Stuurpen lengte nieuwe MTB's

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Het viel mij op dat nieuwe kant-en-klare mountainbikes tegenwoordig allemaal geleverd lijken te worden met een (hele) korte stuurpen. Ik ben vrij nieuw met MTB-en, dus wellicht zit ik er naast, maar het lijkt een soort (mode)trend. Ik was benieuwd of hier wellicht een specifieke rede voor is. Op de race- en tijdritfiets is de stuurpenlengte vooral functioneel. Ergonomisch of juist om een aero zit te creeeren. Maar op de MTB lijkt nu "kort" de standaard.

De vraag achter de vraag is dat ik een (tweedehands) MTB gekocht heb die op papier NET te groot is. Hij zit echter gewoon comfortabel. Ik heb het idee dat ik wellicht iets wendbaarder ben op een kleiner frame, maar een stuurpen vervangen zou heel wat minder voeten in de aarde hebben dan deze fiets weer verkopen en een maatje kleiner op de kop tikken. Ik heb nu een stuurpen van 12CM, dus er is genoeg speling om te veranderen naar een hele korte stuurpen. Daarnaast vind ik het op de MTB ook mooi, wellicht omdat het er moderner uitziet oid.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kort door de bocht:
De "trend" van korte stuurpennen is voornamelijk vanwege de huidige/moderne geometrien van de laatste jaren. Bij de "long, low en slack" fietsen van tegenwoordig is de bovenbuis van zichzelf al langer (de rijder zit hierdoor wat centraler in de fiets en niet voorop en bovenop zoals bij de oude 26ers) en hoort geen 120mm stuurpen. Bovendien stuurt een slacke balhoofdshoek wat trager en een korte pen heft dat weer voor een deel op.

Als je fiets net ff te groot is, kan je idd nog een beetje spelen met de stuurpen lengte. Hou wel in je achterhoofd dat een kortere pen een meer direct stuurgedrag geeft. Je fiets kan daardoor een (heel) wat nerveuzer stuurgedrag krijgen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 27 juli 2021, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tegelijk getypt met TenZNL, maar langer over gedaan... :D

Dat heeft dus inderdaad te maken met een algehele verandering van inzichten en daarmee de geometrie van mountainbikes.
Mountainbikes hebben lang veel genen vanuit de racewereld gehad, met relatief steile voorvorken, een diepe zit en niet te brede sturen (want breed is niet aerodynamisch :D ).

De laatste jaren is dat -terecht- aan het veranderen. Een breed stuur geeft veel meer controle, maar maakt het sturen ook iets "trager". Bedenk je maar hoeveel je wiel verdraait als je het uiteinde van een kort stuur 5cm naar voren duwt (en de andere kant 5cm naar achteren uiteraard). Duw je een breed stuur 5cm naar voren zal het wiel minder verdraaien.
Dit geeft een rustiger en beter controleerbaar stuurgedrag, zeker in technisch terrein een groot voordeel.

Bij een lange stuurpen draai je het stuur niet zozeer om het midden, maar het stuur maakt in feite veel meer een soort "zwaai" voor de fiets. HOe breder het stuur, hoe onnatuurlijker dat voelt. Dat verbetert dramatisch met een korte stuurpen. Een breed stuur combineert veel beter met een korte pen.
Omdat je natuurlijk ook niet te kort wilt zitten zijn de frames mee veranderd en langer geworden in de bovenbuis.

Als je nu een 12cm pen hebt kun je zonder problemen met het stuurgedrag makkelijk tot een cm of vier korter gaan, afhankelijk van hoe je lekker zit. Het loont de moeite om tegelijk te kijken naar je stuurbreedte. Bij dergelijke lange pennen zag je vaak stuurtjes van minder dan 60cm, dat is echt nadelig voor de controle in het terrein.

Als je een breder stuur hebt kom je automatisch ook iets verder naar voren te zitten, dus de combinatie van een kortere pen en een breder stuur is ook in dat opzicht logisch.
Misschien kun je een pen lenen van een fietsmaat, of heeft de fietsenmaker nog wat in zijn rommelbak wat je mag proberen? Als je dan zeker weet hoe je lekker zit kun je (bij hem ;-)) iets definitiefs kopen.

Vanwege de 12cm stuurpen denk ik dat je een wat oudere fiets hebt? Dan zou ik niet meteen naar de erg brede sturen en hele korte stuurpennen grijpen, daar is de rest van de fiets niet op gebouwd. Maar bijvoorbeeld een stuur van 65~67cm en een pen van +/8cm zou best kunnen (er van uitgaande dat je met die lengte prettig zit, dat moet natuurlijk wel het uitgangspunt blijven).


Los van de stuurbreedte en penlengte zijn er nog zaken veranderd aan mountainbikes, even heel grofweg:
- De zithoek is steiler geworden om op steile klims een betere gewichtsverdeling te hebben (niet teveel boven het achterwiel).
- Daardoor zou je dichter naar je stuur komen, dus de bovenbuis is langer gemaakt. Wordt opgevangen door de kortere stuurpennen.
- De voorvork staat verder onderuit (slacker), dit geeft meer rust op snelheid, in los zand, op grof terrein en minder snel het gevoel over de kop te gaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Degene die hier ooit mee begonnen is is Gary Fisher met zijn Genesis geometrie,zoals zoveel 'nieuwe ideeën bij het mountainbiken bij hem vandaan kwamen; hij was ook een van de eerste die de 29 er promote. Natuurlijk is het allemaal veel verder geëvolueerd, maar toch,hij stond aan de basis. :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Thanks allemaal voor de uitgebreide reacties, weer een hoop geleerd!

Mijn MTB is inderdaad niet de nieuwste. Ik heb veel op de race en TT gezeten, maar ben pas net begonnen met MTB-en. Ik heb een tweedehandsje gekocht uit 2014 om te starten. Te veel betaald achteraf, maar in deze tijd verdwenen de "goede" fietsen als sneeuw voor de zon van Marktplaats en ik wilde gewoon beginnen.

Mijn wielen zijn wel 29". Het stuur is vrij breed, 74CM. Dit heeft de eerste eigenaar er op gezet omdat hij wat breder was dan gemiddeld. Zelf heb ik ook vrij brede schouders, dus heb het zo gelaten. Ik denk dat ik een CM of 2 korter wel prettiger vind, maar dat kan ik er eventueel nog vanaf zagen.

Ik heb nog een 60MM stuurpen liggen (alhoewel dat even zoeken wordt), ik kan het eens proberen. Als dat te kort is dan leen ik even 80mm van een van mijn racefietsen :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

60mm is wellicht wat erg kort, maar 80-100mm gaat vrijwel zeker al een goede verbetering geven. Maar inderdaad, als je een 80mm zo kunt proberen, altijd doen. Geeft je meteen een idee of je op de goede weg bent of dat het nog wel wat korter mag.

Op zich is dat 74cm stuur zo gek nog niet, maar de combinatie met een 12cm stuurpen... pfoeh :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

defNL schreef: di 27 juli 2021, 17:03 Mijn wielen zijn wel 29". Het stuur is vrij breed, 74CM. Dit heeft de eerste eigenaar er op gezet omdat hij wat breder was dan gemiddeld. Zelf heb ik ook vrij brede schouders, dus heb het zo gelaten. Ik denk dat ik een CM of 2 korter wel prettiger vind, maar dat kan ik er eventueel nog vanaf zagen.
Eerst passen, dan zagen :wink:
Je kan (vaak) je grips eerst wat naar binnen schuiven en zo een paar ritjes doen om uit te vinden wat je prettig vind voordat je de flex erop los laat.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Precies zo heb ik t ook gedaan, en ben zo op 68cm uitgekomen(ik ben niet zo breed) en met de stuurpennen; als je ze hebt liggen,gewoon proberen dan kom je er vanzelf achter wat voor jou wel/niet werkt :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als je stuur te breed voelt komt dat vaak doordat je stuurpen te lang is.
Everybody bought a new bike!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

asphaltdude schreef: di 27 juli 2021, 21:45 Als je stuur te breed voelt komt dat vaak doordat je stuurpen te lang is.
Dus met een stuurpen van -80mm zou ik een stuur van 1.20 m kunnen rijden? :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Dank voor alle reacties! 60mm had ik toevallig liggen, dus dat scheelt eerst 80mm van een andere fiets afhalen, maar dat ga ik later deze week ook doen. Nu een mini-rondje gereden, dat voelde even onwennig, bijna alsof ik op een kinderfiets zit :D Vanavond eens een echte ronde rijden. Ik laat weten hoe het was en of 60 of 80 beter voelt. Ik heb denk ik ook nog ergens een 100mm liggen, dus opties genoeg.
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Heb gisteren 60mm getest op een ritje van 2 uur. Het reed prima, heb het idee dat het veel directer stuurt en ik kan mijn handen weer iets verder naar buiten zetten dan voorheen. Ik had het gevoel super snel te zijn. Ik had bij thuiskomst echt verwacht al mijn PR's op de segmenten gepakt te hebben. Dat bleek een tegenvaller. Maar goed, ik snap dat er iets meer afhankelijkheden zijn dan een stuurpen. Het voelde alleen echt heel snel. Ik rijd nog een keer met 60mm en ga dan 80mm eens proberen. De twijfel om een kleiner frame te kopen is er nog wel, alhoewel het lichamelijk gewoon prima zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn twee dingen belangrijk:
1- Je moet prettig zitten. Dat is natuurlijk persoonlijk, de een zit liever wat gestrekter en/of dieper, de ander wat meer rechtop. Wat slecht combineert is diep zitten met het stuur heel dichtbij, maar dat zou je moeten merken als dat het geval is.
2- Het sturen moet "natuurlijk" aanvoelen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat met die 12cm stuurpen het geval was, dus korter lijkt me vrijwel noodzaak.

Verder is er niks op tegen om gewoon uit te proberen, zeker als je de spullen hebt liggen is dat makkelijk te doen. Rij eventueel ook meerdere ritjes voor je weer wat aanpast, soms moet je ook een beetje wennen. En soms komen er pas wat mindere aspecten van een bepaalde setup naar voren na die gewenning.
De 60mm voelde blijkbaar niet slecht, misschien voelt de 80mm nog wel beter... dat ga je vanzelf merken! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Precies zoals Kermit zegt, ook niet te snel wisselen,even aan het nieuwe gevoel wennen :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mijns inziens kun je een te grote fiets niet kleiner maken, maar een te kleine fiets wel groter.

Ik heb ooit op 2 maten proefgereden, waarvan de een net te groot was.
Een kortere stuurpen hierop gezet waar het sturen wel directer van werd, maar het bleef toch een beetje als een tank aanvoelen dat te grote frame.

Ook de verhouding hoogte zadel t.o.v. het stuur kan een probleem worden bij een te grote fiets.
Plaats reactie