SID Ultimate 120mm + M410 Probleem met de bouten.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mrfrank schreef: wo 15 september 2021, 12:06 Ik ben gewoon naar de bouwmarkt gegaan en daar 2 boutjes gehaald, ringetje ertussen en een beetje loctite eraan...
Of heb ik nu iets doms gedaan ? :~
Je wil wel de goede staalkwaliteit en corrosie bescherming. Meeste bouwmarkt boutjes zijn lage kwaliteit 4.8 of zo terwijl ik verwacht dat de originele 8.8 zijn. En wanneer je wel 8.8 koopt bij de betere ijzerwinkel zijn deze wel zwart, maar niet beschermd tegen corrosie. Dus of gevaarlijk, of ze roesten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Mad Wally schreef: wo 15 september 2021, 12:13
Mrfrank schreef: wo 15 september 2021, 12:06 Ik ben gewoon naar de bouwmarkt gegaan en daar 2 boutjes gehaald, ringetje ertussen en een beetje loctite eraan...
Of heb ik nu iets doms gedaan ? :~
Je wil wel de goede staalkwaliteit en corrosie bescherming. Meeste bouwmarkt boutjes zijn lage kwaliteit 4.8 of zo terwijl ik verwacht dat de originele 8.8 zijn. En wanneer je wel 8.8 koopt bij de betere ijzerwinkel zijn deze wel zwart, maar niet beschermd tegen corrosie. Dus of gevaarlijk, of ze roesten.
Ik heb RVS gebruikt, dat ze niet zwart zijn boeit me dan weer niet :wink:

Kwaliteit weet ik niet zeker maar zal hier nog eens naar kijken... Ik zie bij de Shimano of Sram boutjes nergens iets staan over de treksterkte.
Wat ik wel weet is dat alles nog keurig vast zit na m'n vakantie in Oostenrijk :-q
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Idealiter monteer je originele, dan weet je dat het goed zit. RVS klinkt leuk qua corrosie, maar ik heb me dan weer laten vertellen dat dat wel eens brozer kan zijn dan "gewoon" staal. Doe ermee wat je wil :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

RVS is inderdaad brozer dan staal. Ik gebruik ze ook liever niet voor zwaar belastte verbindingen. Om bidon houders mee op te hangen zijn ze wel weer erg praktisch.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Dan moeten er in de toekomst maar titanium boutjes in... :lol: :lol:
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2434
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Misschien antiseize pasta te gebruiken ?, voorkomt " vast vreten" boutjes (rvs<>alumiunium)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Patrick_V schreef: wo 15 september 2021, 13:31 RVS is inderdaad brozer dan staal. Ik gebruik ze ook liever niet voor zwaar belastte verbindingen. Om bidon houders mee op te hangen zijn ze wel weer erg praktisch.
maar voor bidonhouders dan weer niet praktisch als ze vast zitten en je moet ze uitboren ;-) liever alu haha
Ik ben mij er eentje...
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Mad Wally schreef: wo 15 september 2021, 10:17
Ligt klaar, gaat zo op de post. Veel plezier er mee.
Heb ze al binnen! Heel erg bedankt nogmaals Mad Wally!

Gekgenoeg lijkt het of mijn breakpads nu dichter op elkaar zitten (het loopt nu een klein beetje aan). Er zit nu minder ruimte tussen de remschrijf de de breakpads nu.

Heb alles wel gemonteerd zoals het moet dus alles zo precies mogelijk in 1 lijn zetten en vervolgens beetje vast draaien alvorens je de rem indrukt.

Heb een paar pogingen gedaan en alles lijkt echt precies recht te zitten.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Linkeballen schreef: do 16 september 2021, 14:51
Mad Wally schreef: wo 15 september 2021, 10:17
Ligt klaar, gaat zo op de post. Veel plezier er mee.
Heb ze al binnen! Heel erg bedankt nogmaals Mad Wally!

Gekgenoeg lijkt het of mijn breakpads nu dichter op elkaar zitten (het loopt nu een klein beetje aan). Er zit nu minder ruimte tussen de remschrijf de de breakpads nu.

Heb alles wel gemonteerd zoals het moet dus alles zo precies mogelijk in 1 lijn zetten en vervolgens beetje vast draaien alvorens je de rem indrukt.

Heb een paar pogingen gedaan en alles lijkt echt precies recht te zitten.
even voorzichtig en gelijkmatig de blokken terug duwen zodat de zuigers volledig terug zitten. Dan terug plaatsen en weer op druk pompen
Ik ben mij er eentje...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Linkeballen schreef: do 16 september 2021, 14:51
Mad Wally schreef: wo 15 september 2021, 10:17
Ligt klaar, gaat zo op de post. Veel plezier er mee.
Heb ze al binnen! Heel erg bedankt nogmaals Mad Wally!

Gekgenoeg lijkt het of mijn breakpads nu dichter op elkaar zitten (het loopt nu een klein beetje aan). Er zit nu minder ruimte tussen de remschrijf de de breakpads nu.

Heb alles wel gemonteerd zoals het moet dus alles zo precies mogelijk in 1 lijn zetten en vervolgens beetje vast draaien alvorens je de rem indrukt.

Heb een paar pogingen gedaan en alles lijkt echt precies recht te zitten.
:-q
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

D-man schreef: do 16 september 2021, 15:08
Linkeballen schreef: do 16 september 2021, 14:51

Heb ze al binnen! Heel erg bedankt nogmaals Mad Wally!

Gekgenoeg lijkt het of mijn breakpads nu dichter op elkaar zitten (het loopt nu een klein beetje aan). Er zit nu minder ruimte tussen de remschrijf de de breakpads nu.

Heb alles wel gemonteerd zoals het moet dus alles zo precies mogelijk in 1 lijn zetten en vervolgens beetje vast draaien alvorens je de rem indrukt.

Heb een paar pogingen gedaan en alles lijkt echt precies recht te zitten.
even voorzichtig en gelijkmatig de blokken terug duwen zodat de zuigers volledig terug zitten. Dan terug plaatsen en weer op druk pompen
Heel voorzichtig en nooit met metaal direct op de keramische zuigers. Ook niet de zuigers scheef drukken, door het kantelen kunnen ze breken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Mad Wally schreef: do 16 september 2021, 16:40
D-man schreef: do 16 september 2021, 15:08

even voorzichtig en gelijkmatig de blokken terug duwen zodat de zuigers volledig terug zitten. Dan terug plaatsen en weer op druk pompen
Heel voorzichtig en nooit met metaal direct op de keramische zuigers. Ook niet de zuigers scheef drukken, door het kantelen kunnen ze breken.
exact dat... vandaar ook al genoemd dat je de blokken terug moet drukken maar een goede verduidelijking! Had ik er beter al zo bij kunnen typen :)
Ik ben mij er eentje...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

2 pagina's lullen over 2 boutjes.......................................
en zelfs een 4.6 boutje ga je niet kapot krijgen bij je remklauw hoor
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Je moet sommigen niet uitdagen :lol:
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

D-man schreef: vr 17 september 2021, 08:52
Mad Wally schreef: do 16 september 2021, 16:40

Heel voorzichtig en nooit met metaal direct op de keramische zuigers. Ook niet de zuigers scheef drukken, door het kantelen kunnen ze breken.
exact dat... vandaar ook al genoemd dat je de blokken terug moet drukken maar een goede verduidelijking! Had ik er beter al zo bij kunnen typen :)
Hoe / met welke tool drukken jullie de zuigers keramische blokken aan dan? en ik neem aan dat je eerst de remplaatjes moet verwijderen? Ik heb het inderdaad met een stuk metaal gedaan. maar dit zal ik niet meer doen dan :lol:
Plaats reactie