Rugzak met drink reservoir

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Torsten schreef: zo 30 mei 2021, 14:59Blijft de discussie over een goede rugzak voor mij overeind, aangezien ik maar één bidon kwijt kan.
Aan de andere kant is een zak op je rug nooit echt fijn natuurlijk. Hoe geavanceerd hij er aan de achterkant ook uitziet voor de 'ventilatie'... :wink: Voor ritten op de UHR zou ik mij beperken tot de watertappunten.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

fedaia schreef: zo 30 mei 2021, 19:33
Aan de andere kant is een zak op je rug nooit echt fijn natuurlijk. Hoe geavanceerd hij er aan de achterkant ook uitziet voor de 'ventilatie'... :wink: Voor ritten op de UHR zou ik mij beperken tot de watertappunten.
:roll:
Dus persoonlijk :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Ik heb deze van KTM Racing/Ogio. Eigenlijk is ‘ie voor motorrijders maar boeie. Hij zit heerlijk en functioneert zoals het moet. 2liter water en ruimte voor wat kleine spulletjes. Vandaag bijv een shirtje, wat eten en een klein tooltje. Meer past er niet in, maar voldoende zo..


Afbeelding

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Ik gebruik de osprey raptor 10 voor de langere ritten. Onderin zit een handige gereedschapsrol voor de items die je meenemen wil. Met de drinkzak (2,5,l) gevuld in de aparte binnenzak is er nog genoeg ruimte voor 2 binnenbanden, voeding en reserve kleding. Ook blijft de inhoud droog zonder gebruik van een extra hoes. Mocht je de ruimte niet genoeg vinden dan is er ook nog de 14 uitvoering.

https://www.ospreyeurope.com/shop/nl_en/raptor-10-2019
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat je ook doet, niet tè klein nemen. Ten eerste is het draagcomfort van veel kleine rugzakken vaak minder goed dan van een iets ruimer model (let wel, iets ruimer betekent niet 20 liter of meer ;-)).
En ten tweede zit een erg klein rugzakje heel snel tè vol, waardoor het ding bol gaat staan en dan is het met draagcomfort helemaal snel gedaan.

Ik denk dat rond de 10~12 liter een mooie grootte is voor gemiddeld gebruik. Voor een lange dagtocht in bergachtige streken is dat te klein, maar voor rondjes dichtbij de bewoonde wereld kom je een heel end. Dan kun je ook een regenjack en wat extra eten kwijt zonder dat het ding uit z'n naden barst.

Zaken als een ruime flap op de achterkant kunnen het gebruiksgemak duidelijk verhogen, want daar kun je dan bijvoorbeeld een jack onder doen wat geen ruimte in de tas zelf inneemt. Als de rugzak compressieriempjes heeft trek je die gewoon wat aan, dan is zelfs een 15 liter rugzak heel compact op je rug.
Een buikriem is een must anders springt dat ding continu op je rug op en neer.

Ik heb wel een beetje een rugzakkenfetisch :oops: maar daardoor kan ik wel wat verschillende rugzakken vergelijken. Op dit moment liggen er vier voor het grijpen hier...
- een Thule Rail 8 (liter)
- Deuter Race (10 liter)
- Ergon BA3 (15 liter)
- Evoc Trail e-ride (20 liter)

De Thule gebruik ik veel op NL rondjes, maar dan zit-ie wel vaak redelijk vol. Twee liter reservoir, wat repen, pompje, tool, binnenband, windstopper en mouwstukjes en dat is het ongeveer wel. Draagt vrij comfortabel en blijft goed zitten.

De Deuter is heel licht en voor z'n gewicht heel erg ruim. Verschil met de Thule lijkt meer dan die 2 liter volgens fabrieksopgave. Eenvoudige maar praktische indeling, draagt goed. Helaas geen flap (de Thule ook niet) maar door de ruimte heb je die ook niet zo snel nodig.

De Ergon draagt prima, met name door de brede en elastische heupband. Ik heb er een protector in zitten, maakt de rugzak wat zwaarder en zorgt er ook voor dat het rugpand niet bol kan staan bij een volle rugzak. Heb een beetje een haat-liefde verhouding met deze rugzak. Hij heeft wat handige dingen en draagt erg goed, maar je krijgt er het reservoir niet in zonder de rugzak leeg te halen. Dat is vooral onpraktisch als je onderweg wilt bijtanken. Ook lijkt hij klein voor de opgegeven 15 liter.

De Evoc heb ik gekocht omdat ik op Alpentrips een tweede accu voor mijn e-mtb mee moet kunnen nemen. Daar is deze rugzak op gemaakt (e-ride). Hij draagt net als de Ergon erg comfortabel, ook deze rugzak heeft een brede heupriem wat imo voor zo'n grote rugzak ook echt een must is. Met dit soort gewichten wil je een rugzak die op de heupen steunt en niet teveel aan je schouders hangt.
Vakindeling is heel praktisch en in tegenstelling tot de Ergon kan er ook echt veel in. Ook hier heb ik een protector in zitten, een must met die accu-baksteen op je rug.

Afgezien van de Evoc met z'n 20 liter zijn de andere drie allemaal rugzakken die ik praktisch bruikbaar vind op NL rondjes. De meerwaarde van de Ergon zit 'm in draagcomfort en bescherming (als je er een protector bij koopt) en meer ruimte voor die keer dat je het nodig hebt.
De Deuter is top in de verhouding gewicht/ruimte, draagt goed en is betaalbaar, maar je moet er nog wel een reservoir bij kopen.

De Thule heb ik alleen gekocht omdat hij van €110 (veel te duur) afgeprijsd was naar €35 en er voor die prijs een goed reservoir bij zat (dat kost los al ongeveer dat bedrag). En omdat ik hem nu toch heb gebruik ik hem ook :D

Van deze vier:
- De Thule als je van minimalistisch houdt en bereid bent teveel te betalen (er zijn net zulke goede alternatieven voor minder geld). Loop je er net als ik voor €35 tegenaan is het een no-brainer ;-)
- De Deuter als lichte, comfortabele en toch ruime optie. Eigenlijk de beste keuze van deze vier voor NL gebruik imo, tenzij je zeker weet nooit meer nodig te hebben dan echt minimale opbergruimte.
- De Ergon als je ook protectie wilt (kunnen) gebruiken en ruimte wilt hebben voor een serieuze dagtocht. Wel duurder, maar draagt erg goed en kan plat gemaakt worden met compressieriempjes. Als ik geen e-mtb had gereden zou dit nog steeds mijn "Alpenrugzak" zijn, maar de accu ging hier niet meer goed passen...
- De Evoc is als je serieus veel ruimte nodig hebt imo een hele goede, maar die is toch echt wel een maatje te groot voor NL-rondjes.

En natuurlijk zijn er vergelijkbare opties van andere merken. Hoe groter de rugzak, hoe belangrijker het draagcomfort en de indeling worden.
Ik zou in elk geval rugzakjes als die Rogue en hele goedkope (Decathlon bv) niet nemen. Voor het geld is zo'n Decathlon ding best goed, maar je merkt echt verschil in draagcomfort met een beter model (dit is ook eigen ervaring).
Heb je een los reservoir nodig kun je wel naar Decathlon, die zijn daar goedkoper als van de grote merken en best goed.

Fuck wat een verhaal weer... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: ma 31 mei 2021, 12:16

Fuck wat een verhaal weer... :oops: :D
En daar ging je lunchpauze. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee hoor :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Even een ander geluid. Ik heb grote en kleine tassen. De genoemde Evoc 12L, een nog grotere Evoc FR Trail 20L. Ik heb ook een Deuter gehad en een Camelbak Rogue. Mijn ervaring is dat grote tassen niet beter zitten dan kleine tassen. Ik vind de Evoc's heerlijk, maar ze zijn zwaar en warm en rijdt er liever geen XC ritjes mee in Nederland. Mijn mening is dat draagcomfort voor het grootste gedeelte door gewicht wordt bepaald en dat ingewikkelde vent-systemen het draagcomfort verminderen.

Mijn meest comfortabele rugtas is zonder twijfel de Osprey Viper 3. Deze wordt helaas niet meer gemaakt en er is praktisch alleen plaats voor een drinkzak. Wat ik je voor puur drinken zou aanraden is een heupgordel. Kijk bijvoorbeeld naar de Osprey Seral 4. Of kies een systeem met een bidon, zoals de Bontrager Rapid Pack.
Waar woke is, is vuur
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Hier ook sinds kort een uswe patriot 15 incl rugprotector en 3l reservoir als overig jarig model gekocht omdat van mijn Deuter Race de drinkzak stuk was en ik de USWE voor het geld van bijna alleen het reservoir kon kopen.
Het is wat lastiger het reservoir er in te krijgen maar blijft door het special systeem ook best goed zitten. Nu afwachten hoe het met warmer weer aan voelt.

Groet Roy
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Osprey maakt nog wel kleine fiets-drink-rugzakken.
De Katari 5, Kitsuma3 of Synchro-5 zijn dan opties.

Ik ben bijzonder tevreden met mijn Osprey Raptor 14.
Dat ding is zo goed dooradacht, echt handig en prettig in het dragen.
Ik heb er maar 1 minpuntje over en dat is een losse regenhoes niet blijft zitten want er is geen randje om het elastiek omheen te doen.
Niet vaak nodig maar toch net jammer.
rockshark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 19 juli 2008, 11:50
Mijn mountainbike: Soma Juice Rohloff - Idworx Alpine Rohler

Hier al verschillende drinkrugzakken in gebruik gehad.
Camelbak Hydrobak zat hoog maar bleef niet goed zitten.
Dakine Shuttle bleef goed zitten, maar komt laag waardoor achterzakken niet meer toegankelijk zijn.
Uswe Airbone 2 is mijn favoriet, bruikbaar op zowel de MTB als de langere koersfiets ritten. Even aanpassen wel aan het gewicht hoger op de rug, maar blijft goed zitten, ook eenmaal de bladder langzaam leeg geraakt. Zo blij mee dat ik mij nu de Uswe Outlander 9 heb aangeschaft voor dagritten.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik ben ook wel tevreden van de Thule Rail. Zit goed, goed aanpasbaar. Goeie kwaliteit van drinkzak, logische compartimentering.

Er zullen andere rugzakken dit ook wel hebben maar dat magnetisch stripje aan de drinkslang is heel handig. Klikt automatisch op de goeie plek in plaats van te bengelen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Dank voor alle input. Ik neig zelf een beetje naar de Evoc Stage 12l, maar zal de andere aangegeven opties ook eens bekijken.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
jurk80
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 00:48

Hier ook een Osprey Raptor 14. Alweer 6 jaar in gebruik en zou hem zo weer kopen.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Sinds dat ik op de MTB zit altijd een Camelbak gebruikt, meestal de Mule. Ik gebruik nu de nieuwe Mule Pro en kan er weinig negatiefs aan ontdekken. Goede ventilatie, genoeg opbergruimte, ideale drinkzak/mondstuk. Kan me niet voorstellen om een bidon te gebruiken (lekker klooien om te pakken, drinken en terug voordat er een bocht/jump/klim komt) en zadeltasje/gereedschap in shirt. Op de racefiets doe ik dat dan weer wel ;-)

https://www.camelbak.com/recreation/pac ... -2401.html#

Afbeelding
Plaats reactie