Welke maat voortandwiel ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Hoewel ik nog steeds geen liefhebber van de " 1 x " schakelsystemen ben :winkie: ga ik toch een poging doen. Ik heb een leuk Cube frame opgeduikeld hier op het forum wat van oorsprong van een triple crankstel is voorzien. Ik heb er verder nog niets bij, geen bottom bracket etc etc maar vraag me af hoe ik kan bepalen welke maat voortandwiel ik erop kwijt kan zonder dat de tanden het fris gespoten frame gaan opvreten...
Het wordt een low budget bike waarop ik voornamelijk 2e hands of ali express onderdelen zal gaan schroeven.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

gijsje schreef: wo 4 augustus 2021, 16:41 Hoewel ik nog steeds geen liefhebber van de " 1 x " schakelsystemen ben :winkie: ga ik toch een poging doen. Ik heb een leuk Cube frame opgeduikeld hier op het forum wat van oorsprong van een triple crankstel is voorzien. Ik heb er verder nog niets bij, geen bottom bracket etc etc maar vraag me af hoe ik kan bepalen welke maat voortandwiel ik erop kwijt kan zonder dat de tanden het fris gespoten frame gaan opvreten...
Het wordt een low budget bike waarop ik voornamelijk 2e hands of ali express onderdelen zal gaan schroeven.
Dat hangt van veel dingen af, maar budget zal het wel 10 of 11 speed worden en dus een 11 als kleinste kransje.
Is deze bedoeld voor in NL en ga je vooral vaak hard op vlakke stukken dan een 34 tands voorblad, maar je levert dan wel in bij het klimmen.
32 tands is een allrounder. Moet je in NL bijna alles mee kunnen. Is wat mij betreft de sweet spot.
Veel klimmen buiten NL dan wellicht kiezen voor een 30.
Ali voorbladen NW voorbladen kosten weinig dus je kunt er ook twee bestellen en wisselen naar gelang de behoefte mits je je kettinglengte goed kiest.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er origineel een 3x op zat, dan past een 32 zeker op de plek vh middenblad (zelfde crank).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 augustus 2021, 19:59 Als er origineel een 3x op zat, dan past een 32 zeker op de plek vh middenblad (zelfde crank).
Dan neem ik dat als uitgangspunt, thnx !
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mad Wally schreef: wo 4 augustus 2021, 19:24
gijsje schreef: wo 4 augustus 2021, 16:41 Hoewel ik nog steeds geen liefhebber van de " 1 x " schakelsystemen ben :winkie: ga ik toch een poging doen. Ik heb een leuk Cube frame opgeduikeld hier op het forum wat van oorsprong van een triple crankstel is voorzien. Ik heb er verder nog niets bij, geen bottom bracket etc etc maar vraag me af hoe ik kan bepalen welke maat voortandwiel ik erop kwijt kan zonder dat de tanden het fris gespoten frame gaan opvreten...
Het wordt een low budget bike waarop ik voornamelijk 2e hands of ali express onderdelen zal gaan schroeven.
Dat hangt van veel dingen af, maar budget zal het wel 10 of 11 speed worden en dus een 11 als kleinste kransje.
Is deze bedoeld voor in NL en ga je vooral vaak hard op vlakke stukken dan een 34 tands voorblad, maar je levert dan wel in bij het klimmen.
32 tands is een allrounder. Moet je in NL bijna alles mee kunnen. Is wat mij betreft de sweet spot.
Veel klimmen buiten NL dan wellicht kiezen voor een 30.
Ali voorbladen NW voorbladen kosten weinig dus je kunt er ook twee bestellen en wisselen naar gelang de behoefte mits je je kettinglengte goed kiest.
Er ligt hier nog een goede gebruikte 11 speed ketting , cassette en derrailleur dus die zal ik waarschijnlijk gaan gebruiken. Denk dat ik gezien het antwoord van TSTM mbt de passing dan ook jouw allround advies van 32 T ga opvolgen, thnx !
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Toch nog een vraagje....ik zet er gewoon een vierkante as in, welke aslengte kan ik het best nemen ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan bij Ali een 32, een 34 en een 36 NW bestellen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wel een shop uitzoeken die de NL BTW en EU heffingen mee berekent, anders komen er onevenredig veel kosten bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 augustus 2021, 21:57 Je kan bij Ali een 32, een 34 en een 36 NW bestellen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wel een shop uitzoeken die de NL BTW en EU heffingen mee berekent, anders komen er onevenredig veel kosten bij.
Ik ga eens een boodschappenlijstje maken, kun jij mij wellicht ook adviseren mbt lengte trapas ? ( zie mijn vraag hierboven )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij moderne cranks zit de as aan 1 vd cranks. De lagers zitten in het frame.
Je steekt de boel in elkaar en draait een schroefje aan.

Bij de oudere cranks heb je 4-kant (goed), Octalink (8 splines) en ISIS (10 splines).
Bij 4-kant is het meestal 113mm, maar ook wel eens 122mm.
Geen idee.
Gewoon proberen?

Foto's zouden helpen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

ik rij met een 36 voor en 10/50 achter. ook deze vakantie nog mee in duitsland gereden. Voordeel is dat je zeker in nederland niet op de kleinste kransjes van je cassette rijdt. Dus betere kettinglijn en minder slijtage. In theorie ook een hoger rendement. Als je 11 speed rijdt dan zou ik gezien het ontbreken van de 50 tands een 34 voor nemen (46 achter) .
Plaats reactie