29". En alles wat er mee te maken heeft. Discussie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Grappig...

Grotere wielen hebben dus een paar voordelen, de voornaamste en onbetwiste:

1. Je ziet er niet meer zo belachelijk uit als je een bepaalde lengte hebt, laten we zeggen vanaf 1.85mtr, afhankelijk van welke fiets.
2. Je rolt makkelijker over obstakels.

Maar:

1. je ziet er wel belachelijk uit als je als ukkie op zo'n apparaat rondrijdt. Ja, daar kun je over twisten maar dat is net zoals bij mode. Als een te korte broek eenmaal modern is geworden vind jij die andere allemaal te lang en belachelijk uitzien.

2. Das een feit , maar laat een Einstein eens uitrekenen om hoeveel % t hier daadwerkelijk gaat? Je kunt rekenen vanaf de as-hoogte maar eigenlijk gaat t om t verschil in hoogte van onderkant band tot bovenkant obstakel.
Stel je voor dat je een 71cm hoepel (dus zonder vaste as) over een stoeprand van 10cm laat rollen in vergelijk met een 66cm hoepel......nahja, je snapt wel... Voordeel is er zeker........maar procentueel gezien!?

En dat is dan ook nog alleen maar een voordeel als je makkelijker als een voordeel ziet.


Wat ook een feit is dat ik zelf niet 1 industrie ken die zo marketinggevoelig is als de fietsindustrie. Dat is gewoon ongelooflijk.

Punten die vroeger als feiten en voordelen werden aangekaart worden nu als nadeel beschouwd..Waarom? Google maar eens. Wat kom je dan uiteindelijk tegen? Sites en fora die jou bevestigen en overtuigen dat je die nieuwe techniek MOET hebben...


Deze hele discussie hier in Nederland voeren is toch gewoon grappig? Stel je voor dat dat de leidraad zou zijn voor de rest van de wereld, met uitzondering van Denemarken wat ongeveer net zo plat is.
Logisch dat hier de 29-er vnl alleen maar voordelen hebben..

Maar vroeger.....in t begin van de grote wielen, werd gezegd dat ze niet beter waren als t om sneller, technisch, smaller, bochtiger terrein zou gaan. Is dat dan nu, omdat praktisch iedereen op grote wielen rijdt, niet meer aan de orde?
Vroeger....was gewicht belangrijk, maar nu weegt die paar kg extra niet op tegen de rolloverbaarheid?
Vroeger....waren er meer mensen die nerveus stuurgedrag konden waarderen; als je dat onder controle had vloog je dan ook messcherp overal doorheen..
Nu moet t allemaal slacker. Prima, maar om dat als n pro-argument aan te voeren voor een 29-geo...?!
Zegt imo ook wel iets over je rijstijl....

Zelf heb ik mijn eigen omgeving (z-limburg) als referentie en ook hier, zijn ze overtuigd dat t allemaal beter is..behalve ik dan... En hier zijn ze helemaaaaaaaal niet modegevoelig. Nee hoor...... :o

Weten alles van de voordelen van de moderne technieken, itt mijzelf, tot ze een derrie moeten afstellen....
Tsjah, theorie....


:bier:
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gekkokees schreef: di 1 juni 2021, 14:54 Maar vroeger.....in t begin van de grote wielen, werd gezegd dat ze niet beter waren als t om sneller, technisch, smaller, bochtiger terrein zou gaan. Is dat dan nu, omdat praktisch iedereen op grote wielen rijdt, niet meer aan de orde?
Vroeger....was gewicht belangrijk, maar nu weegt die paar kg extra niet op tegen de rolloverbaarheid?
Vroeger....waren er meer mensen die nerveus stuurgedrag konden waarderen; als je dat onder controle had vloog je dan ook messcherp overal doorheen..
Nu moet t allemaal slacker. Prima, maar om dat als n pro-argument aan te voeren voor een 29-geo...?!
Zegt imo ook wel iets over je rijstijl...
Even wat nuanceren ;-)

