Stuurpen lengte nieuwe MTB's

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Het viel mij op dat nieuwe kant-en-klare mountainbikes tegenwoordig allemaal geleverd lijken te worden met een (hele) korte stuurpen. Ik ben vrij nieuw met MTB-en, dus wellicht zit ik er naast, maar het lijkt een soort (mode)trend. Ik was benieuwd of hier wellicht een specifieke rede voor is. Op de race- en tijdritfiets is de stuurpenlengte vooral functioneel. Ergonomisch of juist om een aero zit te creeeren. Maar op de MTB lijkt nu "kort" de standaard.

De vraag achter de vraag is dat ik een (tweedehands) MTB gekocht heb die op papier NET te groot is. Hij zit echter gewoon comfortabel. Ik heb het idee dat ik wellicht iets wendbaarder ben op een kleiner frame, maar een stuurpen vervangen zou heel wat minder voeten in de aarde hebben dan deze fiets weer verkopen en een maatje kleiner op de kop tikken. Ik heb nu een stuurpen van 12CM, dus er is genoeg speling om te veranderen naar een hele korte stuurpen. Daarnaast vind ik het op de MTB ook mooi, wellicht omdat het er moderner uitziet oid.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kort door de bocht:
De "trend" van korte stuurpennen is voornamelijk vanwege de huidige/moderne geometrien van de laatste jaren. Bij de "long, low en slack" fietsen van tegenwoordig is de bovenbuis van zichzelf al langer (de rijder zit hierdoor wat centraler in de fiets en niet voorop en bovenop zoals bij de oude 26ers) en hoort geen 120mm stuurpen. Bovendien stuurt een slacke balhoofdshoek wat trager en een korte pen heft dat weer voor een deel op.