Hoewel ik nog steeds geen liefhebber van de " 1 x " schakelsystemen ben ga ik toch een poging doen. Ik heb een leuk Cube frame opgeduikeld hier op het forum wat van oorsprong van een triple crankstel is voorzien. Ik heb er verder nog niets bij, geen bottom bracket etc etc maar vraag me af hoe ik kan bepalen welke maat voortandwiel ik erop kwijt kan zonder dat de tanden het fris gespoten frame gaan opvreten...
Het wordt een low budget bike waarop ik voornamelijk 2e hands of ali express onderdelen zal gaan schroeven.
Welke maat voortandwiel ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Dat hangt van veel dingen af, maar budget zal het wel 10 of 11 speed worden en dus een 11 als kleinste kransje.gijsje schreef: ↑wo 4 augustus 2021, 16:41 Hoewel ik nog steeds geen liefhebber van de " 1 x " schakelsystemen ben ga ik toch een poging doen. Ik heb een leuk Cube frame opgeduikeld hier op het forum wat van oorsprong van een triple crankstel is voorzien. Ik heb er verder nog niets bij, geen bottom bracket etc etc maar vraag me af hoe ik kan bepalen welke maat voortandwiel ik erop kwijt kan zonder dat de tanden het fris gespoten frame gaan opvreten...
Het wordt een low budget bike waarop ik voornamelijk 2e hands of ali express onderdelen zal gaan schroeven.
Is deze bedoeld voor in NL en ga je vooral vaak hard op vlakke stukken dan een 34 tands voorblad, maar je levert dan wel in bij het klimmen.
32 tands is een allrounder. Moet je in NL bijna alles mee kunnen. Is wat mij betreft de sweet spot.
Veel klimmen buiten NL dan wellicht kiezen voor een 30.
Ali voorbladen NW voorbladen kosten weinig dus je kunt er ook twee bestellen en wisselen naar gelang de behoefte mits je je kettinglengte goed kiest.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als er origineel een 3x op zat, dan past een 32 zeker op de plek vh middenblad (zelfde crank).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Dan neem ik dat als uitgangspunt, thnx !ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 4 augustus 2021, 19:59 Als er origineel een 3x op zat, dan past een 32 zeker op de plek vh middenblad (zelfde crank).
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Er ligt hier nog een goede gebruikte 11 speed ketting , cassette en derrailleur dus die zal ik waarschijnlijk gaan gebruiken. Denk dat ik gezien het antwoord van TSTM mbt de passing dan ook jouw allround advies van 32 T ga opvolgen, thnx !Mad Wally schreef: ↑wo 4 augustus 2021, 19:24Dat hangt van veel dingen af, maar budget zal het wel 10 of 11 speed worden en dus een 11 als kleinste kransje.gijsje schreef: ↑wo 4 augustus 2021, 16:41 Hoewel ik nog steeds geen liefhebber van de " 1 x " schakelsystemen ben ga ik toch een poging doen. Ik heb een leuk Cube frame opgeduikeld hier op het forum wat van oorsprong van een triple crankstel is voorzien. Ik heb er verder nog niets bij, geen bottom bracket etc etc maar vraag me af hoe ik kan bepalen welke maat voortandwiel ik erop kwijt kan zonder dat de tanden het fris gespoten frame gaan opvreten...
Het wordt een low budget bike waarop ik voornamelijk 2e hands of ali express onderdelen zal gaan schroeven.
Is deze bedoeld voor in NL en ga je vooral vaak hard op vlakke stukken dan een 34 tands voorblad, maar je levert dan wel in bij het klimmen.
32 tands is een allrounder. Moet je in NL bijna alles mee kunnen. Is wat mij betreft de sweet spot.
Veel klimmen buiten NL dan wellicht kiezen voor een 30.
Ali voorbladen NW voorbladen kosten weinig dus je kunt er ook twee bestellen en wisselen naar gelang de behoefte mits je je kettinglengte goed kiest.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je kan bij Ali een 32, een 34 en een 36 NW bestellen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wel een shop uitzoeken die de NL BTW en EU heffingen mee berekent, anders komen er onevenredig veel kosten bij.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wel een shop uitzoeken die de NL BTW en EU heffingen mee berekent, anders komen er onevenredig veel kosten bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Ik ga eens een boodschappenlijstje maken, kun jij mij wellicht ook adviseren mbt lengte trapas ? ( zie mijn vraag hierboven )ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 4 augustus 2021, 21:57 Je kan bij Ali een 32, een 34 en een 36 NW bestellen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wel een shop uitzoeken die de NL BTW en EU heffingen mee berekent, anders komen er onevenredig veel kosten bij.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij moderne cranks zit de as aan 1 vd cranks. De lagers zitten in het frame.
Je steekt de boel in elkaar en draait een schroefje aan.
Bij de oudere cranks heb je 4-kant (goed), Octalink (8 splines) en ISIS (10 splines).
Bij 4-kant is het meestal 113mm, maar ook wel eens 122mm.
Geen idee.
Gewoon proberen?
Foto's zouden helpen
Je steekt de boel in elkaar en draait een schroefje aan.
Bij de oudere cranks heb je 4-kant (goed), Octalink (8 splines) en ISIS (10 splines).
Bij 4-kant is het meestal 113mm, maar ook wel eens 122mm.
Geen idee.
Gewoon proberen?
Foto's zouden helpen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ik rij met een 36 voor en 10/50 achter. ook deze vakantie nog mee in duitsland gereden. Voordeel is dat je zeker in nederland niet op de kleinste kransjes van je cassette rijdt. Dus betere kettinglijn en minder slijtage. In theorie ook een hoger rendement. Als je 11 speed rijdt dan zou ik gezien het ontbreken van de 50 tands een 34 voor nemen (46 achter) .