Shimano XT DI2 componeneten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Hallo,

Ik zit met het probleem dat ik op routes met veel schakelwerk met een lamme rechter duim kom te zitten, dit maakt terugschakelen knap lastig.
Inmiddels de XT schakelgroep voorzien van nieuwe Jagwire bekabeling, dit scheelt aanzienlijk ten opzichte van het origineel, maar is niet optimaal.
Ik vind het terugschakelen bij 11spd zwaarder aanvoelen als bij de 9 en 10spd, allen Shadow+, mogelijk dat er een krachtiger veer wordt gebruikt, ik ga nog de mogelijkheid bekijken of hier eventueel winst zit in een andere veer.

Mocht mijn duim niet medewerkend zijn, dan is een overweging naar DI2 te gaan, zal een prijzig geintje worden, maar mijn vraag is, omdat ik daar op het www niet goed duidelijkheid in krijg, welke componenten buiten shifter en derrie noodzakelijk zijn en welke zijn luxe.

De groet'n....
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zet de clutch eens uit :wink:

En heb je wel een XT shifter, of hebben ze gesmokkeld en zit er een Deore op?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

En gripshift, zou dat je probleem ,met je duim, niet oplossen?
Heb je waarschijnlijk ook een andere derailleur (Sram) nodig, maar 11speed is nog redelijk goedkoop (gebruikt) aan te komen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een problematisch duimgewricht rechts, en krijg dan ook met triggershifters altijd last.
Toen ik me een paar jaar geleden aan het oriënteren was op een e-mtb was ik in de gelegenheid een proefrit te maken op een fiets met XT Di2 schakelspul (11-speed). Dat werkt uiteraard heel goed, maar het viel me op dat ook die triggers niet superlicht gaan. Volgens mij is dat bewust gedaan, om een goed gedefinieerd gevoel ("klik") te geven bij het schakelen.

Ik kreeg in elk geval naar het eind van die rit (totaal ongeveer 2,5 uur gefietst) ook last van mijn duimgewricht.
Het enige dat voor mij werkt om geen last te krijgen zijn gripshifters. Dus mijn mtb's schakelen altijd met Sram gripshift... (tegenwoordig 11-speed).

Voor Di2 heb je uiteraard naast de shifter en derailleur een stroombron nodig. Ik geloof dat het display niet persé nodig is, maar dan moet je wel een andere mogelijkheid hebben om de boel in te stellen. Daar is meen ik een klein "kastje" voor te koop zodat je via een pc de boel kunt instellen maar ik heb me er niet echt in verdiept.
Bij die e-mtb kwam de stroom uit de motoraccu, en op die bikes zit ook altijd al zo'n displaytje. Shimano heeft die motoren al voorbereid op aansluiten van bijvoorbeeld Di2 of een lamp.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 juli 2021, 11:42 Zet de clutch eens uit :wink:

En heb je wel een XT shifter, of hebben ze gesmokkeld en zit er een Deore op?
Zit hem niet in de clutch, ook loos zonder doorgevoerde ketting gaat zwaar, derrie zonder bekabeling met de hand bewegen gaat soepel maar zwaar ten opzichte van XT Shadow+ 9-10spd.
Shifter is zeer zekers een XT.
Azurri schreef: do 15 juli 2021, 11:51 En gripshift, zou dat je probleem ,met je duim, niet oplossen?
Heb je waarschijnlijk ook een andere derailleur (Sram) nodig, maar 11speed is nog redelijk goedkoop (gebruikt) aan te komen?
Gripshift heb ik aan zitten denken, heb zelf wel een 11spd Sram derrie liggen, maar ik ben niet zo'n liefhebber van Sram, en ik heb/ had goede ervaring met Shimano (XT, ZEE, Deore).
kermit schreef: do 15 juli 2021, 11:56 Ik heb een problematisch duimgewricht rechts, en krijg dan ook met triggershifters altijd last.
Toen ik me een paar jaar geleden aan het oriënteren was op een e-mtb was ik in de gelegenheid een proefrit te maken op een fiets met XT Di2 schakelspul (11-speed). Dat werkt uiteraard heel goed, maar het viel me op dat ook die triggers niet superlicht gaan. Volgens mij is dat bewust gedaan, om een goed gedefinieerd gevoel ("klik") te geven bij het schakelen.

Ik kreeg in elk geval naar het eind van die rit (totaal ongeveer 2,5 uur gefietst) ook last van mijn duimgewricht.
Het enige dat voor mij werkt om geen last te krijgen zijn gripshifters. Dus mijn mtb's schakelen altijd met Sram gripshift... (tegenwoordig 11-speed).

Voor Di2 heb je uiteraard naast de shifter en derailleur een stroombron nodig. Ik geloof dat het display niet persé nodig is, maar dan moet je wel een andere mogelijkheid hebben om de boel in te stellen. Daar is meen ik een klein "kastje" voor te koop zodat je via een pc de boel kunt instellen maar ik heb me er niet echt in verdiept.
Bij die e-mtb kwam de stroom uit de motoraccu, en op die bikes zit ook altijd al zo'n displaytje. Shimano heeft die motoren al voorbereid op aansluiten van bijvoorbeeld Di2 of een lamp.
Ach kijk, een ervaringsdeskundige :wink: .
Dat het iet wat zwaar gaat bij DI2 is op zich nog niet het probleem, bij mijn XT is opschakelen met de duim ook geen probleem, meer de combi van zwaar en een lange slag, maar dat ga ik nog uitproberen bij een shop waar een DI2 staat, mocht dat niet bevallen wordt dit ook geschrapt.

Over dat "kastje" moet ik wat meer te weten zien te komen.

Heeft Shimano geen passende gripshifts, bv van de Nexus/ Alfine naven?

Allen bedankt alvast voor de inbreng.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alfine en Nexus is zeker niet compatible met derailleurs.
Maar met een kleine aanpassing heeft Kermit toch wel eens een gripshift gecombineerd met een Shimano derailleur. (toch?)
10 speed, maar nu we weten dat 10 11 en 12 speed compatible is moet die truuk ook bij 11speed werken.
Ik lees op forums.mtbr.com een aantal berichten dat het bij een (gebruikte) Shimano derailleur zelfs werkt zonder aanpassingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat was -even terugdenken, correct me if I'm wrong- een 10-speed Shimano derailleur icm 9-speed gripshifter (op een 9-speed systeem). Als je dan een blokje van 6mm onder de klemming van de kabel aan de derailleur deed veranderde de ratio zodanig dat het met elkaar goed werkte.
Uiteraard niet zelf verzonnen maar ergens op het grote boze internet gelezen :-)

Bij 12-speed schijnt Shimano en Sram compatible te zijn? Zelf niet geprobeerd, voel nog even niet de behoefte om naar 12 over te gaan zolang 11-speed me biedt wat ik wil.

De overgang van 9-speed gripshift naar 10 en hoger is wel een stapje geweest, die nieuwere werken imo (nog) fijner. Iets lichter draaien en die extreem harde klikken van de 9-speed bij afschakelen zijn minder geworden. En zelfs de goedkopere shifters zijn kogelgelagerd ("rolling thunder"), zelfs NX-11.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou toch ook zeker Sram GX AXS overwegen. Schakelt erg makkelijk, en is heel erg veel fijner te monteren.
Of overstappen op singlespeed, dan voorkom je ook pijnlijke duimen. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor mezelf sprekend: het is nog niet eens zozeer de kracht die ik moet leveren met m'n duim, het is de (repeterende) beweging die ik moet maken. Dus een duimbediende shifter valt per definitie af.

Ik neem aan dat Shimano ook met draadloos zal komen binnen afzienbare tijd?
Ze zullen wel moeten, Sram heeft aangetoond dat er mensen genoeg zijn die het prima vinden om met een onderdeel van €500 tegen een rotsblok te rijden of er een tak mee door te hakken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik nooit fan geweest van het idee dat iemand ergens heeft bepaald dat je een achterderailleur met je rechterhand moet bedienen, en daar verder geen keuze in hebt. Fiets van een paar duizend euro, maar je moet en zal die pijnlijke rechterhand gebruiken. Raar.

Aangezien je met electronisch schakelen daar niet meer aan vast zit heb ik ooit naar DI2 gekeken.

Je hebt sprint shifters nodig, een junction box, DI2 derailleur en een accu. Bij 11speed was dit compatibel, bij 12sp. weet ik dat niet. Hier meer info:
https://www.gravelcyclist.com/bicycle-t ... -shifters/
Het is hier geen ponykamp!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Er is ook en Zwitserse firma Zirbel die shifter maakt die je kan koppelen aan Di2 of AXS (via blipbox) en die je evt ook aan de linkerzijde kan programmeren. Bij SRAM kan je ook de linker AXs bediening voor de dropper om programmeren als bediening voor je derailleur. Wel kostbaar, en idd. zo aangepast dat hij het 'mechanische gevoel geeft daarom wellicht niet van toepassing. Maar Zirbel zou wellicht een alternatief kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Azurri op do 15 juli 2021, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar wat ik op forums.mtbr.com lees is dat je een 11 speed Shimano setup(dus incl derailleur) kunt bedienen met een 11 speed gripshift, zonder aanpassingen.

Als Shimabo die DI2 nou eens zou combineren met de besturing en de sensoren van hun elektromotor en met een GPS, dan zie ik wel mogelijkheden.
Automatisch schakelen, een dropper die vanzelf zakt als er een afdaling begint, weer omhoog komt onderaan de klim, vering die op tijd gelockt wordt en weer vrij komt etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Qprs schreef: do 15 juli 2021, 16:35 Ik nooit fan geweest van het idee dat iemand ergens heeft bepaald dat je een achterderailleur met je rechterhand moet bedienen, en daar verder geen keuze in hebt. Fiets van een paar duizend euro, maar je moet en zal die pijnlijke rechterhand gebruiken. Raar.
Een gripshifter kun je ook links monteren als je zou willen :)

Maar inderdaad, als je electronisch schakelt zou het makkelijk te realiseren moeten zijn om daar een bediening voor te maken die zowel links als rechts gemonteerd kan worden, of eventueel een linkse en een rechtse versie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Met Shimano nog niet gezien, maar met SRAM AXS blibs is dit te realiseren. En derde blib voor je AXS dropper. 👍
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 juli 2021, 17:03 Maar wat ik op forums.mtbr.com lees is dat je een 11 speed Shimano setup(dus incl derailleur) kunt bedienen met een 11 speed gripshift, zonder aanpassingen.

Als Shimabo die DI2 nou eens zou combineren met de besturing en de sensoren van hun elektromotor en met een GPS, dan zie ik wel mogelijkheden.
Automatisch schakelen, een dropper die vanzelf zakt als er een afdaling begint, weer omhoog komt onderaan de klim, vering die op tijd gelockt wordt en weer vrij komt etc.
En als je dan ook niet meer zelf hoeft te trappen,wat een genot!!
Ps. I speak sarcasm fluently 😜
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie