, de duurzaamheid etc. Heeft er iemand op het forum ervaring met Sunrace cassettes?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

evdbos_mtbnl schreef: ma 27 september 2021, 10:10 Zoals iedereen inmiddels wel ervaren heeft is het schaarste in onderdelen land. Ik heb op mijn MTB een 1 x 11 aandrijflijn met een 34T oval voor (Raceface) en een Shimano 11-42 XLS 11 speed cassette achter. Voor mijn ritjes een prima combinatie. Nu is mijn cassette zo'n beetje aan vervanging toe maar een simpele SLX cassette is moelijk leverbaar en kost inmiddels niet weinig. Nu ben ik op vakantie en kan bij een lbs (waar ik ook een bike gehuurd heb) een Sunrace MX8 casette kopen voor een heel redelijk bedrag. Ziet er goed uit, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het schakelt, de duurzaamheid etc. Heeft er iemand op het forum ervaring met Sunrace cassettes?
Kun je gerust doen - ik heb twee fietsen met een 11speed 11-50 Suncrace cassette, en voor mij werkt het prima. Mogelijk dat een shimano cassette net wat soepeler schakelt maar als je dat met wat beleid doet, is er geen reden aan te nemen dat de boel sneller slijt of minder duurzaam zal zijn.

Maar nu komen de mensen die zeggen dat ze die dingen kromtrekken. Daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Overigens maakt Shimano nu ook prima 11-speed Deore cassettes, tot 51T zelfs. Van staal. Misschien kun je in die range gaan kijken, niks mis met Deore.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sunrace MX8 :-q en ook ik heb de 11-50 voor het stevige klim werk en of de conditie iets minder is zoals nu en met de 5 van Groesbeek dus gewoon een goede en duurzame cassette :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb eigenlijk altijd SunRace cassettes en vind ze echt prima. Op mijn eigen fiets aan m'n tweede MX8 11-42 en op de fiets van mijn vrouw zit een goedkopere Sunrace 11-speed cassette. Die goedkopere is wel een beetje zwaar naar mijn smaak, dat is ook gelijk het voordeel van die 11-42... die weegt 'maar' iets van 400 gram. Het schakelt gewoon goed en slijtage is niet slechter dan de andere merken. Voordeel vind ik dat de prijs/kwaliteit/gewicht verhouding een stuk beter is (of was, want inmiddels zijn ze door de aanhoudende schaarste ook duurder geworden).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik merk totaal geen verschil. Sunrace is gewoon prima spul
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

sunrace zat origineel op mijn orbea, niks mis mee
op de meta zit deore, schakelt wel soepeler


een shimano 11 speed cassette is trouwens gewoon op voorraad bij fururum, decathlon, bike components, en nog wat shops /google/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees dat je op vakantie bent en dus waarschijnlijk niet zoveel opties hebt. Maar zoals anderen al aangeven, die Sunrace is gewoon een prima cassette en ik zou dan ook niet twijfelen maar hem gewoon (laten) monteren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

nick22 schreef: ma 27 september 2021, 11:19 sunrace zat origineel op mijn orbea, niks mis mee
op de meta zit deore, schakelt wel soepeler


een shimano 11 speed cassette is trouwens gewoon op voorraad bij fururum, decathlon, bike components, en nog wat shops /google/
Helaas is dat niet het geval. Futurum shop, Decathlon, Bike-components, Mantel, Rose bikes, Wiggle. Ze zitten allemaal zonder. Maakt niet uit of je XT, XLS of Deore wilt hebben. Het is "out of stock" (Bike-components), "levertijd onbekend" (Futurum), "levertijd 10 - 40! weken (Rose-bikes), "binnenkort op voorraad" (die kennen we nu wel Mantel), "Uitverkocht" (Wiggle). Ik heb uiteraard nog lang niet alle (web) shops gehad maar de trend is duidelijk: 11 speed 11-42 cassettes zijn op dit moment schaars. Dus ik neem die Sunrace maar mee.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

inderdaad, excuus. ik keek naar de 11/51 cassettes
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Kapitein Iglo schreef: ma 27 september 2021, 10:33 Misschien kun je in die range gaan kijken, niks mis met Deore.
Zeker niets mis met Deore. Gewicht is voor mij geen punt. Ik rijdt geen wedstrijden en als ik gewicht wil besparen met lichtere onderdelen kan ik beter zelf nog wat kilo's kwijtraken. Ik heb SLX altijd gewoon de goede middenmoot gevonden. Helaas zijn ook Deore casettes slecht leverbaar. tenminste als het op 11-42 aan komt. 11-46 had ik wel kunnen bestellen (kan nog net met mijn achter derrie) maar ik vind mijn huidige aandrijving prima voor mij. Geen zin om dat aan te passen. Dat doe ik pas als ik echt zonder kom te zitten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

evdbos_mtbnl schreef: ma 27 september 2021, 11:54
Kapitein Iglo schreef: ma 27 september 2021, 10:33 Misschien kun je in die range gaan kijken, niks mis met Deore.
Zeker niets mis met Deore. Gewicht is voor mij geen punt. Ik rijdt geen wedstrijden en als ik gewicht wil besparen met lichtere onderdelen kan ik beter zelf nog wat kilo's kwijtraken. Ik heb SLX altijd gewoon de goede middenmoot gevonden. Helaas zijn ook Deore casettes slecht leverbaar. tenminste als het op 11-42 aan komt. 11-46 had ik wel kunnen bestellen (kan nog net met mijn achter derrie) maar ik vind mijn huidige aandrijving prima voor mij. Geen zin om dat aan te passen. Dat doe ik pas als ik echt zonder kom te zitten.
Oh? Gewoon leverbaar hier, hoor, die 11 speed 11-42 Deore: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... tte-959894
De 11-51 trouwens ook, voor wie wil.

Oh, je wil een SLX 11-42? Kan ook, hebben ze gewoon op voorraad: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... id=1118137
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

evdbos_mtbnl schreef: ma 27 september 2021, 10:10 Zoals iedereen inmiddels wel ervaren heeft is het schaarste in onderdelen land. Ik heb op mijn MTB een 1 x 11 aandrijflijn met een 34T oval voor (Raceface) en een Shimano 11-42 XLS 11 speed cassette achter. Voor mijn ritjes een prima combinatie. Nu is mijn cassette zo'n beetje aan vervanging toe maar een simpele SLX cassette is moelijk leverbaar en kost inmiddels niet weinig. Nu ben ik op vakantie en kan bij een lbs (waar ik ook een bike gehuurd heb) een Sunrace MX8 casette kopen voor een heel redelijk bedrag. Ziet er goed uit, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het schakelt, de duurzaamheid etc. Heeft er iemand op het forum ervaring met Sunrace cassettes?
Prima cassette, ben aan de 2e 11-46 cassette bezig in het zwart. Prijs kwaliteit in mijn ogen meer dan goed.
Schakelt soepel icm XO1. Dus ik zou geen risico lopen, want zelfs als een site op voorraad aangeeft kan het toch nog even duren is mijn ervaring.

En daarbij vindt ik de verdeling tussen de tandwielen beter verdeeld dan bij een SLX cassette
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

E10 schreef: ma 27 september 2021, 19:43 En daarbij vindt ik de verdeling tussen de tandwielen beter verdeeld dan bij een SLX cassette
Als ik terug kom van vakantie zal er een Sunrace cassette in mijn koffer zitten, ik heb hem inmiddels gekocht (omgerekend was dat ongeveer 55 euro).

Dat verschil in verdeling lijkt me niet zo dramatisch. Tenminste bij de 11-42 cassette. Waar bij de Shimano een 37 zit is dat bij de Sunrace een 36. Dus 1 tandje verschil bij de laatste twee stapjes. Op het eerste gezicht lijkt de verdeling bij de Shimano juist wat beter. De laatste twee stappen 5 tandjes er bij. Terwijl bij de Sunrace dat 4 en 6 is. Maar het zijn niet mijn meest gebruikte verzetten. Dus of ik daar in de praktijk veel van zal merken betwijfel ik. Het zal natuurlijk ook wel een beetje per persoon verschillen hoe goed die laatste twee schakelstappen aanvoelen.

Het zou misschien wel grappig zijn om de verschillende ratio's in een grafiekje te zetten om te kijken welke kromme mooier verloopt maar daar heb ik me nu maar niet druk om gemaakt :-D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Grafiek maken met op de ene as het aantal tanden en op de andere as de log waarde daarvan. Lijn trekken door de punten. Et voila. De meest rechte lijn is het juiste antwoord
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

evdbos_mtbnl schreef: di 28 september 2021, 17:25
E10 schreef: ma 27 september 2021, 19:43 En daarbij vindt ik de verdeling tussen de tandwielen beter verdeeld dan bij een SLX cassette
Als ik terug kom van vakantie zal er een Sunrace cassette in mijn koffer zitten, ik heb hem inmiddels gekocht (omgerekend was dat ongeveer 55 euro).

Dat verschil in verdeling lijkt me niet zo dramatisch. Tenminste bij de 11-42 cassette. Waar bij de Shimano een 37 zit is dat bij de Sunrace een 36. Dus 1 tandje verschil bij de laatste twee stapjes. Op het eerste gezicht lijkt de verdeling bij de Shimano juist wat beter. De laatste twee stappen 5 tandjes er bij. Terwijl bij de Sunrace dat 4 en 6 is. Maar het zijn niet mijn meest gebruikte verzetten. Dus of ik daar in de praktijk veel van zal merken betwijfel ik. Het zal natuurlijk ook wel een beetje per persoon verschillen hoe goed die laatste twee schakelstappen aanvoelen.

Het zou misschien wel grappig zijn om de verschillende ratio's in een grafiekje te zetten om te kijken welke kromme mooier verloopt maar daar heb ik me nu maar niet druk om gemaakt :-D
Ik heb een 11-46 cassette, ik had niet gekeken naar de verschillen bij een 11-42 idd.
Maar voor € 55,,00 kun je een gokje wagen lijkt me.
Plaats reactie