Xt of slx 12 speed casette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Weet iemand of er veel verschil in de Shimano 12 speed cassettes zit ? Ik snap dat de xt net wat lichter is doordat er 2 aluminium bladen op zitten ipv 1 zoals bij slx
Maar zit er ook verschil ik kwaliteit? Gaat een xt bijvoorbeeld ook langer mee ?
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Hans v o schreef: wo 14 juli 2021, 20:49 Weet iemand of er veel verschil in de Shimano 12 speed cassettes zit ? Ik snap dat de xt net wat lichter is doordat er 2 aluminium bladen op zitten ipv 1 zoals bij slx
Maar zit er ook verschil ik kwaliteit? Gaat een xt bijvoorbeeld ook langer mee ?
Als er al eentje langer mee gaat is het de SLX. Alu is zachter en slijt sneller. Ik zou die paar gram voor lief nemen en voor SLX gaan. Is ook fijner voor je portemonnee.
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Oké ja het is dus niet dat de kleine tandwielen van ander soort harder metaal zijn waardoor het slijtvaster is
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Vaak zijn de grootste kransen van de cassette van aluminium. Zeker bij duurdere cassettes. Om gewicht te besparen. Je kunt je voorstellen dat een 51t achter van staal zwaar is en het gewicht flink zal laten toenemen. Ik rij overigens een NX cassette van 650 gram en ik vind de cassette samen met nx derrie en gx shifter heerlijk schakelen. Daarbij is het verschil, om even bij Sram te blijven, tussen nx en gx ruim €100,00. De gx weegt wel 180 gram lichter maar dat is in het midden van het wiel, dus dat merk je nauwelijks. Een achterband van 180 gram lichter zou je wel degelijk merken.

Om even terug te komen op de cassette, ik zelf zou er niet teveel geld aan uitgeven. SLX is meer dan een prima groep. Een xt derrie/shifter zal je meer performance geven dan een xt cassette. En die hoef je niet regelmatig te vervangen.
Omdraaien kan altijd nog!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Hans v o schreef: wo 14 juli 2021, 20:49 Weet iemand of er veel verschil in de Shimano 12 speed cassettes zit ? Ik snap dat de xt net wat lichter is doordat er 2 aluminium bladen op zitten ipv 1 zoals bij slx
Maar zit er ook verschil ik kwaliteit? Gaat een xt bijvoorbeeld ook langer mee ?
Ik ben allebei gereden; geen verschil in schakelperformance; XT is een beetje lichter, maar who cares?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

JMA1992 schreef: vr 15 oktober 2021, 18:41 Vaak zijn de grootste kransen van de cassette van aluminium. Zeker bij duurdere cassettes. Om gewicht te besparen. Je kunt je voorstellen dat een 51t achter van staal zwaar is en het gewicht flink zal laten toenemen. Ik rij overigens een NX cassette van 650 gram en ik vind de cassette samen met nx derrie en gx shifter heerlijk schakelen. Daarbij is het verschil, om even bij Sram te blijven, tussen nx en gx ruim €100,00. De gx weegt wel 180 gram lichter maar dat is in het midden van het wiel, dus dat merk je nauwelijks. Een achterband van 180 gram lichter zou je wel degelijk merken.

Om even terug te komen op de cassette, ik zelf zou er niet teveel geld aan uitgeven. SLX is meer dan een prima groep. Een xt derrie/shifter zal je meer performance geven dan een xt cassette. En die hoef je niet regelmatig te vervangen.
Het probleem is dat je die xt shifter wel regelmatig moet vervangen!😁
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Kwaliteit van zowel de deore, SLX en XT zijn gelijk.
Bij de deore is alles van staal, bij SLX is enkel de grootste van alu en bij XT zijn de grootste 2 van alu.
Het is enkel verschil in gewicht.
De meningen zijn er over verdeelt dat de deore en SLX langer mee gaan, sommige denken van niet omdat bij deze de krachten worden verdeelt over veel schakels.
Het zijn toch met name de kleinere die hogere slijtage hebben.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120


Het probleem is dat je die xt shifter wel regelmatig moet vervangen!😁
Ja serieus? Ik heb al in geen vier jaar met Shimano gereden. Alleen maar Sram.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er was(is?) een serie XT en XTR 12-speed shifters die vrij snel stuk gingen.
Maar zo was er ook een serie SLX 11-speed shifters die spontaan uit elkaar vielen.
De Japanner die steekproefgewijs alles moet controleren zal wel zijn wegbezuinigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 oktober 2021, 12:23 De Japanner die steekproefgewijs alles moet controleren zal wel zijn wegbezuinigd.
:lol: :lol: :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JMA1992 schreef: za 16 oktober 2021, 13:06
ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 oktober 2021, 12:23 De Japanner die steekproefgewijs alles moet controleren zal wel zijn wegbezuinigd.
:lol: :lol: :lol:
En dan maar hopen dat Shimano NL en Europe hun garantie afhandeling wat versoepelen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 oktober 2021, 13:11
JMA1992 schreef: za 16 oktober 2021, 13:06

:lol: :lol: :lol:
En dan maar hopen dat Shimano NL en Europe hun garantie afhandeling wat versoepelen...
Ik heb geen ervaring met garantie gevallen maar ik mag hopen dat ze dat op orde hebben.. Shimano had bij mij overigens altijd wel de reputatie om onverwoestbaar te zijn. Het heeft ook wel wat langer geduurd voor ik eenmaal vertrouwen had in sram omdat het niet zo soepel ging als met toen mijn XT m8000 groep, maar inmiddels weet ik niet beter. Ik zou er ook niet om geven als ik een fiets zou kopen met Shimano, maar als ik zelf wat op zou bouwen dan zou dat toch sram zijn.

Kleine aanvulling, ik zou ook niet snel zelf voor 12 speed kiezen al moet ik zeggen dat ik het soms toch wel erg lekker vind.
Omdraaien kan altijd nog!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

JMA1992 schreef: vr 15 oktober 2021, 21:43

Het probleem is dat je die xt shifter wel regelmatig moet vervangen!😁
Ja serieus? Ik heb al in geen vier jaar met Shimano gereden. Alleen maar Sram.
Is dit nog steeds een probleem?
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Vrijdag een XT 12 speed cassette 10-51 besteld bij Van Eyck Sport
Woensdag (morgen) word deze geleverd incl. ketting en derailleurwieltjes.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

cisco schreef: di 26 oktober 2021, 14:57 Vrijdag een XT 12 speed cassette 10-51 besteld bij Van Eyck Sport
Woensdag (morgen) word deze geleverd incl. ketting en derailleurwieltjes.
Fijne webshop, die snel levert. En idd nog wel regelmatig cassettes en kettingen op voorraad heeft. Ik las overigens dat Math Salden intussen een (eigen?) merk cassettes levert voor Microspline: Massini. Iemand ervaringen daarmee?
Plaats reactie