Is 32-42 op 27,5"' voldoende om comfortabel te klimmen in de Alpen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2989
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vorig jaar met mijn 27.5" gereden in Sauerland. Daar kan het hier en daar ook flink steil zijn. Ik heb 3x9 met 22-34 en dat ging aardig behalve de steilste stukjes. Met 32-42 wordt het in de Alpen m.i. dus behoorlijk taai, afhankelijk van waar je rijdt natuurlijk en hoe sterk/getrained je bent.

Verzet 29 en 27.5 kan je niet helemaal vergelijken maar ik heb op mijn 29 een 22-40 overbrenging en dat is vrij comfortabel zelfs op de steilste stukken. Ik denk daarom dat een verhouding 1:1.5-1.6 op een 27.5 goed moet werken dus met 30-46 kom je een heel eind.

Overigens gingen we vroegah op de 26" ook gewoon omhoog met 24-32. Kleinere wielmaat compenseert iets maar bleef aardig taai.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Elvander schreef: ma 30 augustus 2021, 17:33 Ik vond vorig jaar 34-50 (0,68) niet leuk op een 27,5 trailbike.
Dit jaar 30-50 (0,60) vond ik een stuk aangenamer.
32-42 komt neer op 0,76 en is dus een zwaardere verhouding die ik niet zou willen hebben maar ik ben jou niet natuurlijk.
Dit! Niet fijn als je een paar honderd hm voor de boeg hebt!
30-50 is wel fijn, zeker icm kleinere 27,5" wielmaat, en een ovalen 30T maakt het evt nog wat lichter voor je gevoel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij de term "lange klim" denk ik aan minimaal een uur aan een stuk omhoog, of (veel) langer.
Natuurlijk is het afhankelijk van je getraindheid wat je al dan niet enigzins comfortabel kan volhouden, maar voor veel hobbyisten is 32-42 een behoorlijk optimistische keuze ;-)

Ik heb nog niet vaak gehoord van iemand die vond dat hij een te licht verzet aan boord had, wel mensen horen verzuchten dat ze heel graag nog een klikje lichter zouden willen. Daarnaast blijft het vaak niet beperkt tot één klim op een dag, en je vermoeidheid bouwt gewoon op dus het wordt steeds pittiger. Dezelfde klim nadat je er al twee gehad hebt voelt toch anders dan wanneer je er fris aan begint :)
Dus ik zou altijd zorgen voor genoeg reserves qua licht verzetje.

Ter info, mijn e-mtb is afgemonteerd met 34-46 als lichtste verzet (af fabriek).
En dat gebruik ik ook echt met enige regelmaat in de Alpen... Naast lange klims zijn er af en toe ook teringsteile klims... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, ik was vorig jaar in de Alpen met 30-42 op mijn 29er trailbike. Dat was een, eh, ambitieuze keuze maar uiteindleijk geen probleem, ook niet bij lange klimmen. Alleen op lange, steile singletrack klimmen had ik nog wel wat een tandje lichter gewild maar zit je al op het kantelpunt of je blijft fietsen of gaat lopen. Ik heb wel een 46T cassette liggen die er voor de volgende keer op gaat maar dan gaat er ook bepakking mee.

Ik denk dat we ons wat teveel fixeren op lichte verzetten met de wapen wedloop van steeds grotere achterkransjes. Ik ben best wel een klimmer en heb heel veel in de bergen gefietst, ook met (zware) bepakking. Met een tripple of dubbel reed ik met een 32T cassette en een 22 of 24 voorblad. Met een 24-32 zit je op een verhouding van 0,75 op je granny gear en dat zit dicht in de buurt van een 32-42. Je moet dan nog wel wat compenseren voor de wielmaat maar toch. Ik heb het afgelopen ook veel op een gravelbike gefietst, ook met veel klimwerk, steil en op singletrack (en met bepakking) en die heeft een kleinste verzet van 32-36 geloof ik. Dan kom je ook boven (met wat meer input :tong)

Lang verhaal kort, het is goed om even naar je verzet te kijken. Een tandje lichter kan prettig zijn om de druk er even af te halen en/of jezelf niet op te blazen maar te kleine verzetten vind ik dan ook weer niet prettig, dan val je gewoon om omdat je te langzaam gaat en als je toch al in wandeltempo fietst, tja...

Het een en ander zit ook een beetje tussen de oren ;)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kleine kanttekening bij George: Die klimt ook op zijn singlespeed de meest absurde hellingen zonder problemen omhoog. Ik kan me nog een rit herinneren in het Reichswald (of was het stiekem de St Jansberg?) waar wij met moeite lopend omhoog kwamen, en George omhoog reed op zijn singlespeed. :o

Maar het rare van versnellingen is dat je uiteindelijk gebruikt wat je hebt, en het dan meestal ook wel werkt. Op mijn Alpenfiets (27.5) zit een 30-42 als lichtste verzet, en dat werkt prima. Ik heb ook een tijdje gereden met Eagle (30-50 als lichtste) en dat werkte ook prima, maar ondanks het veel lichtere trappen kwam ik niet perse beter omhoog, hooguit op de stukken die boven de 15% kwamen. (maar dan zit je inderdaad al dicht tegen lopen aan)
Op mijn HT voor NL zit momenteel een 32-36 als lichtste, en tot mijn eigen verbazing kwam ik daarmee (met zeer brakke conditie) ook boven op de klim van de Niner Shooting trail, die toch echt wel vies steil is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar dat is kort en op de macht. Een totaal andere manier van klimmen dan (ruimschoots) langer dan een uur aan een stuk omhoog. Zie ook wielerprofs, er zijn er die heel goed snoeihard zo'n "muur" opknallen maar in de Alpen totaal niet mee kunnen en andersom.

Ik denk overigens ook dat George zichzelf onderschat cq veel anderen wat overschat ;-)
En ook al zou je maar op loopsnelheid klimmen, ik blijf toch liever op de fiets dan dat ik loop. Met een beetje goed evenwichtsgevoel kun je erg langzaam fietsen kan ik uit ervaring zeggen.

E.e.a. is gewoon heel persoonlijk. Sommigen klimmen in een relatief zwaar verzet en vinden dat prettig en kunnen het ook volhouden. Anderen (ikke...) moeten op souplesse kunnen blijven draaien om het vol te kunnen houden. Heeft deels met aanleg te maken.

Voor ts: jij kent jezelf het beste. Gewoon eerlijk naar jezelf zijn over je capaciteiten en bedenken dat een licht verzetje dat je achteraf bezien niet nodig had altijd nog beter is dan er eentje wel nodig hebben die er niet op zit ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed punt, al is die Posbank klim voor mij echt niet op de macht, daar is hij te lang en steil voor. ( altijd al geweest trouwens, ook toen ik probleemloos 2 rondjes old skool Posbank reed)
Maar mijn langste Alpenklim was bij Beaufort, op een 29er HT 1000hms over de weg en gravel omhoog, met een 30 voor en 40 achter, op een setje Hans Dampfs. (Waarbij de achterband bij aanzetten op het frame aanliep...) Toen had ik nog wel een beetje conditie (maar niks in vergelijking met George) , maar qua verzet kwam ik daar verder prima omhoog.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En was je toen ook boven de 50? ;-)

Niet om vervelend te doen, maar leeftijd kan nogal wat doen in dat opzicht. Ik heb aardig wat ingeleverd sinds ik als 26-jarige mijn eerste berg op fietste (de Ventoux, als je begint moet je het meteen goed doen :D ).

Met 43-28 op de racefiets, een belachelijk zwaar verzet voor een hobbyist maar wist ik veel. Triples op de racefiets moest je toen met een lampje zoeken. Tien jaar later met 28kg BOB achter m'n Marin en een 20-28 als lichtste van zuid naar noord over de Alpen gefietst, met flink wat imposante cols om overheen te gaan. Alles tot rond de 10% kon ik toen goed volhouden met dat verzet, steiler lukte ook nog wel maar dat was niet meer "eindeloos" vol te houden. Dan moest het op kracht ipv souplesse en was het op een gegeven moment klaar.

