ok ok, fiets gestolen, had al nieuwe versnellingsgroep en onderdelen klaar liggen.. Geen budget om nieuwe goeie te kopen, dus wil zelf iets in elkaar gaan zetten...
eerste keer dat ik dit ga proberen, veel gegoogled en combi onderdelen gevonden op dit forum en in shops.. benieuwd of jullie denken of dit wat wordt en advies kunnen geven wat ik mis, of andere suggesties hebben..
EDIT: na hoop gegoogle
FRAME - Radon New Jealous AL
CASSETTE - SRAM PG-1130 11-42T - al gekocht
CRANKSET - SRAM NX X-SYNC - al gekocht
BB-LAGER - GXP Pressfit lager
PEDALS - MountainHigh BPD-32 MTB - al gekocht
DERAILLEUR - SRAM NX X-HORIZON - al gekocht
SHIFTER - X-ACTUATION
REMMEN - Denk dat ik heel deze tektron orion hd-730 set van Alien ga overnemen: Set Tektro Orion HD-M730 remmen, voor+achter, compleet gemonteerd, afgevuld en ontlucht, met Tektro P20.11 metallisch-keramische blokjes, Tektro TR180-19/TR160-19 zesgats schijven en 180mm PM adapter
SEATPOST - Red cycling dropper 30.9
ZADEL - al gekocht
ZADELKLEM - al gekocht
FORK - Dit moet dus een 29" 100mm Boost zijn zoals deze, alleen dan goedkoper :$
BALHOOFD - IS41/IS52 - zoiets als dit
STUURPEN - ??? dit lijkt me enkel een voorkeurshouding dingetje?
STUUR - ??? wrs iets goedkoops
SPACERS - setje div maten
HANDLES - al gekocht
WIELEN - =1641&spec[]=1645&spec[]=15049&spec[]=15046&spec[]=15492]Bontrager Line Comp 30 TLR Boost
BANDEN - ???
en dan heb ik dus ook nog nodig
Headset Press, Zaaggeleider Fork, Star Nut Punch, BB-press
beginner zelfbouw hardtail project
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Je wilt een frame met boost en steekas achter en een vork voor een 100x9 naaf? Als je je het moeilijk tot onmogelijk wilt maken om makkelijk een wielset te vinden dan is dat een uitstekend idee... Kijk gewoon uit naar een 15x110 boost vork, bij RCZ (newsletter) af en toe vinden voor minder dan die vork bij BC.
Voor de headset moet je in de eerste plaats op de goede standaard letten, dat staat op de site van Radon vermeld.
Voor de headset moet je in de eerste plaats op de goede standaard letten, dat staat op de site van Radon vermeld.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
+1 voor cheeta.
Die vork is ook nog eens een rechte stuurbuis ipv tapered.
Die vork is ook nog eens een rechte stuurbuis ipv tapered.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Let op: volgens mij is je NX crank non-boost. Ik weet niet of dat bij dit frame problemen kan opleveren.
Zelf opbouwen is leuk, als je daarvan houdt, en leerzaam. Maar of het kostenbesparing oplevert… het zal je verbazen hoe vaak je toch net weer even iets extra‘s moet bestellen, omdat je dat eerder over het hoofd gezien hebt. Het gebeurt mij nog altijd, en ik heb toch echt al wel een paar fietsjes vanaf niets in elkaar gezet.
Tip: lijstjes maken. Maak een spreadsheet, en schrijf elk onderdeel op. Élk onderdeel! Elk schroefje, elke remadapter, elke topcap, elke balhoofdspacer. Want anders bestel je geheid een pakket onderdelen, om er na een half uurtje klussen achter te komen dat je niet verder kunt omdat je iets vergeten bent. En sluipenderwijs lopen zo de totale kosten op. Hoeft niet erg te zijn, lekker hobbyen is ook wat waard, maar als je achteraf bekijkt wat het totaal gekost heeft, kun je nog weleens schrikken.
Zelf opbouwen is leuk, als je daarvan houdt, en leerzaam. Maar of het kostenbesparing oplevert… het zal je verbazen hoe vaak je toch net weer even iets extra‘s moet bestellen, omdat je dat eerder over het hoofd gezien hebt. Het gebeurt mij nog altijd, en ik heb toch echt al wel een paar fietsjes vanaf niets in elkaar gezet.
Tip: lijstjes maken. Maak een spreadsheet, en schrijf elk onderdeel op. Élk onderdeel! Elk schroefje, elke remadapter, elke topcap, elke balhoofdspacer. Want anders bestel je geheid een pakket onderdelen, om er na een half uurtje klussen achter te komen dat je niet verder kunt omdat je iets vergeten bent. En sluipenderwijs lopen zo de totale kosten op. Hoeft niet erg te zijn, lekker hobbyen is ook wat waard, maar als je achteraf bekijkt wat het totaal gekost heeft, kun je nog weleens schrikken.
Vorsprung durch Pedantik.
Leuk om een project te beginnen! Wat Alien aangeeft qua kosten is wel iets om goed in kaart te brengen, ik merk zelf dat de post voor bijkomende kosten qua gereedschap en randzaken als tubeless vloeistof, olie, verloopjes, verzendkosten altijd gierend uit de bocht vliegt.
Voor het balhoofd biedt de Radon site een doorlink om te bestellen. Daar staan de exacte mate qua omvang en graden volledig bij vermeld. Op basis daarvan kun je opzoek naar dezelfde of iets vergelijkbaars.
Voor het balhoofd biedt de Radon site een doorlink om te bestellen. Daar staan de exacte mate qua omvang en graden volledig bij vermeld. Op basis daarvan kun je opzoek naar dezelfde of iets vergelijkbaars.
Ja thanks!
<beginpost aangepast met nieuwe onderdelen>
Begin ergens wel beetje terug te krabbelen... Inderdaad het excelletje met alle onderdelen en prijzen en tools die ik nog niet heb tikt het nu al boven de 1300Euro aan, en heb waarschijnlijk nog niet eens alles...
Zat me af te vragen hoe ze het doen. Als ik de onderdelen van die Radon Jealous los opzoek, is los kopen duurder kan als geheel... Nog nooit over nagedacht maar lijkt tegenstrijdig, alsof je arbeid van assemblage er gratis bijkrijgt als je volledige fiets koopt.. Aan andere kant wel logisch dat merendeel van onderdelen voor reparatie's wordt verkocht, dus dan kan die hoge prijs gevraagd worden,
maargoed zelf van scratch bouwen lijkt financieel niet perse aantrekkelijk... Ondertussen ook maar is gekeken wat ik nieuw zou kunnen kopen met zelfde budget en dat is vrijwel niks, althans niks nu op dit moment want alles zit een wachttijd
hmmm.. dillema.. of zelf proberen te bouwen wat wrs meer gaat kosten en tijd kost, of nu maar iets met wachttijd gaan aanschaffen...
<beginpost aangepast met nieuwe onderdelen>
Begin ergens wel beetje terug te krabbelen... Inderdaad het excelletje met alle onderdelen en prijzen en tools die ik nog niet heb tikt het nu al boven de 1300Euro aan, en heb waarschijnlijk nog niet eens alles...
Zat me af te vragen hoe ze het doen. Als ik de onderdelen van die Radon Jealous los opzoek, is los kopen duurder kan als geheel... Nog nooit over nagedacht maar lijkt tegenstrijdig, alsof je arbeid van assemblage er gratis bijkrijgt als je volledige fiets koopt.. Aan andere kant wel logisch dat merendeel van onderdelen voor reparatie's wordt verkocht, dus dan kan die hoge prijs gevraagd worden,
maargoed zelf van scratch bouwen lijkt financieel niet perse aantrekkelijk... Ondertussen ook maar is gekeken wat ik nieuw zou kunnen kopen met zelfde budget en dat is vrijwel niks, althans niks nu op dit moment want alles zit een wachttijd
hmmm.. dillema.. of zelf proberen te bouwen wat wrs meer gaat kosten en tijd kost, of nu maar iets met wachttijd gaan aanschaffen...
