Gezocht: achteras YT Jeffsy 2020

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Josvvliet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 23:33
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro

Hallo,

de achteras van mijn Jeffsy is afgebroken (de handle waar je mee aanspant; gene idee wat er gebeurt is maar die was helaas weg). Nu is YT niet zo heel goed in dit soort onderdelen (via de MTB repairshop in Eindhoven kregen we een artikelnr van DT door wat niet klopte).

Wat ik zoek is een DT Swiss (orgineel) of iedere andere after market as. As is 170mm, 12x148 Boost met 1.5mm pitch schroefdraad en een conische ring aan de remschrijf kant (waarmee je dus klemt)

Wel deze gevonden maar de shipping tijd is erg lang (op zich wel op voorraad, maar in Florida ..)
https://www.ebay.com/itm/274705925108

Iemand een idee? Alle tips welkom!

gr Jos
YT Jeffsy 2020
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zou zeggen plaats het in "gezocht":
viewforum.php?f=21
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je oude as is zo'n plug-in systeem? Daarbij druk je de handle met een zeskant in de as. Kan er dus uit. Kan ook een normale binnenzeskantsleutel (in de volksmond inbus geheten) in gepropt worden.

Een as met dat conische deel is, dacht ik, een X-12 as, en dat zou alleen als M12x1 leverbaar zijn. Dus geen spoed van 1.5
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn wel 100 steekassen.
Enige overeenkomst is dat ze 12mm dik zijn.

Er is toch een steekassen leverancier op het net?
(Kan iemand een linkje plaatsen?)
Als je de oude netjes opmeet kan je daar een vervanger vinden.
En anders bij Ali.
Het meeste van dit spul komt toch uit China, dus direct bij de Chinezen zoeken is zo gek nog niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

https://www.rosebikes.nl/dt-swiss-rws-p ... =standaard

Hendel is los verkrijgbaar. Dus je zal niet de eerste zijn die hem verliest.
Maar zoals eerder aangegeven lijkt het gewoon een binnenzeskant opname te zijn.
Dus gewoon tooltje gebruiken.

Ben sowieso geen fan van die uitstekende delen t.p.v. de Assen.
Voor mij dus geen snelspanners maar stealth axles.

Mocht je toch een nieuwe as nodig hebben dan is het devies idd goed meten.
Dus lengte as, lengte schroefdraad, vorm van de kop en de spoed van de draad.
Om dit laatste te meten druk je de draad op een papiertje, je meet de afstand tussen meerdere lijntjes.
De gemeten maat deel je door het aantal vakjes tussen de lijntjes, zo kun je heel nauwkeurig de spoed bepalen.
Hoe meer lijntjes hoe nauwkeuriger, verschil tussen 1,25mm en 1,50 is moeilijk te zien voor een leek.
Of je moet een schroefdraadmeter tot je beschikking hebben….
https://www.toolmax.nl/gedore-schroefdraadmeter.html
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/

Dit is volgens mij de site die TSTM bedoelt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

E10 schreef: za 18 september 2021, 20:56 https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/

Dit is volgens mij de site die TSTM bedoelt.
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Josvvliet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 23:33
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro

Hoi,

Dank voor jullie reacties. Ik zal het volgende keer idd in "gezocht" zetten (nog niet bekend genoeg met forum, die heb ik over het hoofd gezien).

Ik ben niet de handle verloren, de kop met het conisch deel is er gewoon afgebroken (geen idee hoe, zag er uit als een mooie brosse breuk, ik zal wel iets geraakt hebben. Ziet er dus zo uit:

Afbeelding

Losse handle kopen kan idd ook op de aftermarket as.

Wat ik nog heb is dit:
Afbeelding

Ik kan ook die losse conische ring zo goed mogelijk qua afmetingen bepalen en draaien (in alu) of misschien 3D printen (in POM bv denk ik). Eigenlijk liever geen kunststof want dan verliest het geheel zijn voorspanning.

Goe dom te weten dat een conische ring X12 heet, zoekt ook makkelijker. En die links ga ik even bekijken

gr Jos
YT Jeffsy 2020
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik zou niet experimenteren met 3d printen voor dit soort structurele onderdelen.
Dus even zoeken en nieuwe bestellen, en dan een versie zonder uitsteeksel zodat je niks meer kunt raken onderweg.
Gebruikersavatar
Josvvliet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 23:33
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro

E10 schreef: zo 19 september 2021, 18:38 Ik zou niet experimenteren met 3d printen voor dit soort structurele onderdelen.
Dus even zoeken en nieuwe bestellen, en dan een versie zonder uitsteeksel zodat je niks meer kunt raken onderweg.
Dat is ook wat ik gedaan heb, maar omdat het uit de US moet komen duurt dat anderhalve maand... ik kan niets vinden in Europa (ben wel nog aan het wachten op antwoord van YT zelf).
Dus zoek ik een tussenoplossing. Ik ga het onderdeel zowel draaien uit alu als 3D printen (daar kan tegenwoordig echt wel veel mee hoor, op mijn werk maken we er ook machine-onderdelen mee). De enige nauwkeurige maat is de hoek van 45 graden voor het conische deel, dus ik denk dat het wel moet lukken.
YT Jeffsy 2020
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Robert Axle Project verstuurt snel hoor, ik heb er laatst een as besteld om een trailer te kunnen monteren en die was er binnen een week. Gewoon met luchtpost in een stevige enveloppe :)

Hun assen zijn ook leverbaar via sommige EU webshops (Bike-Components o.a.) maar het is natuurlijk de vraag of die net op voorraad hebben wat jij nodig hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie