Stuurpen lengte nieuwe MTB's

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In feite geldt hetzelfde andersom... en is ook afhankelijk van voorkeuren.
Ik zit bijvoorbeeld niet graag diep, dus een hoger stuur bij een maat grotere fiets is voor mij geen probleem. De grotere lengte wel, want ik zit ook niet graag gestrekt :)

Als je een fiets hebt die duidelijk te groot of te klein is blijft het altijd behelpen, wat je ook doet om 'm voor je eigen maten aan te passen. Aan de andere kant, als je eenmaal zo'n niet optimale fiets hebt en ook niet de mogelijkheid om 'm te vervangen moet je toch wat doen om er redelijk op te kunnen rijden, al is het maar voor tijdelijk.

Ik heb vorige week nog een fietsje wat aangepast/verbeterd voor iemand anders. Die had een oude (~25 jaar maar in nette staat) Giant met een 120mm stuurpen en 58cm flatbar erop. Hij zat naar zijn smaak te diep en te gestrekt, wat ik me goed kon voorstellen. Dus ik ben eens in mijn onderdelenbak gedoken en heb er een 90mm stuurpen met wat rise, en een 64cm "brede" riserbar op gezet. Dus hij kwam wat breder, wat korter en wat hoger te zitten. Het stuur kwam nog steeds net niet op zadelhoogte, maar het was al een flinke verbetering naar zijn idee en volgens mij zat hij na de aanpassingen inderdaad beter op de fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q Precies laat je door niemand opdringen dat iets 'moet' omdat het ' zo hoort' of mode is. Doe wat voor jou werkt. :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie