Shimano XT DI2 componeneten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Je kan ook met je wijsvinger de andere kant afschakelen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

GX eagle met een linker trigger? Die is er volgens mij ook en wordt normaliter als dropper bediening gebruikt...

Anders idd de optie om met blipbox iets custom te maken ook nog daar... Settings kan je in Di2 en ook AXS normaal gewoon met je telefoon doen dmv bluetooth.
Ik ben mij er eentje...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk trouwens dat je Di2 ook links met triggers kunt schakelen.

Mijn e-mtb werd geleverd met zo'n linker-trigger. Op die fiets is die bedoeld om de ondersteuningsmodus te kiezen, maar volgens mij kan die trigger ook ingesteld worden als shifter (de E8000, zie onderaan).
Dus als je links geen problemen met je duim hebt...?

Om die ondersteuningsmodus te kiezen heeft Shimano dus triggers, maar ook opties met gewone knoppen. En ook die kunnen volgens mij ingesteld worden om te schakelen. Dan zou je dus iets dergelijks kunnen gebruiken als shifter icm een Di2 derailleur, de versies met knoppen kun je links of rechts monteren:

E7000 switch:
Afbeelding

E6000 switch:
Afbeelding

E8000 trigger schakelaar:
Afbeelding

Er zijn sturen op de markt waar de draad doorheen kan, daar zit een opening onder het handvat en een bij de stuurpen. Je hebt dan wel een stuurpen nodig met een "open" frontplaat. Dan zie je de draad amper lopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik kan het zo 123 niet terugvinden, maar ik kwam ooit op een pagina uit waar een of andere hobbybob alle mogelijke setups (incl. de minst luxe) opsomde. Zal later nog eens kijken..

Ik ben wegens mystieke polsklachten op zoek gegaan naar alternatieve shifters. Gripshift was voor mij geen optie. Uiteindelijk heb er gelukkig niks mee hoeven doen.

Hier nog wat DI2 inspiratie:

https://www.mtbr.com/drivetrain-shifter ... 76219.html

https://m.youtube.com/watch?v=A6FfG-oahZo

https://m.youtube.com/watch?v=yLny3laLyfg
(Het display is luxe, kun je vervangen door een junction box)
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Voorlopig en hopelijk definitief is het DI2 verhaal niet meer aan de orde.

Ik heb de XT shifter uit elkaar gehaald en daar zitten twee nokjes die voor de indexering zorgen bij op en terugschakelen.
Nu was de grootste belasting voor mijn duim die van het terugschakelen, hierbij moet je namelijk tegen de veerspanning van de derrie opboksen, maar ook tegen de weerstand die dat nokje geeft om weggeduwd te worden, dit komt door een klein stug veertje, dit veertje heb ik kunnen verstellen zodat het minder voorspanning geeft, hierdoor laat het nokje zich gemakkelijker wegduwen, wat dus minder belastend voor mijn duim is.

Opschakelen is een ander verhaal, hier hoef je alleen maar kracht te zetten om het nokje weg te duwen, de veerspanning van de derrie doet vervolgens het echte werk, hier was aanpassing dus niet nodig.

Heb er inmiddels een flinke rit mee gemaakt en dit is voor mij een wereld van verschil, heb namelijk geen problemen gehad met schakelen, heb de gehele rit volop kunnen schakelen, waarbij ik voorheen na het eind toe minder ging schakelen om dat het haast niet ging.

Nog bedankt allen voor de input, voorlopig hoef ik die dure weg nog niet in te slaan. :-q

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessant. Heb je foto's gemaakt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 oktober 2021, 20:02 Interessant. Heb je foto's gemaakt?
Neuh...

En ik ga hem nu ook niet weer openpeuteren :lol:

Maar... , ik vond op het www een vergelijkbare afbeelding van het binnenwerk en zal ik het proberen uit te leggen. :-{

Afbeelding

Met dank aan mtbboy1993, wie dat ook moge zijn, voor het lenen van zijn foto. :winkie:

Neem de shifter los van het stuur, de kabel heb ik laten zitten.
Verwijder een viertal schroeven en de centrale imbus, nu kan je een zijde van de behuizing verwijderen en kijk je tegen dat aan wat op de foto te zien is.
Links onder zijn twee blanke ronde asjes te zien, rond deze asjes draaien de lichtgrijze nokjes/ palletjes die in het indexwiel grijpen.
Om de meest linker as gaat het, rechtsonder daarvan is een klein rechthoekig vlakje te zien dat zich in de hoek van de grote uitsparing bevindt, dat is het uiteinde van het bewuste veertje.
Dit uiteinde moet naar de rechthoekige uitsparing links verhuizen, een reis van zo'n 2 mm.

Verwijder de twee seegerringen die rond de asjes zitten, kijk uit met mogelijk wegspringen, hierdoor kan je het onderliggende plaatje iets lichten, wip met een dun schroevendraaiertje het veertje uit de uitsparing en duw hem op z'n nieuwe plek, druk het plaatje weer op z'n plek, controleer of het plaatje/ moertje van de barrel adjuster nog in z'n uitsparingen valt en priegel de seegerringen weer op z'n plek, de rest weer monteren en de ombouw zit er op.

Mocht het toch niet naar wens werken, dan is het veertje ook weer terug te plaatsen.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt.
Mn duim is nog OK, maar ik vind terugschakelen ook een stuk zwaarder gaan dan opschakelen, dus binnenkort maar eens kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie