Fox 32 SC performance vs Fox 32 performance

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Ik reed een Orbea Oiz H20 met een Fox 32 SC performance 100mm. Vanwege een garantiekwestie zijn de onderpoten vervangen. Omdat het relatief lang duurde voordat de juiste onderdelen bij Sabma waren heb ik in de tussentijd een Fox 32 Performance 110mm gekocht (voorradige aanbieding).

Ten opzichte van de SC versie merk ik eigenlijk niet veel verschil.

Als ik de eigenschappen via de FOX website vergelijk lijken de vorken technisch (intern) vergelijkbaar. De verschillen zijn SC vs “gewone poten”, 100 vs 110mm en PtU vs PtL.

Ik rij hoofdzakelijk XC in Nederland en hou van het stevige gooi – en smijtwerk in bochten. Relatief lichtgewicht met 69kg.

Omdat ik weinig verschil merk vraag ik me af of er technisch gezien de voorkeur voor de één of ander is op basis van jullie kennis/ervaringen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb gehoord dat de SC wat meer flext bij zwaardere rijders (maar daar heb jij met jouw gewicht geen last van?).
10% meer veerweg geeft wel iets meer comfort, maar of je die ene cm echt merkt.?.
2 of 3 cm begin je te voelen.

Ik neem aan dat je vraag over eventuele verkoop gaat.
De gewone 110 zal geliefder zijn in de verkoop omdat die ook voor de zwaardere rijder goed bruikbaar is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Fox heeft StepCast bedacht om de vork lichter te maken zonder stijfheid of werking te beïnvloeden.
Naar wat ik heb begrepen hebben ze toch iets qua stijfheid ingeboet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat klinkt vooral als Fox marketing :wink:
Ik denk dat ze bedoelen dat het SC concept de nadelen van een lichtere vork beperkt.
Als SC net zo goed was, dan waren alle Foxen volgens het SC principe gebouwd (en ook de vorken van andere merken).

Maar TS is niet zwaar en kan waarschijnlijk goed uit de voeten met de SC.

Zelf ook geen 1:1 ervaring met SC, maar wel ruimschoots ervaring wat een stijvere vork doet voor een zwaardere rijder doet, die van gooi en smijtwerk houdt.
Remmen, sturen, afdalen gaat gewoon minder zwabberig, je volgt je lijn makkelijker, waardoor de grens een stukje wordt verlegd.
Li htgewicht rijders ennrijders die xe flex helemaal in hun systeem hebben zullen er geen (of veel minder) last van hebben.

Is de tire clearance bij SC ook niet iets minder dan hij gewoon?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Dat is een goed argument wanneer ik de vork wil verkopen. Wil nu echter gewoon de vork waar ik het meeste plezier van heb. De 110mm versie is inderdaad ook breder dan sc versie.

Misschien toch maar weer eens de SC monteren en kijken of ik daadwerkelijk geen verschil voel in stijfheid.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De SC verkoopt weer beter omdat ie iets lichter is :wink:
De gewone laat dan weer iets bredere banden toe.

Inderdaad kijken waar je zelf het meeste aan hebt, de andere raak je toch wel kwijt .

Al met al kan je stellen dat de SC puur XC is, de gewone XCplus (of DC).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

zonder het topic te willen kapen een gewetensvraag: Waar ligt de grens tussen 'lichte' en 'zwaardere' rijders? met andere woorden: als ik een stepcast vork wil met mijn 80kg, is dat verstandig?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dan neem je de 34 SC.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

massen schreef: do 16 september 2021, 17:35 Dan neem je de 34 SC.
Fijne vork. Wel wat stugger dan een 32. Maar daar kun je met het wegnemen van 1 of 2 spacers wat aan doen (alhoewel ik met 80kg daar niet direct aan zou beginnen). En iets zwaarder. Voordeel is wel weer dat hij wat stijver en spoorvaster is..
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Holenbeer schreef: do 16 september 2021, 16:40 zonder het topic te willen kapen een gewetensvraag: Waar ligt de grens tussen 'lichte' en 'zwaardere' rijders? met andere woorden: als ik een stepcast vork wil met mijn 80kg, is dat verstandig?
Ligt net zo goed aan je rijstijl, denk ik. Als je vaak hard aan het pushen bent door bochten en over de incidentele obstakels is een 34SC of iets nog dikkers een stuk preciezer.
Stamppot with weaksauce!
Plaats reactie