Advies gevraagd voor carbon wielset 30mm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Voor mijn Stumpjumper ST wil ik een beter wielsetje aanschaffen. Ik rijd sinds twee jaar met een aluminium setje van 9th Wave, type Yarrow, 29mm, met eenvoudige Zale naven. Dat is een prima set, mIjn Wolfpack Cross en Race banden in de maat 2.4 vallen erg mooi om de velg dus die bredere maat bevalt goed. Enige nadeel is dat ik al twee keer nieuwe lagers in de achternaaf heb moeten zetten. Misschien heb ik gewoon pech maar ik doe er niks geks mee.
Nu ben ik al langer benieuwd wat lichtere wielen met mooiere naven eventueel toevoegen en wil daarom nu eens een deftig setje gaan aanschaffen. Budget circa €1500,- maar minder mag ook.

In eerste instantie keek ik bij 9th wave naar de carbon variant van mijn huidige set. Ik vind het wel een sympathiek Nederlands merk en behalve de naven heb ik geen negatieve ervaringen. De Yarrow carbon 29” kost €1399,- is uitgerust met DT-Swiss spaken en 350 naven en weegt 1474 gram, toch bijna 300 gram minder dan mijn huidige set. Hoe makkelijker kan het zijn, die maar doen dan...?

Toen ik toch wat verder ben gaan kijken viel mij op dat DT-Swiss zelf ook complete wielsets maakt met een binnenbreedte van 30 mm.
Hun goedkoopste carbon model is de 1501, die is er in een XRC (1544 gram) en een XMC variant (1639 gram). Wat me opvalt is dat deze wielsets allebei zwaarder zijn dan die van 9th Wave terwijl ze gebruik maken van de betere en lichtere 240 naven. Het gewichtsverschil in de velgen is dus kennelijk best groot tussen 9th wave en deze DT’s. De prijs van de XRC1501 is standaard €1499,- maar bij Mantel worden ze nu voor €1299,- aangeboden. Gezien de betere naven lijkt dat een betere deal, en ook de garantievoorwaarden van DT-Swiss zijn ruimer. Waarom zou ik dan toch kiezen voor de 9th Wave’s, alleen vanwege het gewicht of bieden de asymmetrische velgen van 9th-wave nog een ander voordeel?

Mijn rijklaar gewicht is overigens ca. 76 kg. Ondanks dat ik met een 130mm fiets rijd kom ik doorgaans niet veel verder dan de tracks in Nijmegen of Zuid-Limburg, dus echt grote klappen zal de set niet krijgen.

Gr. Bas
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Lekker voor de DT’s gaan. Normaal gesproken een wielset waar je nooit gezeur mee hebt. Dit itt tot (oa) 9thWave.

Velgen van 9thWave zijn best OK maar de achternaaf is helaas een ander verhaal. Zelf meerdere keren de lagers moeten vervangen en 2x een nieuwe body erop moeten laten zetten. Daarna de wielen maar verkocht. Eerlijkheidshalve moet ik dan wel zeggen dat de nieuwe eigenaar (is 20KG lichter) er nog 2 jaar zonder veel problemen mee heeft gereden; wel trapte de body bij hem ook geregeld door….

Met Reynolds naven heb ik trouwens ook ‘wat’ mindere ervaringen…. TR309 achternaaf tot 4x toe teruggeweest. 3x naar fabrikant van de fiets; complete binnenwerk steeds vervangen en na maximaal 50KM was het hele binnenwerk steeds kapot. 4e keer terug naar Reynolds waar de nog veel meer hebben vervangen en oa een andere (stalen iov alu) as erin hebben gezet. Nu pas 40KM mee gereden dus hoop dat het dit keer wel heel blijft….

Ik zou gewoon door de DT-set gaan. Voor het iets ruigere werk is een beetje extra ‘spek op de ribben’ helemaal zo erg niet. Vriend van mij heeft een setje Newmen Advanced SL X.A. 30 wielen waarover hij volgens mij ook erg tevreden is. Met 1325 gram ook erg licht
Laatst gewijzigd door owwwwk op zo 13 juni 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Erase naven. Iets zwaarder, stukken goedkoper. Technisch mooier. En uit België. En iets sneller (minder langzaam...) leverbaar dan DT.

Diverse wielbouwers leveren mooie velgen. Weinig velgen met een verhaal, het is gewoon carbon uit Azië. Licht en meestal voldoende sterk. En vrij betaalbaar. Niet veel meer dan €250,- per velg uitgeven, dat zijn die velgen zelden waard, je betaalt hooguit voor de garantie.

Copro en Beast maken mooie velgen in Duitsland, zeker de moeite waard. Zipp en Crankbrothers hebben een technisch superieur concept. Maar durven daar weer de hoofdprijs voor te vragen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Voor 1500 kun je mogelijk ook een setje Santa Cruz reserve wielen in Duitsland scoren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: zo 13 juni 2021, 20:43 Erase naven. Iets zwaarder, stukken goedkoper. Technisch mooier. En uit België. En iets sneller (minder langzaam...) leverbaar dan DT.
Helemaal eens. Heb al een stuk of 10 sets met Erase gebouwd en verfente DT240 rijders willen niet meer terug. Persoonlijk vind k ze technisch ook beter in elkaar zitten, en vooral makkelijker te onderhouden (en een titanium body).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Dank allen, voor de vlotte reacties !
owwwwk schreef: zo 13 juni 2021, 19:22 Lekker voor de DT’s gaan. Normaal gesproken een wielset waar je nooit gezeur mee hebt. Dit itt tot (oa) 9thWave.
Dankjewel Bas, dat heeft nu wel mijn voorkeur ja.
owwwwk schreef: zo 13 juni 2021, 19:22Met Reynolds naven heb ik trouwens ook ‘wat’ mindere ervaringen….
Dat geeft voor mij weer eens aan hoe belangrijk ik betrouwbare en onderhoudsarme naven vind.
Lars TB schreef: zo 13 juni 2021, 20:43 Erase naven. Iets zwaarder, stukken goedkoper. Technisch mooier. En uit België.
Erase kende ik nog niet, daar ga ik me zeker eens in verdiepen..!
Mad Wally schreef: zo 13 juni 2021, 20:51 Voor 1500 kun je mogelijk ook een setje Santa Cruz reserve wielen in Duitsland scoren.
Heb je een evt een link? De 30mm variant komt doorgaans een stuk duurder uit als ik even google. Zag trouwens dat ze ook een lichte 28 mm variant hebben tegenwoordig.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

regenhond schreef: ma 14 juni 2021, 12:40
Mad Wally schreef: zo 13 juni 2021, 20:51 Voor 1500 kun je mogelijk ook een setje Santa Cruz reserve wielen in Duitsland scoren.
Heb je een evt een link? De 30mm variant komt doorgaans een stuk duurder uit als ik even google. Zag trouwens dat ze ook een lichte 28 mm variant hebben tegenwoordig.
Bikemarkt in de gaten houden. Nu staat er een setje 27 mm te koop
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je niet zelf je wielen kunt spaken, is het belangrijk dat alle componenten goed zijn.
Naaf, spaken en velg.
Als 1 vd 3 je in de steek laat kost repareren of vervangen veel tijd en geld omdat je naar de wielbouwer of fabrikant moet.
Dus het hele plaatje moet kloppen.
Die DT lijkt mij redelijk safe.
Maar zelf de componenten kiezen kan ook, met bijv die Erase naven.
Of DT naven (maar dannkan je net zo goed de complete set kopen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Voor dat geld lekker laten spaken, misschien zelf wat velgen uit china halen.
Ik heb zodoende een 27mm setje van 1220 gram met carbon TI en xrays voor 900 euro.

Kijk wat voor naaf je wilt en wat je belangrijk vind.
carbon ti is duur, maar ik heb er nog nooit wat mee gehad en ik service voor vrienden 5 sets (3 race, 1 gravel, 1 MTB).
Een lagertje achter aan de NDS, maar dat is het dan.

Erase, goedkoper...... mwa als je 1500 kan en wil uitgeven is 75 euro verschil met een dt 240 nou ook niet heel veel.
Het ziet er wel mooi uit, duidelijke specs
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Wheeltec in Alkmaar heeft een grote keuze (en voorraad!), leuk om langs te gaan en iets speciaal handgebouwd voor jezelf uit te zoeken.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Begin dit jaar setje laten bouwen door Wheeltec en prima service. Je kunt op de website hun prijslijst inzien en voor 1500,- /minder kun je wel mooie carbon set laten bouwen met Erase, DT 240 etc. naven.

Maar ook goede wielbouwers hierop het forum. :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Ik heb onlangs hetzelfde dilemma gehad.
Voor mijn Santa Cruz Blur was ik opzoek naar carbon velgen om mijn 9th Wave Yarrow 29mm velgen te vervangen.
In mijn overweging heb ik de DT Swiss opties en Santa Cruz Reserve wielen meegenomen.
De DT Swiss 1501 vond ik redelijk aan het gewicht en de Santa Cruz 30mm ook (ik wilde niet voor de 25mm gaan).
Uiteindelijk door WheelTec een setje laten maken met Duke velgen (30mm voor, 28mm achter) en DT240 naven voor om en nabij 1600EUR (incl. nieuwe bandjes).
Mathieu van der Poel en Pauline Ferrand-Prevot lijken het er ook goed op te doen kwam ik onlangs achter.
Ik hoop dat mijn wielen een dezer dagen geleverd gaan worden :-)

P.S. wat betreft de banden: ik kom van de Maxxis Ikon 2.2 en ga naar Vittoria Barzo 2.35 (voor) en Mezcal 2.25 (achter).

Ben benieuwd..

viewtopic.php?t=150120
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Naar aanleiding van dit topic was ik aan het kijken op de website van Erase. Daar hebben ze ook complete wielen staan wellicht dat dat iets voor je is; https://www.erasecomponents.com/carbonam30wheels
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

Lars TB schreef: zo 13 juni 2021, 20:43 Erase naven. Iets zwaarder, stukken goedkoper. Technisch mooier. En uit België. En iets sneller (minder langzaam...) leverbaar dan DT.

Diverse wielbouwers leveren mooie velgen. Weinig velgen met een verhaal, het is gewoon carbon uit Azië. Licht en meestal voldoende sterk. En vrij betaalbaar. Niet veel meer dan €250,- per velg uitgeven, dat zijn die velgen zelden waard, je betaalt hooguit voor de garantie.
ERASE naven zijn hele mooie en goede naven. Super makkelijk te onderhouden zonder raar gereedschap of speciale doppen. Stuk goedkoper dan de 240. Ik heb hier veel wielen mee gebouwd en telkens kiest men voor ERASE ipv DT als ik ze beide opneem in een voorstel. Iedereen is super enthousiast na de eerste ritten.

Ondanks de extra aangeschafte machines (naven worden echt in België gebouwd, niet in Azië), worden ze zo populair dat de wachttijd inmiddels opgelopen is tot 10 weken (als je alleen de naven bestelt).

Mee eens met jouw punt over de velgen. Je vergeet het stukje marketing. Duke, wat ook heel populair is, heeft gewoon omgestickerde gravel velgen van LightBicycle in de aanbieding, met een opslag van bijna 300,- per set. Genoeg velgen rond de 200,- dollar die uitstekend zijn.
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Door alle opgedane informatie omtrent wielen heb ik besloten om de 9th wave en DT-swiss aanbiedingen even te laten voor wat het is en me verder te verdiepen in een op maat gemaakte wielset.
EXWK schreef: di 15 juni 2021, 22:19 Ik heb onlangs hetzelfde dilemma gehad. [...] Uiteindelijk door WheelTec een setje laten maken met Duke velgen (30mm voor, 28mm achter) en DT240 naven voor om en nabij 1600EUR (incl. nieuwe bandjes).
Dank voor de link naar jouw topic, ook hier heb ik weer weer nuttige info opgedaan. Lijkt me een mooie keuze die Dukes met DT240's, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Philippos schreef: za 19 juni 2021, 00:39 ERASE naven zijn hele mooie en goede naven. Super makkelijk te onderhouden zonder raar gereedschap of speciale doppen. [...]
Ondanks de extra aangeschafte machines (naven worden echt in België gebouwd, niet in Azië), worden ze zo populair dat de wachttijd inmiddels opgelopen is tot 10 weken (als je alleen de naven bestelt).
Ik heb inderdaad al gelezen dat ze behoorlijk populair worden, dat is alvast een goed teken. Ben vooral benieuwd naar het verschil in geluid tussen DT-naven en de Erase naven, ik merk dat ik daar wel gevoelig voor ben.
Laatst gewijzigd door regenhond op wo 23 juni 2021, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie