Welke (dak)fietsendrager voor lange wielbasis?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Nu heb ik een poosje terug alvast een prachtige dakfietsendrager gekocht, de Thule Proride 598, maar nu kwam ik er vandaag in al mijn wijsheid achter dat deze niet geschikt is voor de lange wielbasis van mijn aanstaande nieuwe fiets.
Te weten maximaal 123,5 cm terwijl ik minimaal 125 cm nodig heb, mogelijk zelfs later méér doordat sommige xxl frame's een wielbasis hebben van tegen de 1,30 m.

Ik ben vast niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.

Welke (dak)fietsendrager gebruiken jullie?
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb een aangepaste Spinder Cross voor m'n Pole die een ruime 1350mm wielbasis heeft. Ik heb er langere vierkante profielen in gezet. Dit is wel een trekhaak drager.
⛧⛧⛧
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Thule upride werkt prima voor mijn Jeffsy met 125cm wielbasis. Heeft ook nog wel wat ruimte. Denk nog een iets van 3-5cm.
Heel tevreden mee. Heb er al twee!
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Upride is een mooie! Geschikt tot 130 cm wielbasis.

De Seasucker zuignappen is ook wel echt next level!
Alleen zo beperkt qua inzet, een stadsfiets neem je niet zo makkelijk mee…
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

xRemcox schreef: zo 11 juli 2021, 23:35 Ik heb een aangepaste Spinder Cross voor m'n Pole die een ruime 1350mm wielbasis heeft. Ik heb er langere vierkante profielen in gezet. Dit is wel een trekhaak drager.
Wauw ik kende heel het merk Pole nog niet maar dat ziet er waanzinnig uit zeg! Echt geschikt voor lange mensen zoals jij(?) en ik.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik ben 1.96, en kwa reach etc is het voor mij perfect.
⛧⛧⛧
Cannibal
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 2 december 2003, 00:11

Ik heb ook een Thule Upride en ben er tevreden over. Ook het geïntegreerde slot is zeer handig als je even bij je auto weg bent.
Santa Cruz nomad XL met 1251wb past er goed op. M`n nieuwe bike met 1300wb nog niet geprobeerd. Zal krap worden.
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

Ik heb zelf ook de Thule Proride 598, en nog nooit een probleem gehad met het vervoeren van mn YT Jeffsy met een wielbasis van 1266mm, dus wellicht past het met jouw fiets ook gewoon prima.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Der_Rudi schreef: ma 12 juli 2021, 21:02 Ik heb zelf ook de Thule Proride 598, en nog nooit een probleem gehad met het vervoeren van mn YT Jeffsy met een wielbasis van 1266mm, dus wellicht past het met jouw fiets ook gewoon prima.
Je hebt goede smaak in fietsen :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik was laatst bij Legenduro, die gebruikt die dingen ook, als die 123cm klopt zou hij echt vaak problemen hebben. Mijn XL jeffsy paste ook ruim.
Waar woke is, is vuur
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

Dank voor de reacties tot dusver! Klaarblijkelijk past een langere fiets ook ondanks dat Thule anders zegt.

Moet de dakdragers nog aanschaffen, maar het is nogal een heel circus om alles netjes en een beetje vlot te monteren.
Toch misschien maar voor de dure optie gaat: trekhaak met fietsendrager :lol:
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik krijg de indruk dat je gewoon een excuus voor jezelf hebt gecreëerd om een andere/handigere drager te kunnen verantwoorden. :wink:

Mijn 1275mm fiets past ook zonder problemen op een Proride dus zou zeker eerst ff passen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

ToFast schreef: di 13 juli 2021, 10:24 Dank voor de reacties tot dusver! Klaarblijkelijk past een langere fiets ook ondanks dat Thule anders zegt.

Moet de dakdragers nog aanschaffen, maar het is nogal een heel circus om alles netjes en een beetje vlot te monteren.
Toch misschien maar voor de dure optie gaat: trekhaak met fietsendrager :lol:
Oefening baart kunst. Dakdragers met upride kost mij denk ik 10 min vs 5 min voor de drager op de trekhaak. Ik vind een groot voordeel van de upride dat de fiets binnen 30 staat en ook nog eens niet geklemd op het frame. Alhoewel je met een beetje beleid prima een Carbon frame kunt klemmen is het toch een stuk comfortabeler om dat op het voorwiel te doen.
Ik hoop dat een drager fabrikant ooit nog in Europa met ene trekhaak drager gaat komen die op de wielen klemt!
ToFast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 26 mei 2008, 19:22
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2

DuReal schreef: di 13 juli 2021, 10:57 Ik krijg de indruk dat je gewoon een excuus voor jezelf hebt gecreëerd om een andere/handigere drager te kunnen verantwoorden. :wink:

Mijn 1275mm fiets past ook zonder problemen op een Proride dus zou zeker eerst ff passen.
Haha dat is zeker niet het geval! De drager zit nog netjes ongeopend in de doos, afwachtend op de Thule dakdragers.
Maar in een helder moment bedacht ik mij opeens goh laat ik eens op internet de specs opzoeken.. Waar dus die max wb uitkwam van 123 cm.

Tanx iig voor alle reacties, hoef ik me daar geen zorgen over te maken!
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Kan iig bevestigen dat een wielbasis van 127,2 op de Thule Upride 599 past. Wel moest ik de instelling van 29" veranderen naar 29"FAT.
Bij de instelling op 29" stak het achterwiel uit en paste niet op de banden gootje achterzijde :~
De website geeft aan dat je 1300mm beschikbaar hebt, dat zou vast kloppen. Alleen had ik het idee dat de bandengootje aan de voorzijde niet verder naar voren kon schuiven waarbij hart wiel niet gelijk was aan hart banden gootje.
Doe je voordeel ermee iig :bier:

Afbeelding
Plaats reactie