Advies gevraagd setje 2.4" trail banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Er is een mooi setje 29" wielen naar me onderweg met 30 mm intern brede velgen. Wil ik gaan gebruiken op trails in het buitenland (te beginnen hopelijk met Noorwegen deze zomer).
Ik probeer door het bandenbos de bomen te zien, maar dat valt niet mee. Maat zal 2.4" zijn. Zat zelf te denken aan een Maxxis Rekon achter. Ik lees her en der dat dit goed combineert met een Dissector of DHR2 aan de voorkant. Iemand hiermee ervaringen, of goede tips voor alternatieven?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat je vooral moet afvragen wat voor terrein je gaat rijden en hoe stevig je de casing wil.
Een Rekon vind ik op zich een fijne band, maar met een peetje pech sloop je de Exo casing op scherpere stenen, en daar hoef je echt niet gek voor te doen.

Wij gaan Noord portugal, en ik heb daar over wat contact met een gids gehad. Die schreef dat de trails helemaal niet zo extreem zijn maar wel veel scherpe stenen hebben die medium banden slopen. Ik neem dus een stevigere band mee: DHF met DD casing voor en Agressor met een DD casing achter.
Die combo is wat zwaarder maar rolt voor mij goed genoeg en is stevig zat. Niks irritanter als een kapotte buitenband in een afdaling.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jammer dat Rekon er niet is met EXO+.

Ik ben sinds kort behoorlijk tevreden met Nobby Nic SuperTrail Speedgrip achter en Hans Dampf SuperTrail Soft voor. Misschien was een Magic Mary SuperTrail Soft nog wel iets beter geweest binnen het Schwalbe gamma. Agressor is ook een fijne band met DHF voor. Rolt wel iets zwaarder.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Is een Nobby Nic niet vergelijkbaar met een Rekon wat stevigheid betreft? Agressor lijkt me erg zwaar lopen, maar geen ervaring mee.
Ik heb een setje plus wielen (27.5") met DHR2/DHF combi (weliswaar 2.8" breed), en die zijn echt niet vooruit te branden, dus ik zoek iets dat lichter loopt dan dat.

Edit: maar wel heel blijft
Laatst gewijzigd door 38x10 op vr 18 juni 2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Iets zwaarder lopen en heel blijven is fijner dan licht lopen en kapot gaan
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zeker, maar ik zoek dus naar een goed compromis.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Daarom moet je dus goed weten in wat voor terrein je gaat rijden en wat stevig genoeg voor je is. :wink:
Sneller rollende profielen in heavy duty casing zie je namelijk niet of nauwelijks, dus dat is toch keuzes maken.
Na 2 jaar geleden in 3 dgn op normale trails in Wales 4 banden van de normale Exo kapot te hebben gereden ben ik meer van het kamp Novaterra: liever wat zwaarder rollend als panne.
Daarbij heeft men bij Groesbeek kunnen zien dat ik sowieso wat zwaarder rol :oops: (teveel op het water en te weinig aan het fietsen) dus ach, dat kleine beetje meer maakt dan ook niet meer veel uit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Makkelijk schreef: vr 18 juni 2021, 21:26 Jammer dat Rekon er niet is met EXO+.

(...)
Die blijkt er wel te zijn zag ik inmiddels (al is het met al die versies wel zoeken naar een naald in de hooiberg)

Om maar even bij Maxxis te blijven: geeft alleen de casing de stevigheid aan? Dus is een Rekon met EXO+ bijvoorbeeld net zo stevig als, ik noem maar, een DHF met EXO+? Of verschillen ze toch tussen de verschillende beoogde inzetgebieden?

@Jurf: terrein zal gemixed zijn. Het gewicht is secundair, maar de hoge rolweerstand van mijn DHF/DHR2 combi vind ik echt irritant.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

38x10 schreef: za 19 juni 2021, 08:42
Makkelijk schreef: vr 18 juni 2021, 21:26 Jammer dat Rekon er niet is met EXO+.

(...)
Die blijkt er wel te zijn zag ik inmiddels (al is het met al die versies wel zoeken naar een naald in de hooiberg)

Om maar even bij Maxxis te blijven: geeft alleen de casing de stevigheid aan? Dus is een Rekon met EXO+ bijvoorbeeld net zo stevig als, ik noem maar, een DHF met EXO+? Of verschillen ze toch tussen de verschillende beoogde inzetgebieden?

@Jurf: terrein zal gemixed zijn. Het gewicht is secundair, maar de hoge rolweerstand van mijn DHF/DHR2 combi vind ik echt irritant.
Maar nu ga jebuit van de dhf/dhr in 2.8 als referentie.....
Een dissector in DD en een dhf of assegai in exo+ en je hebt al een setje die stevig is, en nog lichter rolt als je referentie
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Terecht punt. Die 2.8 breedte op mijn "downhill-set" maakt het er niet lichter pp idd :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

38x10 schreef: za 19 juni 2021, 08:42 Om maar even bij Maxxis te blijven: geeft alleen de casing de stevigheid aan? Dus is een Rekon met EXO+ bijvoorbeeld net zo stevig als, ik noem maar, een DHF met EXO+? Of verschillen ze toch tussen de verschillende beoogde inzetgebieden?

@Jurf: terrein zal gemixed zijn. Het gewicht is secundair, maar de hoge rolweerstand van mijn DHF/DHR2 combi vind ik echt irritant.
De casing geeft idd de stevigheid aan maar er zit zeker verschil tussen. Een Rekon wordt weggezet als een trail-band en weegt in gelijke uitvoering zo`n 200gr minder dan de DHF, die ooit als DH band het licht zag. Mijn boerenverstand zegt dat die 200gr rubber voor (iets) exta stevigheid, grip en rolweerstand zorgen.

Als je een allround buitenland setje wilt waarmee je ook wil/kan klimmen, zou ik idd een beetje in de Enduro/trail hoek zoeken. Ik vond de Wolfpack Cross/trail een lekkere allround combo maar, met name de Cross, is niet zo heel lekbestending (ik weet niet wat je wil rijden dus wellicht is het afdoende). Wel verbazingwekkend veel grip voor zo`n lichte set.

Maar goed, wat voor mij werkt hoeft dat voor jou niet te doen. En ik heb een flinke stapel banden in de schuur en pas m`n keuze vaak wat aan op de omstandigheden.

BTW: Ik heb een Rekon in 2.25 en ben er niet kapot van, ik vind het meer een XC dan een trailband.

*Edit*
Ik had niet door dat je DHF/DHR 2.8 je referentie zijn...dan +1 voor Novaterra
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Agressor in DD achter en en DHRII (EXO/EXO+) voor?
DHRII valt met rolweerstand voor wel mee.
Ride a bike!
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Schwalbe komt met de Wicked Will, lijkt mij interessant voor TS
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Wat voor type zijn die DHF&DHR 2.8" set/ (exo, exo plus, dd of?), want als dat een exo set is, en voldoende is gebleken, snap ik de adviezen voor zwaardere casing's dan dat niet..
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als je je zorgen maakt over stenen en beschadiging van de buitenband dan kom je bij de DH casing uit. Anders zou een EXO+ nog te overwegen zijn. Veel meer dan een Forekaster of Ardent aan profiel heb je toch niet nodig?
Lekker fietsen!
Plaats reactie