Vervangen cassette cube stereo

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Hallo!

In mijn zoektocht naar een nieuwe fiets is een van de opties een fiets uit de cube stereo 120 serie. Nu zag ik dat er een model is waarbij vooral xt op zit behalve de cassette waar ze een slx gebruiken. Hoe zinvol is het om deze m7100 te vervangen voor een m8100? Aanname (ik ben niet echt technisch) is dat dit geen probleem is. Of misschien minder belangrijk maar kan ook wel tzt kan als cassette sowieso vervangen moet worden?
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

bij vervangen cassette sws ketting ook doen. maar als het nog goed is waarom zou je het dan vervangen?
uiteindelijk vervangen voor XT kan prima. past gewoon
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Je gaat er niet sneller/beter door fietsen :-q Zou hem zelf laten zitten en vervangen als die versleten is. Dan kun je er alsnog een XT of XTR erop zetten. Als je dat wenst.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Dat is duidelijk, geen enorme voordelen en gewoon tzt meenemen in onderhoud… Weer even verder denken over welke fiets. Is toch lastig met de enorme prijzen tegenwoordig. Zit zelfs te twijfelen tussen hardtail of full suspension met concessies gezien mijn budget (3000-4000). Maar daar zijn meer topics over vermoed ik.
Thanks voor meedenken wat deze vraag betreft!
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Voor 3000-4000 ga je toch wel een hele mooie HT of meer dan prima Fully vinden, zeker bij Cube of de Direct merken als Canyon.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

XT en SLX zijn in technologie hetzelfde, XT heeft voor een aantal kransen een ander materiaal zodat ie iets lichter is.
Voor dat budget zou ik ook voor een fully gaan.
Om bij cube stereo te blijven die in je budget valt:
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/mount ... eyncarbon/
Laat deze toevallig ook een SLX cassette hebben. :D
Fravo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 22:08

SLX cassette is goed zat voor recreatief gebruik. T.o.v. een XT cassette is het prijsverschil aanzienlijk en de winst te verwaarlozen....
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Ik zou een complete XT fiets niet voor een SLX cassette laten staan. (Zat in hetzelfde schuitje en ben nogal OCD)
Volgens mij is dit bij de internet merken nu zowat overal, het zit hem in de kleintjes qua euro's.
Zit het je echt dwars kan je als de cassette op is toch een XT er op zetten en is dat ook opgelost, een "onderhoudsupgrade"
Verder moet je bij Cube/Canyon/.... voor 3 a 4k toch ook wel een nette fully kunnen vinden met mooie vork en demper, XT/SLX en leuke wielset.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

inderdaad, enig verschil tussen XT en SLX is een extra aluminium ipv staal krans. dus een paar gram lichter.
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Precies, dacht eigenlijk hetzelfde. Voor zo’n bedrag heb je echt mooie hardtail of een knappe van bijvoorbeeld cube. Specialized of Trek is dan ander verhaal denk ik. Zo’n cube stereo had ik ook in gedachten. Vind nog steeds wel dat prijzen wel erg hoog zijn geworden, ik vind het nogal wat voor een fiets. Maar belangrijkste is waarvoor ik fiets gebruik. Het gaat om Nederlandse trails (bv Amerongen) en daarbij op vakantie gewoon wandelroutes in bergen oid, dus geen bike park-achtige enduro fiets nodig. Soms in de buurt ook nog beetje offroad maar is niet echt uitdagend. Geen wedstrijden dus hoef ook niet meest lichte set (dank antwoord slx vs xt). Robuustheid is belangrijker. Alleen door het lezen van verschillende topics ben ik gaan twijfelen tussen gewoon weer een hardtail of een fully, vooral mbt veiligheid (crash wel paar keer per jaar) en rugpijnen (beetje stijf na meer uitdagend mtb’en) al is gewoon goede houding belangrijker lijkt me.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

RAPTOR88 schreef: zo 8 augustus 2021, 10:01 Ik zou een complete XT fiets niet voor een SLX cassette laten staan. (Zat in hetzelfde schuitje en ben nogal OCD)
Volgens mij is dit bij de internet merken nu zowat overal, het zit hem in de kleintjes qua euro's.
Zit het je echt dwars kan je als de cassette op is toch een XT er op zetten en is dat ook opgelost, een "onderhoudsupgrade"
Verder moet je bij Cube/Canyon/.... voor 3 a 4k toch ook wel een nette fully kunnen vinden met mooie vork en demper, XT/SLX en leuke wielset.
Je hoeft hierbij echt niet naar de internetmerken te wijzen hoor, 370 naven, deore shifters, instapwielen, bij zowel de grote als boutique merken prima te vinden op fietsen van 4-5-6k.
En zeker dat je voor 3-4k een goed afgemonteerde fully kunt vinden, zelfs in deze markt, en ook echt niet bij alleen de internetmerken. Ook een stumpjumper comp heb je voor 3k met fatsoenlijke vering en functionele afmontage, of een kona hei hei voor 4k, om maar gewoon wat te verzinnen (niet lettend op wat voor fiets je precies zoekt :lol: ).
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

@I_do


Ok, ik kijk nooit verder eigenlijk aangezien de rest mijn portemonnee te buiten gaat :oops:
370, Deore e.d. had ik toch nooit bij 4k+ verwacht en bedacht maar tegenwoordig kan blijkbaar alles, merkenliefde maakt blind zeker?
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Louter naar afmontage kijkend winnen "de Duitsers" het altijd van "de Amerikanen".
Duits: Cube, Canyon, Radon, YT, Propain, Ghost, Stevens, etc. etc.
Amerikaans: Specialized, Cannondale, Trek, Scott etc. etc.
Daartussenin zitten de Taiwanezen als Giant en Merida.
De nog exclusievere merken vragen niet zelden meer voor een frame als Canyon voor een hele fiets, trek zelf je conclusies wat dat voor de gemonteerde onderdelen betekent ;-)

Overigens is alles vanaf Deore en NX in feite gewoon goed functionerend materiaal, daar kun je gewoon het bos mee in en t.z.t. een keer upgraden als je dat wilt. Over een SLX cassette op een "XT-fiets" zou ik nog geen seconde nadenken. Dat is een besparing waar je niets van merkt.

Wat ik eigenlijk kwalijker vind dan een eenvoudiger cassette of shifter is de bezuiniging op de kwaliteit van wielen die op heel veel fietsen normaal is. Fietsen van 3.000 euro met machinaal gespaakte wieltjes met Shimano MT400 (= Alivio level) naven zijn er genoeg. Da's geen troep (die naven doen het gewoon) maar wel heel erg basic voor zo'n prijs...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: ma 9 augustus 2021, 09:19 Louter naar afmontage kijkend winnen "de Duitsers" het altijd van "de Amerikanen".
Duits: Cube, Canyon, Radon, YT, Propain, Ghost, Stevens, etc. etc.
Amerikaans: Specialized, Cannondale, Trek, Scott etc. etc.
Daartussenin zitten de Taiwanezen als Giant en Merida.
De nog exclusievere merken vragen niet zelden meer voor een frame als Canyon voor een hele fiets, trek zelf je conclusies wat dat voor de gemonteerde onderdelen betekent ;-)

Overigens is alles vanaf Deore en NX in feite gewoon goed functionerend materiaal, daar kun je gewoon het bos mee in en t.z.t. een keer upgraden als je dat wilt. Over een SLX cassette op een "XT-fiets" zou ik nog geen seconde nadenken. Dat is een besparing waar je niets van merkt.

Wat ik eigenlijk kwalijker vind dan een eenvoudiger cassette of shifter is de bezuiniging op de kwaliteit van wielen die op heel veel fietsen normaal is. Fietsen van 3.000 euro met machinaal gespaakte wieltjes met Shimano MT400 (= Alivio level) naven zijn er genoeg. Da's geen troep (die naven doen het gewoon) maar wel heel erg basic voor zo'n prijs...
Fabrikanten zijn goed in op dingen bezuinigingen waar niet zo op gelet wordt. Xt Derraileur (daar kijkt iedereen bijna als eerste naar) met deore shifter cassette en ketting)is hier ook al aangehaald. Maar idd wie let er nu op naven,spaken en velgen? Op iets duurdere spaken kun je b.v. wel flink gewicht besparen waardoor een fiets makkelijker versnelt. Balhoofd en bottombracket;ook zo'n puntje waar flink op bezuinigd kan worden, dat merkt niemand, totdat het begint te kraken😅. En (schakel) kabel(s) niet te vergeten!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, veel mensen kijken niet veel verder dan hun neus lang is ;-)

Hier op het forum zitten waarschijnlijk bovengemiddeld veel mensen die -weleens- zelf aan hun fiets wat doen, die net iets meer die technische kant ook interessant vinden en daarmee ook wat meer naar de totale afmontage kijken.

Wielen en vork zijn doorgaans de duurste onderdelen om te upgraden, een shifter of cassette is in vergelijking daarmee prima te betalen. Dus een besparing daarop vind ik niet zo boeiend. Maar een wielset die totaal uit verhouding is in relatie tot de prijs van een fiets vind ik wel kwalijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie