Plus size achter op de hardtail?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Net terug van de familie in de Pyreneeën. Had de YT Capra mee, die in tegenstelling tot mijn single speed Moxie een buitengewoon luxe 32-46 verzet heeft. Dat was fijn, met klimmen van 2 uur, maar verder vond ik het niet zo op de Capra, dus volgende keer neem ik graag weer mijn Moxie hardtail mee, maar dan wel met een soortgelijk bereik. Dit past natuurlijk niet op mijn single speed naaf, dus denk er daarom nu over ook een normaal achterwiel in te spaken. Alleen, waar voor te gaan?

Ik zit te denken er een plus size 27,5" wiel van te maken (iets van 2.8" breed), met de 29" voorop. Misschien met als voornaamste reden om weer eens wat anders te proberen, en omdat het denk ik wat fijne extra demping geeft en op stenige stukken wat grippiger aanvoelt. Ik heb alleen nog nooit op een plus band gereden, en vrees ergens ook dat het heel sloom en zwaar voelt. Dus voordat ik een potentieel kostbaar experiment aanga, iemand met die deze switch wel eens in de praktijk brengt op zijn of haar hardtail met wat ruiger inzetbereik? En als ik het doe, 35 of 40 mm binnenbreedte velg?
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

kijk eens in het "mullet"topic
viewtopic.php?f=16&t=146984

groet, Jan
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

TSTM of The SinglleTrackMaster heeft in zijn On-One Big Dog een mullet set-up en rijdt ook veel stenen.

Ik heb ervaring met beide wielen 27,5plus met 3.0 banden in de Ardennen en ik vond het helemaal top. Als je vlakke XC rijdt in NL is het belangrijk de roterende massa licht te houden, maar op serieuze trails merkte ik vooral de GRIP en het extra comfort. Ik heb nog steeds met veel plezier een plus LTHT en een plus 130mm trail fully.

Er zijn best veel tests gedaan door Bv Pinkbike die aangaven dat 27,5plus niet langzamer is. Maar van heel erg goede rijders als de Enduro racers hoor je vaak dat het contact met de ondergrond van een plus band minder direct en wat vaag vinden. Daar heb ik als Drentse weekend warrior niet zo’n last van. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Tnx! Ben vooral benieuwd of het erg uit balans is met een 'dunne' 29 x 2.35 voor. Wel een Magic Mary bijvoorbeeld, en dan achter een wat slickere dikzak. Misschien moet ik het maar proberen gewoon, motocross stijl :D
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

27.5 x 3.0 is gelijke diameter als 29 x 2.3.
Dus 2.8 achter en de huidige 2.35 matcht prima, geo zal iets slacker worden.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik heb 2 wielsets voor mijn bike, rij met 27.5 in NL en voor de trips naar bergen heb ik een 26+ set met 3.0 banden. Rolweerstand is dan moeilijk te vergelijken want ik rij met verschillende banden. Ik denk dat het comfort en de grip, je hebt gewoon overal iets meer reserve, opwoog tegen de nadelen. Al zou ik voor een eerlijk vergelijk eens een stevigere 27.5 wielset met een setje maxxis DHR/DHF moeten steken om te testen, wat niet gaat gebeuren. En bij mij is de diameter 27.5 x 2.4 exact gelijk aan de 26 x 3.0.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Oh ja: laatst door het slopen van mijn achterwiel gedwongen een paar mullet ritjes gedaan. 26 x 2.8 achter 27.5x2.35 voor, wat meer comfort en gewicht merkbaar in het achterwiel. Rolweerstand was nu met een WTB Ranger ruim ok op de bosrondjes.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2008
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Met wat voor band rij je nu op de HT?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

paulus1981 schreef: zo 23 mei 2021, 17:36 Met wat voor band rij je nu op de HT?
Voor de Magic Mary, achter een Maxxis Ikon 2.35 : Suprised : :winkie: Ook mee in de Pyreneeën geweest vorig jaar trouwens, was eigenlijk wel prima, stuitert toch alle kanten op van achter als je stevig naar beneden gaat. Dat pleit in mijn geval wellicht weer tegen de 27,5 x 2.8 (evenals net dat beetje meer BB drop op een toch al lage BB), hoewel dat beetje extra comfort omhoog me wel lekker lijkt.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2008
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dan is het niet zo’ n gek idee toch? Kun je wat lagere druk rijden dus wat meer grip en comfort bij zelfde lek bestendigheid?! (Als je nu een dikke super Gravity of double down band reed leek het me minder logisch..

