Xt crankset fc-780/781 versleten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

Hallo,

Ik heb een xt 3x10 aandrijflijn op mijn mtb waarvan vooral mijn buitenste blad aan vervanging toe is. Het liefst haal ik een compleet nieuwe crankset maar die is (voor mij) nergens meer te vinden. Ook De ketting en cassette wil ik t.z.t. ook graag vernieuwen. Ik heb me laten vertellen dat dit vaak het beste is als je toch dingen gaat vervangen.

Ik kan wel wat tips gebruiken en heb een aantal vragen. Maar eerst wat extra info over mijn crank.

Op mijn buitenste blad staat 40-30-22 an
Op mijn crankarm:
fc-m780/782/785
Fc-t780/781
170 ME

Ik neem aan dat 40-30-22 het aantal tanden op de bladen aangeeft. Het buitenste blad heeft er namelijk 40.

Nu mijn vragen.
Mijn lichtste verzet is prima bij het klimmen alleen mijn zwaarste zou ik best iets zwaarder willen hebben. Zou ik dat kunnen aanpassen en zo ja, hoe dan? Bijvoorbeeld door een buitenblad met meer tanden te halen. Als dat kan.

Verder vraag ik me af of ik, als ik toch moet gaan vernieuwen, ik niet beter voor 2x10 kan gaan. (Of zou iets anders ook nog kunnen?
Ik heb geen idee of dit zo maar kan. Heb me laten vertellen dat ik dan misschien eerst weer andere wielen zou moeten gaan aanschaffen. En wil ook mijn lichtste en zwaarste verzet niet kwijt.

Misschien zou het vinden van een set dan makkelijker zijn. Voor nu is het al lastig om de juiste onderdelen los te vinden.

Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wielen hoeft toch niet? Maar wel andere achterderailleur dacht ik. En shifters.
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

Bedankt voor je reactie. Het kan ook zijn dat het verhaal van die wielen ging over het eventueel ombouwen naar 1x12 maar voor nu zoek ik eerst naar een snelle oplossing.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Waarschijnlijk is je achterwiel voorzien van HG body? En daar past dan weer een SRAM NX 1x12 cassette (11-50) op. Dan hoef je je wiel niet te vervangen om naar 1x12 te gaan.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Tanjalovesmtb schreef: wo 23 juni 2021, 11:19 Hallo,

Nu mijn vragen.
Mijn lichtste verzet is prima bij het klimmen alleen mijn zwaarste zou ik best iets zwaarder willen hebben. Zou ik dat kunnen aanpassen en zo ja, hoe dan? Bijvoorbeeld door een buitenblad met meer tanden te halen. Als dat kan.

Verder vraag ik me af of ik, als ik toch moet gaan vernieuwen, ik niet beter voor 2x10 kan gaan. (Of zou iets anders ook nog kunnen?
Ik heb geen idee of dit zo maar kan. Heb me laten vertellen dat ik dan misschien eerst weer andere wielen zou moeten gaan aanschaffen. En wil ook mijn lichtste en zwaarste verzet niet kwijt.
Met een 2X moet je een compromis sluiten in je bereik. bv. 38-24 of 36-22t.

Ik zou gewoon bij 3X blijven en naar nieuwe bladen uit kijken. Je zou kunnen kijken naar de trekking cranks/ bladen die hebben 48-36-26t met een 104BCD. Het is alleen de vraag of er ruimte genoeg is dat deze niet je achtervork raken.
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

Die laatste optie lijkt me wel wat. Ik zou het dan eerst even moeten gaan opmeten. Trouwens geen idee wat 104BCD inhoud :roll: . Zou ik in het geval van deze keus dan alleen nieuwe voorbladen en een ketting moeten halen? Hoop het natuurlijk gewoon als crankset te kunnen vinden. Maar voor als dat niet lukt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je je lichtste én je zwaarste verzet niet kwijt wilt (en je zwaarste verzet zelfs nog wat zwaarder wilt maken) dan moet je geen 2x en zeker geen 1x monteren!
Waarom je 42:11 of 44:11 op een mtb wilt kan ik alleen maar gissen.
Misschien wil je de proloog vd tour rijden ofzo. :~
Maar met 2x (en zeker met 1x) ga je aan 1 van beide kanten (of beide kanten) iets inleveren.

XT cranks zijn prima (maar alles kan kapot).
Ik denk dat je het beste af bent met nieuwe voorbladen. In ieder geval de 2 grootste, maar misschien ook alle 3.
En dan een nieuwe ketting en cassette.
Want het is over het algemeen het beste om alles in 1x te vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

Thanks van al jullie tips word ik steeds weer een beetje wijzer. Ik blijf dus lekker bij 3x 10. Zo ver ben ik al.
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Hier zijn de buitenste 2 bladen behoorlijk scherp geprijsd én op voorraad: https://www.bike24.com/p293082.html

Alternatief: https://www.bikester.nl/shimano-deore-x ... 83971.html
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

Super, dankjewel. :-q Ik zal straks thuis even de afstand tussen de schroefjes op meten en bestel ze dan vast. Zal meteen even kijken of ze daar dan ook een nieuwe ketting en cassette hebben.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Hier een voorbeeld van die grotere bladen.
https://www.bike24.com/p2117970.html?me ... ,1881,1882
fedaia schreef: wo 23 juni 2021, 14:23 Alternatief: https://www.bikester.nl/shimano-deore-x ... 83971.html
Deze passen niet. 96BCD
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ook opletten dat je gewoon 96 hebt, en niet 96 Asymetrisch.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 juni 2021, 10:01 En ook opletten dat je gewoon 96 hebt, en niet 96 Asymetrisch.
Ik heb alle drie de bladen van de eerste link (Bike 24) besteld. Ik hoop dat ze passen.
Tanjalovesmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 14:00
Mijn mountainbike: Simplon razorblade 29

fedaia schreef: wo 23 juni 2021, 14:23 Hier zijn de buitenste 2 bladen behoorlijk scherp geprijsd én op voorraad: https://www.bike24.com/p293082.html

Alternatief: https://www.bikester.nl/shimano-deore-x ... 83971.html
Van deze eerste link dus 😊
Plaats reactie