Maar van die prestaties ben ik bijna 25 jaar later mijlenver verwijderd, met de 32-42 die ts noemt ga ik nu grandioos te kort komen op een serieuze Alpenklim. Het is gewoon zo persoonlijk wat je aankunt.
Maar daarom moet ts ook vooral goed naar zichzelf kijken en proberen niet aan zelfoverschatting te doen :)

Het kan best zijn dat hij prima wegkomt met een 32-42, dat is voor ons onmogelijk te beoordelen. Meer dan onze eigen ervaringen delen ter referentie kun je niet doen vanachter je toetsenbord...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

kermit schreef: di 31 augustus 2021, 11:47 En was je toen ook boven de 50? ;-)
Dat niet, maar wel met een BMI van boven de 50. ;-) Laatste keer dat ik met een 50 plusser reed werd ik er trouwens bizar hard afgereden, dus ik zou een fitte 50 plusser niet onderschatten.
Maar goed, comfortabel klimmen in de Alpen kan uiteindelijk natuurlijk maar op 3 manieren: Lift, uplift of Ebike. Al het andere is simpelweg niet comfortabel. (misschien wel prima te doen of zelfs leuk, maar comfortabel zou ik het niet willen noemen. :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt voor jullie ervaringen, altijd leuk en leerzaam. Is het uitrekenen van de verhoudingen gewoon een kwestie van aantal voortanden delen door aantal achtertanden? Bijvoorbeeld, ik heb nog een oude hardtail 2x 10, 24 voor en 36 achter. Dit is dus een verhouding van 0,666?

Waarom hebben we ooit afscheid genomen van de voorderailleur?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

https://ritzelrechner.de/

Wat betreft langzaam klimmen vs lopen.
Ik ben wat beperkt in het lopen en niet in het fietsen. Ik vind fietsend boven komen ipv wandelen daarom nog meer een sport.
MissJurf gaat nog verder, die reed in de bergen rustig 28 voor en 50achter op haar Canyon Spectral. Dat was soms boven ff wachten maar komt rustig en gestaag altijd boven.
Tegenwoordig pakt ze daarvoor haar brommer E-bike en fietst ze naast me gezellig mee terwijl ik loop te puffen, of wacht boven op mij.
De alpentrektochten die ik deed hadden allemaal 1200/1500hm per dag om te klimmen.
Waar ik 30-50 reed, reden mijn 11speed maatjes bijna allemaal 28-42 en waren daar blij mee, maar tuurlijk als je een klimgeit bent met een hematocriet van 11 dan vlieg je vanzelf omhoog.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Classic Biker schreef: di 31 augustus 2021, 12:55Waarom hebben we ooit afscheid genomen van de voorderailleur?
In een notendop: De combinatie van een groter wiel met brede band is een lastige, achtervering toevoegen maakt het nog lastiger. De voorderailleur weglaten levert letterlijk en figuurlijk een hoop ruimte op voor het frame ontwerp. Dat ook fietsen waar wel een voorderailleur op past worden voorzien van een enkel voorblad is imho voornamelijk mode en marketing.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

In een notendop: De combinatie van een groter wiel met brede band is een lastige, achtervering toevoegen maakt het nog lastiger. De voorderailleur weglaten levert letterlijk en figuurlijk een hoop ruimte op voor het frame ontwerp. Dat ook fietsen waar wel een voorderailleur op past worden voorzien van een enkel voorblad is imho voornamelijk mode en marketing.
Duidelijk!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik denk dat je met 30-42 je best moet doen om de wat steilere/langere klimmen te kunnen fietsen. Ik zou ook gaan voor 30-51 of iets in de beurt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik ben er nu wel uit dat ik het liefst een 51 achter zou hebben. Maar het hele punt is dat, voor zo ver ik heb kunnen vinden, SRAM de X01- 11 speed cassettes alleen gemaakt heeft in 10-42. Het enige alternatief dat ik gevonden heb is een Sunrace 10-46. Dus heb ik niet goed genoeg gezocht of is de Sunrace het enige alternatief?
Plaats reactie