Manitou vorken. Problemen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Topicstarter, laat je je vork op tijd onderhouden of laat je ‘m repareren zodra het te laat is?

Wat staat er in de handleiding, wat zijn de service intervallen? In 1,5 jaar tijd kun je daar makkelijk 3 keer overeen gaan…
Het is hier geen ponykamp!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

P@trick schreef: do 22 juli 2021, 10:27 Voor wat het waard is, ik rij sinds 2 jaar met 130mm veerweg en ongeveer 30% sag en zou niet anders meer willen. Het rijd een stuk soepeler over ruw terrein en icm kortere stem en dropperpost veranderde mijn standaard zenuwachtige xc (merida big seven) in een geweldige afdaal-fiets die behoorlijk stabiel is. :bier:

Het nodigt inderdaad wel uit om er dingen mee te doen waar hij niet voor bedoeld is maar ik kan drops en sprongen meestal wel ‘smooth’ landen. Ik heb eens iemand een frame zien breken bij een sprongetje van een cm of 30 die als een zandzak landde :lol:
Klinkt goed. Zelf heb ik een 100mm stem. Lekker lang haha. Haha. Goed oefenen op mijn sprongetjes dus
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Qprs schreef: do 22 juli 2021, 11:03 Topicstarter, laat je je vork op tijd onderhouden of laat je ‘m repareren zodra het te laat is?

Wat staat er in de handleiding, wat zijn de service intervallen? In 1,5 jaar tijd kun je daar makkelijk 3 keer overeen gaan…
Volgens mij is het elk jaar 1 keer een service beurt. Weet het niet precies. Minder dan een jaar geleden, 10 maanden, is die voor service/reparatie gegaan. Op tijd onderhouden is een stuk fijner dan hem laten repareren.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

bijkerk0318 schreef: do 22 juli 2021, 11:12Op tijd onderhouden is een stuk fijner dan hem laten repareren.
Fijner, veiliger en goedkoper.

De voorgeschreven onderhoudsintervallen hoef je niet 100% te volgen, maar ik vermoed dat je er met deze Manitou ruimschoots overheen bent gegaan.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zijn defect is nu voor de 2e keer opgetreden bij deze vork.
In de reviews op de Manitou site, Marhor pagina, staan op de 1e pagina al 2 dezelfde klachten (de rest vd review pagina's niet bekeken).
Het heeft er alle schijn van dat dit een onhebbelijkheidje is van de Markhor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik rij nu een aantal maanden met de Mastodon Pro, het valt me op dat de stanchions dof worden voor de onderste 5 a 6 cm. Hij lijkt ook niet helemaal in te veren. Ik merk ook dat ik in de bochten minder grip heb dan voorheen. Is dit met een servicebeurt op te lossen? Zou ervan balen als ik hem een aantal weken moet missen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de stanchions dof worden ben je waarschijnlijk al te laat voor een beurtje...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Net even de poten opgepoetst. UIteindelijk geen doffe stukken, was meer aanslag van droge seals. Ik pak voorlopig even een andere fiets. Wel bijzonder, want de Bluto die in de andere bike zit doet het al jaren zonder service. En zonder noemenswaardig verschil in werking.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

viewtopic.php?t=147267 nog even verder gezocht. Was benieuwd of je motorolie 5W40 kan gebruiken voor de smering van de poten. Iemand ervaring mee?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

CC-Rider schreef: do 19 augustus 2021, 20:23 Was benieuwd of je motorolie 5W40 kan gebruiken voor de smering van de poten. Iemand ervaring mee?
Yup, en Motorex 2.5wt voor de demper: viewtopic.php?p=2134948#p2134948
Ik heb een Mattoc pro en die functioneert prima met het spul.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb olie van de stuurbekrachtiging voor VAG autos gebruikt (Minute en Tower).
Werkt ook. Is dunner dan de originele olie, waardoor je wat meer klikjes kunt gebruiken voordat het teveel wordt. Precies wat mijn bedoeling was.
Geen idee welke dikte die olie is.
Had het nog staan van een probleempje met een Audi...
De originele Manitou olie is nogal dik waardoor je eigenlijk alleen de 1e paar klikjes kunt gebruiken. Daarna worden rebound en compressie te hard.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

CC-Rider schreef: do 19 augustus 2021, 20:23 viewtopic.php?t=147267 nog even verder gezocht. Was benieuwd of je motorolie 5W40 kan gebruiken voor de smering van de poten. Iemand ervaring mee?
Nee, zou ik niet doen, maakt op den duur je seals hard. Vorkolie is het beste,dat krijg je ook in verschillende dikvloeibaarheden. En als alternatief Atf olie(automatische versnellingsbak olie) een Dextron DII heeft een dikvloeibaarheid van 5.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie