Welke (dak)fietsendrager voor lange wielbasis?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Makkelijk schreef: di 13 juli 2021, 08:34 Ik was laatst bij Legenduro, die gebruikt die dingen ook, als die 123cm klopt zou hij echt vaak problemen hebben. Mijn XL jeffsy paste ook ruim.
Ik was er laatst weer. Fré rijdt zelf met een Specialized Stumpjumper Evo S6, wielbasis 1319mm in medium balhoofdhoek (ik weet niet hoe hij zijn geometrie had afgesteld). Past best iets ruims in die Thules dus, zoals ik het zag was er nog wel wat marge over zelfs :)

Hij gebruikt zowel Upride als Proride en de fiets pastte in beiden.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 25 juli 2022, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

mfacey schreef: di 13 juli 2021, 11:25
ToFast schreef: di 13 juli 2021, 10:24 Dank voor de reacties tot dusver! Klaarblijkelijk past een langere fiets ook ondanks dat Thule anders zegt.

Moet de dakdragers nog aanschaffen, maar het is nogal een heel circus om alles netjes en een beetje vlot te monteren.
Toch misschien maar voor de dure optie gaat: trekhaak met fietsendrager :lol:
Oefening baart kunst. Dakdragers met upride kost mij denk ik 10 min vs 5 min voor de drager op de trekhaak. Ik vind een groot voordeel van de upride dat de fiets binnen 30 staat en ook nog eens niet geklemd op het frame. Alhoewel je met een beetje beleid prima een Carbon frame kunt klemmen is het toch een stuk comfortabeler om dat op het voorwiel te doen.
Ik hoop dat een drager fabrikant ooit nog in Europa met ene trekhaak drager gaat komen die op de wielen klemt!
Carbon frames zijn prima te klemmen, wel een iets ertussen doen (ik gebruik een microvezeldoek) om te voorkomen dat je frame beschadigd.

Carbon wielen zijn overigens prima te beschermen met mondkapjes waar de straps op de wielen zitten.

Een drager die op de wielen klemt, gaat er waarschijnlijk omwille van het gewicht en de lompheid niet snel komen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Peelrijder schreef: ma 25 juli 2022, 23:10

Een drager die op de wielen klemt, gaat er waarschijnlijk omwille van het gewicht en de lompheid niet snel komen.
Zowel Yakima als Thule verkopen in de VS nauwelijks anders. Zijn te beroerd om homologatie voor Europa te regelen.

(En op je frame klemmen is geen goed idee en zeer herkenbaar bij garantieaanvraag)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Thule Helium Platform XT inderdaad

Bijzonder

Maar daar zit dan ook geen verlichting op en dat zal wel een verschil maken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb zelf een drager gehad voor op de achterklep maar dat vond ik niet zo, ook omdat het frame er aan hing i.p.v. dat de fiets ergens op stond. Ik heb nu een andere drager besteld waar goede ervaringen over te vinden zijn, het is een ander soort drager dan wat men overwegend ziet maar ik ben benieuwd. Voorwiel moet wel in de auto maar dat maakt de fiets ook weer lager en korter.

Afbeelding
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Dennis17e schreef: di 26 juli 2022, 15:07 Ik heb zelf een drager gehad voor op de achterklep maar dat vond ik niet zo, ook omdat het frame er aan hing i.p.v. dat de fiets ergens op stond. Ik heb nu een andere drager besteld waar goede ervaringen over te vinden zijn, het is een ander soort drager dan wat men overwegend ziet maar ik ben benieuwd. Voorwiel moet wel in de auto maar dat maakt de fiets ook weer lager en korter.

Afbeelding
Inmiddels heen en weer naar Solden geweest zonder enige problemen.

Afbeelding
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Plaats reactie