Die Moxie kan toch een 170mm vork hebben? Dan win je weer wat bb hoogte terug :) (mits je die nog niet hebt)
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Zat er voor mijn Moxie ook aan te denken :D

Ik denk alleen dat je met een 2.8 band met minder lucht erin, hard over wortels/rotsen gaat knallen, de rebound van de band je tegen gaat werken en je dus gaat stuiteren.
Maarja, een harde 2.4 band stuitert ook :lol:

Weet ook niet of er 27.5x2.8 banden zijn met stevig karkas. Maarja, als je er met een Ikon al heelhuids beneden kwam... :tong
Kan altijd nog een insert in zou ik zeggen :bier:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Micbelin Wild AM 27.5x2.8 (Performance, simpele compound) doet het goed.
0,9 bar met insert.
De rolweerstand valt erg mee, slijtvast, veel grip, lekbestendig.
Alleen een XC band rolt lekkerder.

viewtopic.php?f=14&t=144261
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1739
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

DaanJ schreef: zo 23 mei 2021, 17:45
paulus1981 schreef: zo 23 mei 2021, 17:36 Met wat voor band rij je nu op de HT?
Voor de Magic Mary, achter een Maxxis Ikon 2.35 : Suprised : :winkie: Ook mee in de Pyreneeën geweest vorig jaar trouwens, was eigenlijk wel prima, stuitert toch alle kanten op van achter als je stevig naar beneden gaat. Dat pleit in mijn geval wellicht weer tegen de 27,5 x 2.8 (evenals net dat beetje meer BB drop op een toch al lage BB), hoewel dat beetje extra comfort omhoog me wel lekker lijkt.
Ik heb twee verschillende 27,5 x 2.8" banden, zit een behoorlijk verschil in qua daadwerkelijke grootte. De een (Ritchey Z-Max) lijkt net zo groot als 29x2.4, de ander (Maxxis) is echt een stukje kleiner.

Bergaf heb je wat meer een bruikbare achterrem ipv een stuiterend anker. En je hebt meer grip. Ik heb er nog niet mee in de bergen gereden, maar ben dat wel van plan want ik zie wel voordelen. Maar ik kan die voordelen dan ook wel gebruiken, ik heb daar niet genoeg aan een Ikon :lol:
Het is hier geen ponykamp!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb het weleens getest, gaat prima! Het is een beetje apart zo’n plus achter maar rijdt heerlijk. Vond destijds voor/achter plus alleen beter. Neem niet teveel band want je grip en remvermogen is ook met minder profiel al ongekend. Ik heb magic mary 2.8 gereden en dat is me toch een anker als je in de rem knijpt.

Genoemde Michelin lijkt me wel wat.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier, Competition en Performance.
https://www.bike24.com/p2273419.html
https://www.bike24.com/p2274687.html
Volgens mij heb ik de goedkoopste :wink:
Want de mullet setup was een experiment en moest low budget.
De Competition heeft GumX3D, rolt lichter (meer grip?) en slijt harder.
Ik vind de de rolweerstand van de Performance al erg laag voor zo'n band.
Merk ik bijv. op tussenstukjes over het asfalt, tov. mn fietsmaten rol ik beter naar beneden.
Op de trails veel grip met klimmen en dalen. Onlangs weer eens een rindje op de XC gedaan en dat was schrikken :-D

27.5x2.8 is 72mm op een 30mm velg.
Als dat te breed is hebben ze ook een 2.6
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie