Plus size achter op de hardtail?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Klinkt gewoon wel het experimenteren waard, dank voor alle input! 72 mm moet zeker wel passen in het frame als ik het wiel een beetje naar achter schuif. Insert gebruik ik altijd achter, anders overleeft de boel het niet :) Maar om mezelf te behoeden niet meteen veel te veel uit te gaan geven, ga ik denk eerst eens een 2.8 band proberen met het 27,5" achterwiel uit de Capra, ondanks dat dat helaas een smal 25 mm velgje is. Zal wel wat zwabberig zijn, maar het gevoel zal toch ook wel enigszins in de buurt komen. Reden tenslotte vroeger ook 2.5 banden op 19 mm velgen :)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb een Cube stereo 150 met plusbanden gehad. 2,8 Maxxis rekons. Ondanks het gewicht heb ik in Nederland veel van mijn PR’s met deze fiets gereden. Gewoon vanwege de buitengewone grip en enorme controle. Ik heb het dan wel echt over segmenten. Als je 29ers moet bijhouden moet je flink aan de bak maar dat maakt je sterk. Ik denk dat dat de leukste fiets is geweest die ik gehad heb. Een 27,5 plus hardtail lijkt me ook echt heel leuk.

Moddertochten reed ik overigens met 2,8 nobby voor en 2,8 rocket Ron achter. Als je je fiets aan gang kan houden is er geen einde aan de grip te krijgen. Ik heb ook gewoon 100 km + tochten ermee gereden. De ritten in Limburg leken wel op een luxe sofa verreden te worden, en de remkracht met die banden is enorm. Bandenspanning is wel cruciaal, als ik het me goed herinner reed ik met mijn intern 40mm velgen rond de 0,7 - 0,8 bar.

Ik zie dat dit topic al wat ouder is dus ik ben benieuwd of je inmiddels al wat ervaring heb.
Omdraaien kan altijd nog!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

JMA1992 schreef: vr 15 oktober 2021, 19:05 Ik zie dat dit topic al wat ouder is dus ik ben benieuwd of je inmiddels al wat ervaring heb.
Uiteindelijk heb ik het bij 29 gehouden. Wat rondgereden op een plus bike, en vond het een beetje lomp en vaag voelen allemaal. Niet voor mij.

En daarnaast, omdat ik het achterwiel vooral in de Pyreneën zou gaan inzetten, leek een enigszins stevige band op de 27,5+ me toch wel wenselijk. Die wegen alleen wel erg veel. Ook niet ideaal, omdat je daar zo 1000 hm aan een stuk door moet klimmen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat extra gewicht klimt niets zwaarder.
Het klimmen gaat daar gewoon zwaar en omdat het niet aan je goddelijke lichaam kan liggen zoek je onbewust een zondebok.
In jouw geval de plus band ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Net terug uit Finale Ligure en een aantal natuur Enduro trails achter twee Pole Taivals aan gereden. Afwisselend rots, hardpack, loam en gravel ook loose over hard. Een was geheel 29er met een Minion 2.4? DHR achter en de ander had een 27,5 plus achterwiel met een High Roller 2.8, beide met stevig karkas. Het verschil in grip en stabilitiet was goed te zien in de remknippen en switchbacks, maar ook bij flauwe knikjes op snellheid. Op de paar 100 hm de we klommen was daarentegen niks te merken van enig verschil tussen de beide bikes. YMMV.

Wat TSTM zegt, bandenspanning is wel cruciaal, en de skills zijn veel belangrijker dan het materiaal.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 18 oktober 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb duizenden hoogtemeters gemaakt met plus banden. Nagenoeg altijd in het voordeel op de moeilijke stukken. Waar andere slipten klom ik door. Ik denk dat een plus band juist daar tot zijn recht komt.
Omdraaien kan altijd nog!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Goed punt, op meer technische klimmen zou de plusband duidelijk ook voordeel laten zien, superieure grip.

De klim meters waar ik hierboven naar verwijs waren over gelijkmatig oplopende gravel wegen en double tracks. Het comment was om aan te geven dat de plusband daar zeker geen nadeel oplevert. Dat is een idee dat soms kan leven (want plus is zwaar en dus langzaam etc)

Als je een bike bouwt om Strava KOMs te halen op vlakke NL parcoursen zou ik niet per se voor plus gaan, maar alles wat omhoog en om laag gaat is het een prima optie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Elke gram extra die je meetorst naar boven kost wel degelijk extra energie. Maar zoals ik schreef is dat gewicht mij bijzaak. Ik vind het gewoon kont fietsen :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dan moet je ze niet nemen. Ik zou ze ook niet voor comfort nemen maar wel voor de eerder genoemde grip.
Afgelopen zomer met een goedkope 2.8” voorband gereden en nooit het gevoel gehad dat ie goedkoop was. Wel dat ie te breed was voor mijn voorvork :-{ dus nu toch maar een iets kleinere er ingezet.
Lekker fietsen!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Als ik een HT moest maken voor erbij dan zou die zeker 27,5 plus zijn. Maar dan echt voor erbij en voor de fun. Ik zou hem niet snel nog een keer als primaire fiets nemen.

Je wordt er wel beresterk van :bier:
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heckler40 schreef: ma 18 oktober 2021, 13:58 Net terug uit Finale Ligure en een aantal natuur Enduro trails achter twee Pole Taivals aan gereden. Afwisselend rots, hardpack, loam en gravel ook loose over hard. Een was geheel 29er met een Minion 2.4? DHR achter en de ander had een 27,5 plus achterwiel met een High Roller 2.8, beide met stevig karkas. Het verschil in grip en stabilitiet was goed te zien in de remknippen en switchbacks, maar ook bij flauwe knikjes op snellheid. Op de paar 100 hm de we klommen was daarentegen niks te merken van enig verschil tussen de beide bikes. YMMV.

Wat TSTM zegt, bandenspanning is wel cruciaal, en de skills zijn veel belangrijker dan het materiaal.

Enjoy!!
Dat zijn de berichten, gewoon je meerdere erkennen in 2 sublieme hardtails :wink:

27,5 moet ik toch ook eens proberen achter.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Voor als je denkt dat gewicht je veel langzamer maakt, dan kom je er redelijk bedrogen uit. Als je de Engelse taal een beetje machtig bent, lees dit artikel van Pinkbike maar eens...
https://www.pinkbike.com/news/why-you-s ... -much.html

Zelf heb ik het topic lopen over semislicks op NL routes. Dat gaat ook nog wel op voor Limburg wellicht, indien je over een goede techniek bezit. Maar Limburg zit nog in wissel zone, alles daarboven, zoals Ardennen, Alpen etc daar lijken mij plus banden zowel op de HT als een fully echt subliem. Wellicht niet eens met heel veel noppen, maar zo'n Maxxis Rekon in 2.8 als het niet te nat is geweest, ja hoor, dat zal best wel top fietsen :-q
Plaats reactie