Ervaringen met stuurtassen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

I_do schreef: vr 30 juli 2021, 14:23 Ik heb dan weer recent een stuurtas van Rapha gekocht, die ik op 150 km aan gravel heb getest in Zuidlimburg, inclusief stukken of complete MTB routes (dan weer niet de moeilijkste daar). Past makkelijk pompje, binnenband, tool paar haverkoekjes en bandlichters en je telefoon in. Totaal geen last van gehad, zit vrij laag eigenlijk onder je stuur en beweegt niet. Op de MTB nog niet getest, maar zonder vering over stijle paden op de gravelbike echt nul last van.

edit: ik heb dan weer wel een baard en rijd soms in houthakkersblouse
Goed om te horen! Waar ik wel nu aan denk is dat er nog wel verschil in zit in het soort tas.

Waar ik naar kijk/keek in zo'n tas met een klik houder maar die zitten dan altijd een stukje van het stuur af.
Ik denk dat die tas van jou bijna onder je stuur (of heel dicht tegen je stuur aanzit).

p.s. is wel oftopic maar in het kader van beginnersvragen.... waarom kies je een gravelbike tov een XC mtb? Wat is het voordeel ervan?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Side swipe schreef: ma 2 augustus 2021, 10:01
I_do schreef: vr 30 juli 2021, 14:23 Ik heb dan weer recent een stuurtas van Rapha gekocht, die ik op 150 km aan gravel heb getest in Zuidlimburg, inclusief stukken of complete MTB routes (dan weer niet de moeilijkste daar). Past makkelijk pompje, binnenband, tool paar haverkoekjes en bandlichters en je telefoon in. Totaal geen last van gehad, zit vrij laag eigenlijk onder je stuur en beweegt niet. Op de MTB nog niet getest, maar zonder vering over stijle paden op de gravelbike echt nul last van.

edit: ik heb dan weer wel een baard en rijd soms in houthakkersblouse
Goed om te horen! Waar ik wel nu aan denk is dat er nog wel verschil in zit in het soort tas.

Waar ik naar kijk/keek in zo'n tas met een klik houder maar die zitten dan altijd een stukje van het stuur af.
Ik denk dat die tas van jou bijna onder je stuur (of heel dicht tegen je stuur aanzit).

p.s. is wel oftopic maar in het kader van beginnersvragen.... waarom kies je een gravelbike tov een XC mtb? Wat is het voordeel ervan?
Ik heb deze https://1.bp.blogspot.com/-3rVFr7_VQHs/ ... eview.jpeg toevallig ook dezelfde fiets

En zoals je ziet zit deze echt wel netjes onder het stuur, en er zit dus nog een bandje wat om je balhoofd gaat wat voorkomt dat hij heel erg beweegt.

fiets op de MTB overigens meestal met zadeltasje van ortlieb, zit alleen aan de rails, en zit ook rotsvast zonder enige beweging.

En het is inderdaad een beginnersvraag, en je stelt dan ook de verkeerde vraag :o . Je moet bij fietsen niet kiezen, je moet er gewoon meer hebben :lol: . Ik heb dus een marathon-fully, gravelbike en trail hardtail. In dit geval ging ik fietsen met een vriend met gravelbike zonder mtb, dus kozen we de gravelbike :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een mtb is gewoon capabeler dan een gravelaar als het terrein wat meer vraagt. Er is natuurlijk wel een grijs gebied wat met beiden fietsbaar is, wat ook nog afhangt van de skills van de rijder. Dus als je er lol in hebt met een gravelbike een mtb route te doen, why not.

Het zal zeker minder comfortabel zijn en meer van je skills vragen, dus de een zal het wel leuk vinden en de ander (ik :D ) niet...

Die stuurtas zit een beetje in het verlengde ervan: als je wat serieuzer terrein in gaat hoort het bij mountainbiken om je voorwiel regelmatig wat omhoog te halen voor obstakels. Dan is het niet handig extra gewicht aan de voorkant toe te voegen.
Aan je zadel wil je ook niet meer dan hooguit een klein zadeltasje, een grote tas belemmert het achter het zadel bewegen en -als je een dropper gebruikt- zal ook tegen het achterwiel komen bij inveren.

Er zijn andere manieren om (klein) spul aan je fiets te binden, bijvoorbeeld met straps. Maar rugzakken, en de laatste jaren ook heuptasjes, zijn niet voor niets populair. Wat je het liefst gebruikt is natuurlijk weer eens persoonlijk ;-)
Mocht je de rugzak-route kiezen: rugzakjes zonder heupriem vermijden, die zitten nooit strak genoeg en hobbelen op je rug. De allerkleinste modellen zijn imo ook niet aan te raden, die zitten al vol met een drinkreservoir en een telefoon. Wat de maximale inhoud moet zijn hangt af van wat je van plan bent (soms) te rijden. Voor een dagtocht in de Alpen heb je wat meer ruimte nodig dan voor je lokale rondje.

Maar wat TSTM al zegt: een (iets) grotere rugzak draagt vaak minstens zo comfortabel, en je hebt de ruimte om eens wat meer mee te nemen als het nodig is.

Met heuptasjes heb ik niet veel ervaringen, maar daarbij moet je opletten dat de boel wel strak genoeg aangesnoerd kan worden zonder oncomfortabel te voelen. En je wilt ook niet dat-ie op je kont hobbelt bij elke kuil. Je hebt minder riempjes ter beschikking dan bij een rugzak om de boel strak genoeg tegen je lichaam te houden. E.e.a. is ook afhankelijk van hoeveel gewicht je in de heuptas doet.
Maar omdat je maar één bidon op de fiets kwijt kunt zou mijn voorkeur uitgaan naar een model met drinkreservoir. Voor mij is één bidon echt (veel) te weinig, ik drink met gemak meer als een liter op een lokaal rondje van 1,5 uur.

Voordeel van een heuptas is natuurlijk dat je rug vrij blijft.
Keuzes keuzes... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: ma 2 augustus 2021, 11:07 Een mtb is gewoon capabeler dan een gravelaar als het terrein wat meer vraagt. Er is natuurlijk wel een grijs gebied wat met beiden fietsbaar is, wat ook nog afhangt van de skills van de rijder. Dus als je er lol in hebt met een gravelbike een mtb route te doen, why not.

Het zal zeker minder comfortabel zijn en meer van je skills vragen, dus de een zal het wel leuk vinden en de ander (ik :D ) niet...

Die stuurtas zit een beetje in het verlengde ervan: als je wat serieuzer terrein in gaat hoort het bij mountainbiken om je voorwiel regelmatig wat omhoog te halen voor obstakels. Dan is het niet handig extra gewicht aan de voorkant toe te voegen.
Aan je zadel wil je ook niet meer dan hooguit een klein zadeltasje, een grote tas belemmert het achter het zadel bewegen en -als je een dropper gebruikt- zal ook tegen het achterwiel komen bij inveren.

Er zijn andere manieren om (klein) spul aan je fiets te binden, bijvoorbeeld met straps. Maar rugzakken, en de laatste jaren ook heuptasjes, zijn niet voor niets populair. Wat je het liefst gebruikt is natuurlijk weer eens persoonlijk ;-)
Mocht je de rugzak-route kiezen: rugzakjes zonder heupriem vermijden, die zitten nooit strak genoeg en hobbelen op je rug. De allerkleinste modellen zijn imo ook niet aan te raden, die zitten al vol met een drinkreservoir en een telefoon. Wat de maximale inhoud moet zijn hangt af van wat je van plan bent (soms) te rijden. Voor een dagtocht in de Alpen heb je wat meer ruimte nodig dan voor je lokale rondje.

Maar wat TSTM al zegt: een (iets) grotere rugzak draagt vaak minstens zo comfortabel, en je hebt de ruimte om eens wat meer mee te nemen als het nodig is.

Met heuptasjes heb ik niet veel ervaringen, maar daarbij moet je opletten dat de boel wel strak genoeg aangesnoerd kan worden zonder oncomfortabel te voelen. En je wilt ook niet dat-ie op je kont hobbelt bij elke kuil. Je hebt minder riempjes ter beschikking dan bij een rugzak om de boel strak genoeg tegen je lichaam te houden. E.e.a. is ook afhankelijk van hoeveel gewicht je in de heuptas doet.
Maar omdat je maar één bidon op de fiets kwijt kunt zou mijn voorkeur uitgaan naar een model met drinkreservoir. Voor mij is één bidon echt (veel) te weinig, ik drink met gemak meer als een liter op een lokaal rondje van 1,5 uur.

Voordeel van een heuptas is natuurlijk dat je rug vrij blijft.
Keuzes keuzes... ;-)
Qua stuur en rijden....heel, heel vroeger een randonneur gehad en weet nu dat de flatbar mij (veel) beter past, of ik heb gewoon een raar lichaam wat niet is gemaakt voor een dropbar :-D ......nouja 2 hernia's in het verleden bevestigen dit wel :lol:
Dus ik blijf voorlopig wel op mijn oude Cube (die beter is als mijn kunnen/niveau)

Ik had de rugtas/heuptas geeneens meegenomen in het idee en zat al vast op het idee van een stuurtas (meer omdat een bepaalt merk tanktas mij al jaren goed is bevallen op de motor en zoiets dan ook zocht voor de fiets). Een goede lichte rugtas kan ik wel eens proberen.

Nu ben ikzelf meer van onverharde paden met af toe een singletrack tussendoor. Voor het idee: ik vind de route in Rijssen wel leuk en de routes bij Deventer (leuke met afwisselende stukjes singletrack). De meeste KM's maak ik op de bospaden rondom Epe/Vaassen (vanuit huis)
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

I_do schreef: ma 2 augustus 2021, 10:57
Side swipe schreef: ma 2 augustus 2021, 10:01

Goed om te horen! Waar ik wel nu aan denk is dat er nog wel verschil in zit in het soort tas.

Waar ik naar kijk/keek in zo'n tas met een klik houder maar die zitten dan altijd een stukje van het stuur af.
Ik denk dat die tas van jou bijna onder je stuur (of heel dicht tegen je stuur aanzit).

p.s. is wel oftopic maar in het kader van beginnersvragen.... waarom kies je een gravelbike tov een XC mtb? Wat is het voordeel ervan?
Ik heb deze https://1.bp.blogspot.com/-3rVFr7_VQHs/ ... eview.jpeg toevallig ook dezelfde fiets

En zoals je ziet zit deze echt wel netjes onder het stuur, en er zit dus nog een bandje wat om je balhoofd gaat wat voorkomt dat hij heel erg beweegt.

fiets op de MTB overigens meestal met zadeltasje van ortlieb, zit alleen aan de rails, en zit ook rotsvast zonder enige beweging.

En het is inderdaad een beginnersvraag, en je stelt dan ook de verkeerde vraag :o . Je moet bij fietsen niet kiezen, je moet er gewoon meer hebben :lol: . Ik heb dus een marathon-fully, gravelbike en trail hardtail. In dit geval ging ik fietsen met een vriend met gravelbike zonder mtb, dus kozen we de gravelbike :wink:
Dit is trouwens wel een mooie tas, meer als groot zat. Het is echt voor backup materiaal van medische hulpmiddelen. Het gebeurt me ongeveer twee keer per jaar dat ik met het infuus ergens aan blijf hangen en er uit trek dus dan is het fijn als je reserve mee hebt (ipv naar huis toe te gaan).
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

je hebt een PB, side swipe!

Zelf gaat er een normale pennenetui mee in de achterzak van m'n jersey óf broekzak van mn baggy-shorts. :-D
Edit: lees dat je een pomp hebt. :oops: Dacht dat de Omnipod draadloos is.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

jwkeij schreef: di 3 augustus 2021, 16:36 je hebt een PB, side swipe!

Zelf gaat er een normale pennenetui mee in de achterzak van m'n jersey óf broekzak van mn baggy-shorts. :-D
Edit: lees dat je een pomp hebt. :oops: Dacht dat de Omnipod draadloos is.
Gezien en beantwoord :-q

Ik heb geen Omnipod maar gewoon één aan een draadje (Medtronic)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Side swipe schreef: di 3 augustus 2021, 07:32
I_do schreef: ma 2 augustus 2021, 10:57

Ik heb deze https://1.bp.blogspot.com/-3rVFr7_VQHs/ ... eview.jpeg toevallig ook dezelfde fiets

En zoals je ziet zit deze echt wel netjes onder het stuur, en er zit dus nog een bandje wat om je balhoofd gaat wat voorkomt dat hij heel erg beweegt.

fiets op de MTB overigens meestal met zadeltasje van ortlieb, zit alleen aan de rails, en zit ook rotsvast zonder enige beweging.

En het is inderdaad een beginnersvraag, en je stelt dan ook de verkeerde vraag :o . Je moet bij fietsen niet kiezen, je moet er gewoon meer hebben :lol: . Ik heb dus een marathon-fully, gravelbike en trail hardtail. In dit geval ging ik fietsen met een vriend met gravelbike zonder mtb, dus kozen we de gravelbike :wink:
Dit is trouwens wel een mooie tas, meer als groot zat. Het is echt voor backup materiaal van medische hulpmiddelen. Het gebeurt me ongeveer twee keer per jaar dat ik met het infuus ergens aan blijf hangen en er uit trek dus dan is het fijn als je reserve mee hebt (ipv naar huis toe te gaan).
Tja, het grote voordeel van een stuurtas is juist dat je er altijd zo makkelijk bij kan. iets wat je zelden gebruikt zou ik dan weer eerder onder mijn zadel hangen...
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

I_do schreef: do 5 augustus 2021, 15:27
Tja, het grote voordeel van een stuurtas is juist dat je er altijd zo makkelijk bij kan. iets wat je zelden gebruikt zou ik dan weer eerder onder mijn zadel hangen...

Iemand ervaring met een grote zadeltas en een fully?

Zoals deze https://www.mantel.com/topeak-backloader-sml ( en dan de kleinste nemen)

Ik vraag mij af of dit goed gaat met een fully, nu staan ze best hoog en ik gebruik ook wel eens zo'n klik spatbord en dat gaat ook goed.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook die kleinste Topeak is nog best fors (ik heb er sinds kort eentje).
Als je met een dropper rijdt komt hij zeker tegen de achterband bij inveren (maar zo'n tas combineren met een dropper is sowieso niet handig, schuurt langs de dropper).

Maar als je een spatbord monteert waar je band niet tegenaan komt zou het goed kunnen gaan. Lastig te zeggen, je zou het eigenlijk moeten uitproberen omdat het voor elke fiets anders kan uitpakken. De framemaat heeft ook invloed, bij een klein frame staat het zadel -en daarmee de tas- dichterbij de achterband :)

Het is wel een nette tas overigens. Er zit een aparte binnen"zak" bij die waterdicht zou moeten zijn. Daar zit een ontluchtingsventieltje op zodat je na het oprollen de ingesloten lucht eruit kunt laten. Geen aparte vakken verder, alles zit in een grote ruimte.
Eventueel zou je sommige spullen buiten die binnenzak kunnen houden en zo een scheiding aanbrengen tussen de dingen die je makkelijk wilt kunnen pakken onderweg en de rest.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

En toch... ik zou mijn diabetes spullen graag op mijn lichaam vervoeren. Anders schud het door je hele (frame/toptube/roll) tas.

Als ik ga bikepacken, rol ik mijn reserve insuline in mijn thermogoed.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: di 31 augustus 2021, 15:03 Ook die kleinste Topeak is nog best fors (ik heb er sinds kort eentje).
Als je met een dropper rijdt komt hij zeker tegen de achterband bij inveren (maar zo'n tas combineren met een dropper is sowieso niet handig, schuurt langs de dropper).

Maar als je een spatbord monteert waar je band niet tegenaan komt zou het goed kunnen gaan. Lastig te zeggen, je zou het eigenlijk moeten uitproberen omdat het voor elke fiets anders kan uitpakken. De framemaat heeft ook invloed, bij een klein frame staat het zadel -en daarmee de tas- dichterbij de achterband :)

Het is wel een nette tas overigens. Er zit een aparte binnen"zak" bij die waterdicht zou moeten zijn. Daar zit een ontluchtingsventieltje op zodat je na het oprollen de ingesloten lucht eruit kunt laten. Geen aparte vakken verder, alles zit in een grote ruimte.
Eventueel zou je sommige spullen buiten die binnenzak kunnen houden en zo een scheiding aanbrengen tussen de dingen die je makkelijk wilt kunnen pakken onderweg en de rest.
Dank je wel voor deze terugkoppeling!! Misschien wil je een keer een foto maken (ivm formaat en afstand tot wiel)
Laatst gewijzigd door Side swipe op di 21 september 2021, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

jwkeij schreef: vr 3 september 2021, 10:33 En toch... ik zou mijn diabetes spullen graag op mijn lichaam vervoeren. Anders schud het door je hele (frame/toptube/roll) tas.

Als ik ga bikepacken, rol ik mijn reserve insuline in mijn thermogoed.
Wat dat betreft is het ook een kunst om een tas te hebben die net groot genoeg en je dus net aan (zonder gemopper) de rits/sluiting dichtkrijgt. :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb net mijn allereerste bikepakkerstrip achter de rug. 60-plusser, dus ik mag bij de wereldfietsers :)
Ben zeer tevreden over de Ortlieb stuurtas. Deze bevestig je met een adapter en een geplastificeerde staaldraad aan je stuur en stuurpen.

Ik heb er redelijk wat mee gestuiterd, ook over onverharde wegen en kasseien, maar het geeft geen krimp.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Welke? Ortlieb heeft nogal wat stuurtassen in het assortiment.... :wink:
https://www.ortlieb.com/nl_nl/producten ... tuurtassen
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Plaats reactie