In de complete Jealous zit volgens Radon deze Shimano BB-MT500-PA presfit lager met de specs:
68/73 mm gatbreedte
Breedte Press-Fit BB-unit 89.5mm | 92mm
Bij de Shimano Crank in de Jealous, staat:
Crank arm length (mm)_170
Crank arm length (mm)_175
Bij de SRAM GXP staat:
BB-FRAME INTERFACE PF30 to English/BSA 68/73mm, PressFit (MTB/DH: 104.5mm), PressFit (MTB: 121mm), PressFit (MTB: 89/91.5mm), PressFit (MTB: 89/92mm), PressFit (Road: 86.5mm), PressFit (SBC: 84.5mm)
De SRAM crank is 175mm
Nu gebruiken beide pagina's andere terminologie, heel handig... dus heb niet echt een idee wat ik nou aan het vergelijken ben, maar ik zie dezelfde afmetingen staan...? Bij andere SRAM cranks zoals deze NX EAGLE DUB staat specifiek BOOST, maar dat staat dan weer niet zo specifiek bij de crankset van Shimano...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Boost is alleen de plek vh tandwiel, de zgn.chainline.
De rest is gelijk.
Als je tandwiel vrij loopt van je frame kan je gewoon jouw crank gebruiken.
En bij Sram zit Boost in de offset vh voorblad, dus alleen dat moet je misschien wisselen.
Vanwege je achterwiel hoef je geen boost crank te gebruiken, heeft niets met elkaar te maken.
De rest is gelijk.
Als je tandwiel vrij loopt van je frame kan je gewoon jouw crank gebruiken.
En bij Sram zit Boost in de offset vh voorblad, dus alleen dat moet je misschien wisselen.
Vanwege je achterwiel hoef je geen boost crank te gebruiken, heeft niets met elkaar te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 327
- Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
- Mijn mountainbike: Assen
- Contacteer:
Vrij simpel, Radon of andere fietsmerken kopen de onderdelen in bulk. Waardoor de prijs voor de groepset bij Radon niet de 399 euro is die wij betalen in de webshop.TJ-No6 schreef: ↑za 19 juni 2021, 23:33
Zat me af te vragen hoe ze het doen. Als ik de onderdelen van die Radon Jealous los opzoek, is los kopen duurder kan als geheel... Nog nooit over nagedacht maar lijkt tegenstrijdig, alsof je arbeid van assemblage er gratis bijkrijgt als je volledige fiets koopt.. Aan andere kant wel logisch dat merendeel van onderdelen voor reparatie's wordt verkocht, dus dan kan die hoge prijs gevraagd worden,
En Radon koopt gelijk bij Sram of Shimano, dus de enige die eraan ''moet''' verdienen is Sram of Shimano.
Terwijl de webshop ook geld wil verdienen aan de groepset en die haalt hem weer weg bij een distributeur die vaak ook nog iets wil verdienen.
Daardoor kun je natuurlijk een fiets aanbieden die voor 1500 euro over de toonbank gaat, en nog steeds een leuke marge heeft.
Succes met je project!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Radon is een eigen merk van Bike-Discount.
Bike-Discount is een fietsenwinkel die ook een webshop hebben.
Ze kopen hun Shimano spul gewoon bij Paul Lange.
Maar in de webshop en de winkel houden ze zich ongeveer aan de adviesprijs en zit het spul in retail verpakking.
Als fietsfabrikant maken ze een prijs voor de complete fiets.
En de Shimano spullen komen uit een grote doos (OEM).
Aan beide wordt verdiend, maar anders.
Bike-Discount is een fietsenwinkel die ook een webshop hebben.
Ze kopen hun Shimano spul gewoon bij Paul Lange.
Maar in de webshop en de winkel houden ze zich ongeveer aan de adviesprijs en zit het spul in retail verpakking.
Als fietsfabrikant maken ze een prijs voor de complete fiets.
En de Shimano spullen komen uit een grote doos (OEM).
Aan beide wordt verdiend, maar anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik vind een fietsje opbouwen ook leuk om te doen, maar voor jezelf ga je natuurlijk niet elke maand iets nieuws in elkaar zetten
Dus ik heb meerdere malen met het idee gespeeld alles los bij elkaar te zoeken, er een fiets van te bouwen en die te verkopen met een minimale "marge" (denk aan 50 tot max. 100 euro bovenop de inkoopkosten). Want de reden zou niet zijn om er rijk van te worden, maar het hele verhaal moet je uiteraard ook geen geld kosten.
Maar ik ben er wel achter dat je dat nooit gaat redden, want dan moet je meer gaan vragen voor je opgebouwde fietsje dan wat complete vergelijkbare fietsen als die van Radon kosten. En daar zit een volledige garantie op, wat je als hobby-bouwer natuurlijk niet kunt bieden.
Misschien als je letterlijk elk onderdeel in een uiterst scherpe aanbieding zou kunnen vinden, maar dat gaat je niet lukken. Misschien een vork of een wielsetje, maar da's niet genoeg om de totale investering laag genoeg te krijgen.
Ik bouw doorgaans wel mijn eigen fietsen op, maar dat is omdat ik het leuk vind en ik op die manier precies de onderdelen kan kiezen naar mijn smaak en budget. Zelf opbouwen hoef je voor het geld iig niet te doen.
Dus ik heb meerdere malen met het idee gespeeld alles los bij elkaar te zoeken, er een fiets van te bouwen en die te verkopen met een minimale "marge" (denk aan 50 tot max. 100 euro bovenop de inkoopkosten). Want de reden zou niet zijn om er rijk van te worden, maar het hele verhaal moet je uiteraard ook geen geld kosten.
Maar ik ben er wel achter dat je dat nooit gaat redden, want dan moet je meer gaan vragen voor je opgebouwde fietsje dan wat complete vergelijkbare fietsen als die van Radon kosten. En daar zit een volledige garantie op, wat je als hobby-bouwer natuurlijk niet kunt bieden.
Misschien als je letterlijk elk onderdeel in een uiterst scherpe aanbieding zou kunnen vinden, maar dat gaat je niet lukken. Misschien een vork of een wielsetje, maar da's niet genoeg om de totale investering laag genoeg te krijgen.
Ik bouw doorgaans wel mijn eigen fietsen op, maar dat is omdat ik het leuk vind en ik op die manier precies de onderdelen kan kiezen naar mijn smaak en budget. Zelf opbouwen hoef je voor het geld iig niet te doen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zelf bouwen is duurder dan compleet kopen.
Maar als je een comlete fiets koopt heeft iemand anders voor jou gekozen welke onderdelen gebruikt worden.
Voor een beginner niet erg, maar hoe langer je fietst, hoe meer je een eigen voorkeur hebt
Dus dan ga je upgraden en dan wordt die complete fiets ook duurder.
Maar als je een comlete fiets koopt heeft iemand anders voor jou gekozen welke onderdelen gebruikt worden.
Voor een beginner niet erg, maar hoe langer je fietst, hoe meer je een eigen voorkeur hebt
Dus dan ga je upgraden en dan wordt die complete fiets ook duurder.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
In dit geval heb je natuurlijk je NX groep klaarliggen. Dus je kunt ook kijken naar minder afgemonteerde, complete fietsen. Nadeel is wel weer, dat je daar vaak ook inferieure wielen en vork bij krijgt. Frame is namelijk vaak wel hetzelfde als bij duurdere uitvoeringen.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
een build loopt vaker duurder uit.. althans bij mij wel mijn uitgaven zijn ook verdeeld over een periode dan voelt het minder erg. (ofzo)
maar niets weegt op tegen het genot van je eigen fiets bouwen en daarna rijden. vaak een unieke fiets door de samenstelling van diverse onderdelen zoals jij hem bedacht voor zoals jij hem zelf het liefst ziet en voelt.
Ride o.. uuh Build on!
maar niets weegt op tegen het genot van je eigen fiets bouwen en daarna rijden. vaak een unieke fiets door de samenstelling van diverse onderdelen zoals jij hem bedacht voor zoals jij hem zelf het liefst ziet en voelt.
Ride o.. uuh Build on!