Magura MT7 of SRAM Code RSC of …

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
StefanM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 11:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper

Hoi,

mijn fiets is uitgerust met SRAM Guide R remmen, voor 203 mm - achter 180 mm. Deze heb ik al meerdere keren ontlucht en voorzien van nieuwe remblokken. Echter de “bite” en sponzigheid blijft aanwezig.

Nu ben ik opzoek naar een upgrade. In een ver verleden had ik op een van mijn eerste mtb’s Magura HS33 zitten, en vond deze toen geweldig…dus vandaar dat ik nu als eerste ook Magura op mijn lijstje heb staan. Als tweede op mijn lijstje toch weer SRAM Code R…omdat ik dan mijn huidige schijven en shiftadapters etc kan blijven gebruiken, en tools voor onderhoud kan blijven gebruiken.

Of toch iets anders??? Graag jullie advies en/of ervaringen?

FYI: ben redelijk aan het gewicht 120kg (incl. bepakking en fiets). :roll:

Groet, Stefan
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Beide remmen zijn gewoon goed, daar ga je niet de fout mee in. Schijven kun je bij Magura ook blijven gebruiken, enkel voor de klembanden zou je Matchmaker adapters erbij 'moeten' kopen wil je alles op één klemband laten zitten.

Ik ben van de Guide RE's overgestapt naar de MT7 en ze remmen subliem. Op de Nederlandse trails merk je er niet heel veel van, maar met een flinke lange afdaling wel.

Je kan eventueel ook nog naar de Hope E4 kijken, dat zijn ook sjieke remmen. Die had ik liever gewild, maar die waren niet op voorraad toen ik van mijn bankrekening nieuwe remmen moest kopen (geld brand en moet uitgegeven worden :D ) Ooit moet ik nog eens overstappen naar Hope, maar dat is voor het mooie, niet voor het betere.
StefanM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 11:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper

Wat ik persoonlijk fijn vind rijden, en wat ik nu duidelijk mis bij mijn remmen, is een korte slag van de remhendel en stevige bite.

Hope maakt idd ook mooi spul. Maar zoals je aangaf is verkrijgbaarheid een probleem, en tegenwoordig invoerbelastingen…
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Korte slag en stevige bite is volgens mij Shimano. Die ga je bij Magura niet vinden.
StefanM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 11:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper

MarkMeisner schreef: di 3 augustus 2021, 21:30 Korte slag en stevige bite is volgens mij Shimano. Die ga je bij Magura niet vinden.
Goed om te weten! Ik lees bij de Magura’s hier wisselende berichten over. Shimano liever niet, maar dat is een gevoels/ stijl dingetje. :D
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Op mijn V10 zaten destijds Guide RSC's, verschrikkelijke dingen. Meteen MT7 opgegooid, wereld van verschil. Remt naar mijn mening veel fijner en harder.

Op de Bronson voor en achter MT5, ook perfect.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Shigura ;) Magura klauwen met Shimano grepen

De Magura remgrepen heb ik inmiddels zo vaak zien lekken en druk verliezen dat ik die niemand meer aan zal raden.

https://youtu.be/WfPHVC6W4Lg
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Kunt Magura en Shimano ook combineren. (Edit: zoals hierboven wordt aangehaald) Hier de fully voorzien van Magura MT7 raceline met Shimano XTR remhendels.

Had een set SRAM Guide G2 RSC, maar daar kon ik niet aanwennen. Waren totaal niet mijn ding…. Kon helaas geen m9120 op voorraad vinden. Zo uitgekomen bij Magura. Als ik de fully pakte moest ik elke keer weer wenen aan de Magura remhendels. En als ik de HT pakte met XTR remmen was het gelijk goed.

Magura remhendels recentelijk vervangen voor setje XTR. En helemaal content mee. En niet meer de wens om naar volledig Shimano te gaan.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 4 augustus 2021, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Iets heel anders; Formula Cura4; qua remkracht vergelijkbaar met mijn vorige Saints (en das meer dan Guides :tong ) en wat beter doseerbaar.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 921
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Grappig hoe iedereen het anders ervaart. Ik heb guide rsc op de downhill fiets en heb er net een week mee in porte du soleil gefietst en ben geen moment wat tekort gekomen. Zelfs niet op de zwarte afdalingen en ze zijn perfect instelbaar. De juiste remblokjes maken volgens mij ook het grootste verschil.
Laatst gewijzigd door Sabai op wo 4 augustus 2021, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Het maakt me niet zoveel uit wat je koopt, maar ik zou het lullig vinden als je in de Magura-val trapt. Dus, GEEN MAGURA! Onbetrouwbare troep is het. De hevels zijn echt van een bedenkelijke kwaliteit... (Ervaring met MT5 en MT7's)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

RuudRuud schreef: wo 4 augustus 2021, 08:05 Het maakt me niet zoveel uit wat je koopt, maar ik zou het lullig vinden als je in de Magura-val trapt. Dus, GEEN MAGURA! Onbetrouwbare troep is het. De hevels zijn echt van een bedenkelijke kwaliteit... (Ervaring met MT5 en MT7's)
Moet zeggen dat mijn MT7 (HC, maakt dat uit?) hendels nu in 3 maanden tijd een aantal zware vallen netjes hebben overleeft. Ik ben er slechter aan toe :roll:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

MarkMeisner schreef: wo 4 augustus 2021, 08:42
RuudRuud schreef: wo 4 augustus 2021, 08:05 Het maakt me niet zoveel uit wat je koopt, maar ik zou het lullig vinden als je in de Magura-val trapt. Dus, GEEN MAGURA! Onbetrouwbare troep is het. De hevels zijn echt van een bedenkelijke kwaliteit... (Ervaring met MT5 en MT7's)
Moet zeggen dat mijn MT7 (HC, maakt dat uit?) hendels nu in 3 maanden tijd een aantal zware vallen netjes hebben overleeft. Ik ben er slechter aan toe :roll:
HC/HC3 is alleen een andere greep. Natuurlijk nog niet zo lang op de markt dus wel de latere revisie van de totale rempomp. (als er verschillende revisies zijn) Maar juist met die nieuwere pomp(en) had ik de problemen.

En natuurlijk zijn er altijd gevallen waarin het goed gaat en waarin het fout gaat. Ik ben juist altijd de mening toebedeeld dat het wel meevalt als je 10 slechte verhalen leest. Maar die Magura-problemen blijken toch wel heel hardnekkig en al lang aan de hand als je er wat dieper induikt.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

paulus1981 schreef: wo 4 augustus 2021, 00:18 Iets heel anders; Formula Cura4; qua remkracht vergelijkbaar met mijn vorige Saints (en das meer dan Guides :tong ) en wat beter doseerbaar.
+1 voor de Cura's. Ik heb de gewone (dus niet de 4) en ik kom van XTR remmen af. Kan alleen maar zeggen dat ik er super tevreden mee ben. Ze zijn krachtiger dan de XTR remmen en zien er in gepolijst zilver super uit!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb 2 sets Guide RSC al jarenlang in gebruik en ben er heel tevreden mee. Fijne ergonomie, goede modulatie, genoeg power ook op Alpen afdalingen met mijn 100kg inclusief gear. Nooit fading of wat dan ook voor issues gehad. Ieder zijn ervaringen zeg maar.

Als je Guides niet bevallen zou ik misschien niet weer voor SRAM remmen gaan.

Ik heb ook Hope V4 in gebruik. Kosten wat meer maar remmen echt super fijn. Ook prima ergonomie, modulatie en power maar dan met de prachtige looks van Hope. Ik ben net terug van 3 dagen lift assisted Alpen trails in Solden met de V4's en duidelijk minder arm pump met de big brakes.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op wo 4 augustus 2021, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie