Rijeigenschappen, de praktijk (inzichten en een visie)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: do 2 september 2021, 19:59 Voor volgende week maar een boek minder bij de bieb halen. Dat wordt een flink epistel.
Ik heb besloten het in 3 woorden samen te vatten.

Maar dat is nog iets lastiger dan 8 pagina's tikken.

Vreest echter niet, er komt echt iets :bier: (Zeg je bieb abo maar op, want voordat je door mijn stuk heen bent EN het begrijpt zitten we al weer in de zomer!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

[quote="

Vreest echter niet, er komt echt iets :bier: (Zeg je bieb abo maar op, want voordat je door mijn stuk heen bent EN het begrijpt zitten we al weer in de zomer!)
[/quote]

Ik twijfel niet aan je toezegging. Maar wat ik al vreesde word waarheid. Vrije dagen moeten geofferd worden. :bier:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dagen, avonden, nachten, ik heb ze al vrij genomen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lars TB schreef: do 2 september 2021, 20:04 Ik heb besloten het in 3 woorden samen te vatten.
Ga lekker fietsen. :winkie:

Ben benieuwd naar je essay, wel met een duidelijke vraagstelling graag :-q
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Grappig en leuk dit! Ik vind een luier balhoofd dus meer werk van je lichaam nodig heeft. Een steilere balhoofdhoek kun je gewoon sturen omdat het zenuwachtiger stuurt. Daarom houd ik van wat luiere balhoofdhoeken op een xc fiets. Heb zelf de g2 vork uit de gf superfly 100 gehaald omdat het net to much was. Ding rijd nu heerlijk. Offset vd vork heeft er ook mee te maken. Mijn scott ht heeft een 69,5 balhoofdhoek en wat kortere wielbasis en dat is al scherp zat. Misschien rijd die zonder g2 vork ook wel beter...
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

g60 schreef: vr 3 september 2021, 22:19 Grappig en leuk dit! Ik vind een luier balhoofd dus meer werk van je lichaam nodig heeft. Een steilere balhoofdhoek kun je gewoon sturen omdat het zenuwachtiger stuurt. Daarom houd ik van wat luiere balhoofdhoeken op een xc fiets. Heb zelf de g2 vork uit de gf superfly 100 gehaald omdat het net to much was. Ding rijd nu heerlijk. Offset vd vork heeft er ook mee te maken. Mijn scott ht heeft een 69,5 balhoofdhoek en wat kortere wielbasis en dat is al scherp zat. Misschien rijd die zonder g2 vork ook wel beter...
Die 69,5° wordt dan ook al snel 70,5~71° met jou erop. Dat zijn vlijmscherpe Old scool racefiets waardes :wink:
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Dutch schreef: vr 3 september 2021, 22:57
g60 schreef: vr 3 september 2021, 22:19 Grappig en leuk dit! Ik vind een luier balhoofd dus meer werk van je lichaam nodig heeft. Een steilere balhoofdhoek kun je gewoon sturen omdat het zenuwachtiger stuurt. Daarom houd ik van wat luiere balhoofdhoeken op een xc fiets. Heb zelf de g2 vork uit de gf superfly 100 gehaald omdat het net to much was. Ding rijd nu heerlijk. Offset vd vork heeft er ook mee te maken. Mijn scott ht heeft een 69,5 balhoofdhoek en wat kortere wielbasis en dat is al scherp zat. Misschien rijd die zonder g2 vork ook wel beter...
Die 69,5° wordt dan ook al snel 70,5~71° met jou erop. Dat zijn vlijmscherpe Old scool racefiets waardes :wink:
Kun je nagaan wat een balhoofd van 71 doet dan.. Zit te denken om de vork naar 110mm om te bouwen ipv 100 als dat kan. Iets luier balhoofd en iets grotere wielbasis kan net het verschil maken
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Verwaarloosbaar, en op een fully veranderd de hta minder/niet/ wordt eerder flauwer
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Oorzakelijk verband. Als de input luier worden de opmerkingen flauwer. :bier:

"Luie of flauwe hoek". effect op de fiets is het zelfde en zorgt toch voor verwarring. Beetje jammer of leerpuntje.
In "fietsen land " heet dat een kleinere balhoofdhoek.
10 mm meer voorvork vering verwaarloosbaar? Verschil is meetbaar op diverse parameters hoe minimaal ook. Voor de een merkbaar voor de ander niet.
B.v staand met je bike tussen de benen met je kruis net de bovenbuis raken met de langere voorvork .

Stel de mountainbike centraal. Dat houdt dit topic vitaal, leesbaar en leerzaam.
Laatst gewijzigd door corex op za 4 september 2021, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Dutch schreef: za 4 september 2021, 06:57 Verwaarloosbaar, en op een fully veranderd de hta minder/niet/ wordt eerder flauwer
Heb het over een ht. En het is zeker niet verwaarloosbaar. Als dat zo is maakt het dus niks uit wat voor geo een frame heeft. Heb in het verleden al eens een 120mm in een ht gezet ipv de 100mm en scheelde aanzienlijk.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lekker doen dan toch :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, twee weken zitten typen, schrappen, herschrijven, nog wat beter nadenken en weer wijzigen. Maar het staat er allemaal in. Waarschijnlijk nog niet duidelijk genoeg en zeker niet compact genoeg, maar ik ben er niet geheel ontevreden over.

Leest en huivert :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Kun je het in enkele zinnen samenvatten? :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lars TB schreef: di 7 september 2021, 21:31
Leest en huivert …
Kan koffie gezet …. nog maar één … over op de thee… de spanning is ondraagbaar … Tullamore rum cask finish open getrokken :bier: hoop toch echt dat t stuk beter is :-? (Echt een tegenvaller die Tullamore rum cask finish :(()
Lekker fietsen!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef: za 21 augustus 2021, 23:19 Het volgende deel van mijn visie, als uitbreiding op deel 1: viewtopic.php?f=4&t=151561
Nu dus: Rijeigenschappen, de praktijk (inzichten en een visie)

Voor de geometrie van een mountainbike gaat het er dus om hoe een fiets reageert. Maar de vraag is wat we zoeken? En of we niet jarenlang achter ‘papieren’ ideeën aangelopen hebben? Wat gebeurt er dus in de praktijk met een geometrie, wat zijn de invloeden die van belang zijn hoe een fiets reageert op de berijder en waar je op moet letten om specifieke eigenschappen te krijgen?


Een inzicht: een moderne mtb stuur je niet meer met het stuur. Alles met een balhoofdhoek onder 67 graden stuur je met je lichaam. Dus vooral door de fiets te ‘drukken’, precies zoals je een motorfiets stuurt. De positie van lichaam op de fiets, tussen de wielen, is dus veel belangrijker dan de balhoofdhoek.

Drukken:


Oh ja, sturen!

Goed, hier heeft iedereen op zitten wachten, dus als je nog niet afgehaakt bent: de belangrijkste ‘openbaring’!

Wat doet het dakje met de stuureigenschappen?

Ik weet het niet.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik weet hooguit niet wat ‘perfect’ is. Het draait echter allemaal om balans, om de juiste verhouding tussen het zwaartepunt en de twee assen. Om de juiste druk op het voor- en achterwiel.
Nu begon ik te melden dat je een fiets met moderne geometrie niet meer met het stuur stuurt, maar met je lichaam. Maar dit is ook andersom: omdat je meer met je lichaam bent gaan sturen merk je dat dit met 'betere' geometrie nog beter kunt sturen.
Dit proces werd al gestart rond de komst van de 29er. Ook de downhillbikes en de net in opkomst zijnde endurobikes met kleinere wielen kregen al een langere wielbasis door een vlakkere balhoofdhoek en af en toe ook langere achtervork. Maar met de grote wielen moest iedereen er aan geloven!
Omdat de geometrie van de meeste 26” bikes nog gebaseerd was op een langere stuurpen, hing het gewicht ook meer op het voorwiel. De enige manier om zo een fiets dan nog goed te laten sturen is met een steilere balhoofdhoek. Zou je die fiets gaan drukken in de bocht, dan moet je het gewicht, het zwaartepunt flink naar achteren verleggen om niet het voorwiel te verliezen. Ook bij de eerste 29er moest dit nog omdat de balhoofdhoek nog steil was, de stuurpen nog lang. Maar de winst zat hem daar al wel in dat het voorwiel verder weg stond, gewoon omdat de voorvork langer was.
En nog steeds ligt de nadruk bij crosscountrybikes op het voorwiel. Je ziet de wedstrijdjongens in snelle bochten veel naar achteren leunen om de balans maar goed te krijgen. Vergelijk dit met rijders uit de EWS of de jongens op downhillbikes en je ziet dat die in vergelijkbare bochten veel minder hoeven te bewegen. En dus ook veel meer ruimte voor correcties hebben!


De ideale fiets

Maar wat is dan de ideale fiets? Het simpele antwoord is dat die niet bestaat en ook nog in zijn algemeenheid niet kan bestaan: alles hangt af van de rijder en het inzetbereik van de fiets. Dat is dus voor een kleine rijder die in Nederland rijdt een compleet andere fiets dan voor een lange rijder die in Zuid Frankrijk rijdt.

Soort van nawoord

Geen conclusie, die kun je zelf trekken. Of niet, maar dan verwacht ik wel een goede onderbouwing!

We fietsen dus allemaal op een andere fiets, zelfs als het model hetzelfde is, maar alleen een andere maat. Daar heeft vrijwel niemand een probleem mee, dus waarom zou ik eigenlijk moeilijk doen? Eigenlijk vooral om duidelijk te maken dat we allemaal op een andere fiets rijden. En dat we niet zomaar kunnen roepen hoe een bepaalt model precies fietst. Niet alleen de maat is daar dus van mega-invloed op, ook de houding van de rijder bepaalt dus grotendeels hoe een fiets zich gedraagt.
Eigenlijk wist ik dat vroeger ook al – in hoedanigheid als tester bij het blad Fiets. Want als een fiets ‘raar’ deed in de uitvoering zoals die geleverd werd, dan begon ik met ‘verbouwen’ om te kijken of de fiets misschien toch nog naar mijn wensen kon gaan sturen en reageren. Meestal betrof dat het veranderen van de stuurpen en meestal was dat succesvol. En schreef ik de eigenschappen alsnog toe aan de geometrie… .
En die geometrie verklaart dus niet waarom een fiets rijdt zoals die rijdt. Maar is natuurlijk wel bepalend voor een groot deel van de eigenschappen. Mijn uitleg verklaart stukken beter waarom een fiets reageert zoals die doet. Doe er je voordeel mee bij het aanpassen van je fiets, bij de keuze van je nieuwe fiets of als je een brief schrijft aan een fabrikant als je een bepaald soort fiets wilt (lees: laat hem dus custom bouwen bij een kleine framebouwer!).
Ik heb betere even in het rood gezet. Voor sommige wel voor de meesten hier op het forum niet.

Andere insteek, dat drukken doen we dat om die vlakkere stuurhoek te compenseren? Ik kan me de vlakkere stuurhoek voorstellen bij het afdalen maar op een XC fiets heb ik er mijn bedenkingen bij. (Voorwiel verder weg dus minder druk en wegglijden als gevolg.)

Maar een mooi overzicht. (Vanuit welke doelgroep heb je het stuk geschreven? Je probeert neutraal te blijven maar ik proef iets van die Trail/ afdaal oriëntatie.)

@quote; Vergelijk dit met rijders uit de EWS of de jongens op downhillbikes en je ziet dat die in vergelijkbare bochten veel minder hoeven te bewegen. En dus ook veel meer ruimte voor correcties hebben!

Dat zal met het klimmen andersom zijn...
Plaats reactie