Newman advanced sl x.a.30 carbon wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Hallo allemaal,

Ik overweeg een upgrade van mijn wielset voor mijn Orbea Oiz Tr. Ik twijfel tussen een wielset van Newman, de Advanced sl x.a.30, of de xmc 1501 van Dt swiss.

De set van Newman is erg licht, redelijk geprijsd en volgens de makers stevig genoeg voor trail werk. Echter kan ik geen één review op het internet vinden. Is er hier iemand die mij meer info kan geven over hoe deze wielen in de praktijk presteren.

Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor de xmc wielset. Een echte over de streep trekkende review heb ik nog niet gevonden. De rede om de xmc te kiezen ipv de xrc is mijn ietwat zwaarder gewicht en het feit dat ik het leuk vind om hard bergaf te gaan en meer stevigheid gewenst is.

Alle info is welkom! Alvast bedankt!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

op 't forum van mtb-news.de is wel iets te vinden toch?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb sets met Newmen naven (1e generatie waar je nog wel de preload van af kon stellen) en alu velgen.

Prima spullen. Naven lopen nog heel mooi en probleemloos. Velgen ook goed, maar dus geen ervaring met carbon velgen van hen.

DT zit meestal ook goed in elkaar. Heb diverse wielen omgebouwd naar Lefty (XCM 1250 en XCM 1200). Niet zelf mee gefietst maar de velgen zagen er erg mooi afgewerkt uit. Wel aan de (heel) zware kant. De 1250 velg (25mm) woog 420g, de 1200 velg (30mm) woog 453g. Dan zou gemakkelijk 100g per velg lager kunnen.
DT naven vind ik ook gewoon goed. Al lijkt de eerste generatie 240 EXP wat problemen te kunnen geven.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

ben benieuwd naar je resultaten.

voor mijn nieuwe fiets ook aan het kijken naar een set en de newman x.a 30 kwamen daar ook naar voren, zeker gezien het gewicht en ook trail bestendig. Ik ben tot op heden ook van de handgemaakte offertes geen deals tegengekomen die dat gewicht konden nabootsen en dan zeker niet de lifetime 50% garantie.

ps:
Qua trail bestendigheid lijkt het me wel goed zitten, ze zitten (25mm) versie standaard onder de duurste variant van de cube stereo 120. dat is toch wel een fiets waar je aardig diverse inzet mee heeft met toch wel meer trail en dan xc oriëntatie.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb sinds drie jaar de Newmen Evolution SL X.A.25 wielen. Ik heb achter nu de lagers moeten laten vervangen want die waren af. Het zijn niet de carbon wielen maar alu. Ze zijn superlicht en supersterk. Ik ben echt zwaar (>95 kg) en de wielen zijn kaarsrecht en met de nieuwe lagers lopen ze weer prachtig. Enig nadeel vind ik de afstelling van de lagers (zijn nog de oude naven) Wat mij opvalt is dat ze én licht én stijf én duurzaam zijn. Al met al een goeie set.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Ik ben gegaan voor de stevigere wielen, de dt swiss xmc 1501. Mede omdat ik merkte dat mijn originele achterwiel, de dt swiss xc 1650, een slagje er in gekregen had en ik mezelf dus met mijn 95kg te zwaar acht... :-{

Qua gewicht scheelt het niet veel, maar de stijfheid is goed merkbaar. Vooral in bochten stuurt de fiets een stuk strakker en zekerder. Ik heb er net Vittoria Barza's 2.35 tubeless opgelegd, maar nog niet mee gereden.

Voor degene die de totaal gewichten willen weten met de 2.35 banden:
Voorwiel: 1743g
Achterwiel: 2350g (xt cassette)
Beide: 4093g
Plaats reactie