1- Omdat de geometrie destijds nog lang niet op orde was reden/stuurden de eerste 29ers ook niet indrukwekkend goed. Daar is dus al heel veel gewonnen, de huidige fietsen zijn gemiddeld genomen veel beter uitgebalanceerd in hun rijkarakter.
2- Op het gebied van wielen/velgen is ook best wat doorontwikkeld. Een betrouwbare 29er set van 1.800 gram is heel goed mogelijk voor iedereen behalve de echt zware jongens. Nee, niet xc-superlicht maar dat wogen mijn 26er wielen destijds ook... (en die velgen waren veel smaller). Als je echt geld wilt uitgeven kan het nog behoorlijk wat lichter.
3- Nerveus (en da's niet hetzelfde als wendbaar) stuurgedrag wordt alleen gewaardeerd door mensen die het al lang gewend zijn en niet willen wennen aan iets nieuws. Er is geen enkele goede reden om met een nerveus reagerende fiets het terrein in te gaan (tenzij je het leuk vind om te worstelen met je fiets natuurlijk, er zijn ook mensen die voor hun lol singlespeed rijden ;-)).
Er zijn nog steeds bikers die bij hun nieuwe fiets het stuur afzagen tot 65cm (of nog smaller?), dat is echt alleen omdat ze een mentale blokkade hebben waar ze niet overheen komen (noem het vastgeroeste gewoontes). Een fiets die ontworpen is voor een breed stuur en korte stuurpen gaat er alleen maar minder goed door sturen.

Eén keer een steile technische afdaling af op een 2005 xc-gebakje of op een 2021 trail-hardtail en dan wil ik nog weleens zien wie er eerlijk tegen zichzelf kan zeggen dat die 2005 fiets het beter deed.

Er valt een hoop te discussiëren over wat er nog beter zou kunnen, maar dat de huidige fietsen al een heel stuk beter zijn dan die van 10 (of meer) jaar geleden is denk ik geen vraag maar een feit. Let wel, daarmee zeg ik niet dat je met een oudere bike niet superveel plezier kunt hebben!
Maar objectief gezien is een moderne mtb gewoon de betere fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mijn eerste fiets .... 1987

Afbeelding


mijn laatste fiets .....2021

Afbeelding


de lol was wel hetzelfde :bier: :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: di 1 juni 2021, 16:04
Maar objectief gezien is een moderne mtb gewoon de betere fiets.
Dat soort uitspraken zijn per definitie niet objectief... :tong
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nou Lars,

Je hebt wel n beetje zitten slapen vind ik. Waar ik me uiteindelijk toch maar de moeite heb genomen om alles te gaan doorstruinen.....kijken of iemand al t juiste antwoord gaf, deed Bartsince1975 dat al op p.11.

Had ik alle hoop op mezelf gezet.....Bart was me daar voor en deed dat daar een beetje ingebouwd maar had wel t beestje al bij de naam genoemd.

Zelf had ik t willen verwoorden als vertrouwen. Als je vertrouwen voelt in je bike, ontwikkel je tevens vertrouwen in je eigen, En dan ga je dus ook harder, sneller, scherper... Nah , je hebt inmiddels zelf al uitgelegd dat je dan al ras bij de geo van een 29-er uitkomt.
De gevolgen, zoals jij dat noemde, van grote wielen zorgen automatisch voor een andere geo, in meerdere opzichten.

Maar ik kwam zelf alleen maar tot die conclusie door dat stuk van Porter, en meerdere stukken van hem, erbij te pakken. Zelf heb jij me ook meerdere malen op n zijspoortje gezet..... :bier:

Vind trouwens dat die Bart wel meerdere zinnige en scherpe bijdragen heeft geleverd, althans in dit topic... :-q


Heb wel de neiging om nu nog allerlei tegenstrijdigheden naar boven te halen, maar aangezien ik morgenvroeg m'n prikje moet gaan halen....; ben al n week of 2 te laat.
:o
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

+1 voor Bart
En een kleine observatie, hopelijk niet te aanstootgevend voor iemand.
Vandaag een eindje gereden op de Veluwe met voldoende mul zand en kleine klimmetjes. Dan is een 26", of in mijn geval 27,5" want verkrijgbaar en passend, als achterband met voldoende breedte wel heel lekker.
Voor de gelegenheid ben ik aan het experimenteren met een 27,5" 2,8" achterband en 29" 2,4" voorband en ook in het losse diepe zand kan je dan redelijk vooruit komen. Dit is natuurlijk een specifieke situatie en ik zal nooit de snelste worden maar het leert mij tenminste dat het standaard "weinig profiel niet te dikke banden" advies niet voor mij geldt.
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 1 juni 2021, 16:04 Even wat nuanceren ;-)

1- Omdat de geometrie destijds nog lang niet op orde was reden/stuurden de eerste 29ers ook niet indrukwekkend goed. Daar is dus al heel veel gewonnen, de huidige fietsen zijn gemiddeld genomen veel beter uitgebalanceerd in hun rijkarakter.
...
Grappig dat dit dus wel geldt voor een 29er.


Maar de laatste 26ers hadden de geometrie ook absoluut niet op orde. Dat lijkt iedereen te negeren... .


gekkokees schreef: wo 2 juni 2021, 01:49 Zelf had ik t willen verwoorden als vertrouwen. Als je vertrouwen voelt in je bike, ontwikkel je tevens vertrouwen in je eigen, En dan ga je dus ook harder, sneller, scherper... Nah , je hebt inmiddels zelf al uitgelegd dat je dan al ras bij de geo van een 29-er uitkomt.
Je mist in zoverre het punt dat het mij om de juiste verhouding gaat.

Dit dus:
Cube-Elite schreef: di 1 juni 2021, 09:10 Dat is wel grappig, mijn zoon van 12 (155) rijd op mijn oude 26 spullen en een china frame.
Zijn vrienden hebben veelal een trek marlin 29 of 27,5 en iedereen vind zijn fiets veel fijner rijden.
Dat zal natuurlijk ook met het materiaal te maken hebben (lees 4 kilo lichter) dat is voor die mannetjes van 35/40kg natuurlijk veel.
Wat dan dus ook het voordeel is dat je ook het gewicht veel meer in verhouding kunt plaatsen. Een vergelijkbare 26" is gewoon een halve kilogram lichter dan een 29".

Maar er komt dus veel meer bij kijken.

Dat vertrouwen gaat ook andere kanten op: korte achtervork, lage as: makkelijk op te trekken, geeft veel meer vertrouwen bij technisch terrein!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: di 1 juni 2021, 10:48 Ik vindt het als 80u per week buffelende kleine ondernemer vooral inspirerend om hier te zien dat je naast het runnen van een velgenbedrijf én het doorstarten van een high end titanium fietsenmerk je toch nog tijd kan vinden voor deze oeverloze discussie.
Zoals 1 van de reageerders via de Whatsapp al doorprikte: ik ben markt aan het creëren! (Heb nog 1.000 26" velgen liggen :-{ )
ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 juni 2021, 14:42 Ik denk dat hij aan het werk is :winkie:
Was inderdaad druk. Nieuwe fietsen aan het bedenken. Op mijn kop gekregen omdat het te duur produceren is... .


Het probleem dat ik aanhaal zit in meerdere aspecten. Marketing werd al genoemd. Waar zelfs een gedeelte van de industrie zelf in is gaan geloven. Geld is een ander probleem. Genoeg merken weten wel dat ze fietsen veel meer in verhouding moeten bouwen (zie o.a. Liteville en in mindere mate Ghost en RAAW die het wel doen!), maar hikken aan tegen 'meer voorraad'. En dan gaat het om de laatste 10 dollar bij wijze van spreken. Maar bij 50.000 fietsen per jaar begint dat aardig op te lopen.
Gebrek aan kennis bij de consument. En fietsen die helemaal niet slecht zijn. Maar dat laatste dachten we 30 jaar geleden ook al... .

Het gaat mij er niet om 29" weer weg te willen hebben, maar die wielmaat geeft een grotere beperking dan bijvoorbeeld andersom. En wat ik nog erger vind is dat die beperking mij ook treft. Ik kan niet meer de fiets kopen die ik zou willen. En met 30 jaar ervaring (en bijna 1.000 fietsen) heb ik wel een aardig idee wat ik wil, wat werkt voor mij... . Anderzijds is het bijna onmogelijk nog te 'bewijzen' dat mijn oplossingen ook werken. Kijk wederom naar Chris Porter, die dus ook noodgedwongen van 26" af moet.


Een voorbeeld vanuit auto's is hier misschien op zijn plek. Zo een moderne Porsche 911. Razendsnel. Ook voor een leek. Door alle elektronica die wielen afremt voordat de boel ook maar uit balans begint te raken. Grote kik zo'n wagen, je ervaart heel wat g-krachten en je rijd er alles en iedereen vanaf als je een beetje lef heb. Je moet er wel voor naar een circuit, want zo een moderne sportwagen is te snel voor de openbare weg. En daar zit het probleem, je kunt er dus ook geen lol meer mee hebben op de openbare weg. Zelf op een rotonde moet je dan de snelheidslimiet overschrijden om alleen al in de buurt van de grenzen van de wagen te komen. Nu is dat verder geen probleem, want 95% van de kopers van een auto geeft af en toe eens een keertje volgas bij het stoplicht vandaan en vindt het verder wel goed.
Mijn autootje zou meer een Lotus Elise zijn, of een Ford Fiesta ST of zo. Klein, niet ultiem snel, maar in een bocht op een openbare weg misschien hier en daar sneller dan die Porsche. Maar op de limiet kan het tricky worden. Die autootjes hebben een stuk minder vangnet en je bent veel meer aangewezen op je eigen kunde. (Goed, daar haak ik af, zo een goede rijder ben ik ook weer niet...).


Nu kan ik me prima aanpassen aan een Porsche of een 29-er. En ben ik in die Porsche/op die 29-er ook sneller.


Mijn punt? Geen idee, ontspoort weer helemaal... :-?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn punt.


Miss TB. 168 cm. Heeft de luxe dat ze heel wat dingen kan en mag proberen. Is zeer snel op bochtige parcoursen, heeft geen super techniek. Geeft keer op keer aan dat ze meer controle heeft over de 27,5" fietsjes dan over de 29" bikes. Ondanks dat ze op bijvoorbeeld op een rondje Zeist steevast een tikje sneller is op een fiets met grotere wielen. Maar inderdaad valt ze daarmee echt stil in de 4-5 krappere bochtjes. Het is niet zo dat ik haar zomaar los rijd. Maar ook die slingerstukjes vindt zij het leukst. En daar ziet ze mij dus meer verschil maken als zij met grote wielen onderweg is.

Haar huidige 'xc'-bike begint nu toch echt uit elkaar te vallen, dus moest er iets nieuws komen. Net te laat. Sinds vorig jaar heeft ongeveer ieder merk hun 27,5" trailbike uit het programma gegooid. Canyon is zo ongeveer de enige die dat niet heeft gedaan. En als dat ding leverbaar was geweest had ze misschien zelfs daar e... STOP.

Er is dus niets te krijgen.

:winkie:

Dan kom je dus uit bij Project 12. En mag je zelf aan de gang.

Komt daar iets heel raars uit? Nee. Maar wel voor en achter 27,5". Een licht 130 mm vorkje? Vergeet het maar. Een Pike is zo ongeveer de enige optie (en die wordt het dus ook niet...).
En het is wat raar, bij de huidige 29" modellen is de zitbuishoek en reach dusdanig dat je er ruig terrein mee op moet zoeken om de fiets tot zijn recht te laten komen. Terwijl het fietsje dus vooral in NL lekker moet kunnen slingeren. Ook om die reden geen 29" dus, hoewel je bij eigenbouw daar wel weer iets in terug kunt gaan.
Maar dat ze dus geen echt goede techniek heeft, betekent in dit geval niet dat de fiets het dus maar voor haar moet doen: die grote wielen ploegen wel door. Nee, ze moet gewoon iets meer oefenen om die drops wel gewoon te nemen, zodat ze ook die drop van een meter met vertrouwen kan nemen. En dan merk je dat het een heel stuk harder oefenen is met die langere, hoge achterkant. Nu is de achterkant wel iets langer dan wat mogelijk is, hoewel bij P12 die nog steeds niet heel kort kan. Maar dat is om MissTB netjes tussen de wielen te plaatsen, omdat de voorkant wat vlakker is. Wat vlakker dan de meeste xc-bikes. Nog niet heel erg trailbike-vlak, zoals bij sommige merken nu standaard begint te worden. Het fietsje moet namelijk wel lekker blijven slingeren... .


Introductie volgt binnenkort. Maar het gaat dus vooral om verhoudingen.


Morgen moet weer hard gewerkt worden om de 80 uur van deze week vol te maken, dus ik brei er nu een einde aan. Maar ik zal nog wat fietsjes gaan schetsen om duidelijk te maken hoe ik het zie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ene Darren is het zo te zie roerend met je eens: https://www.instagram.com/p/CPrTDjQF6K3 ... =copy_link

Dat je niet meer kan kopen wat je wil lijkt me voor jou trouwens niet zo'n punt. Frames kan je zelf laten bouwen, wielen ook, banden lukt vast wel bij Wolfgang, moet je alleen Kornelius nog even overtuigen om een vork voor je te maken. (Al zou het me niks verbazen als je al een eigen vork aan het uitwerken bent :-q)

Wat is eigenlijk het automobiel equivalent van de hardtail of starre singlespeed? Caterham? MGB?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

suravida schreef: vr 4 juni 2021, 07:42
Wat is eigenlijk het automobiel equivalent van de hardtail of starre singlespeed? Caterham? MGB?
Was het maar zo, dan kon je die Caterham tenminste in meerdere "framematen" kopen zodat ik er wel in pas. 😝
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

suravida schreef: vr 4 juni 2021, 07:42 Wat is eigenlijk het automobiel equivalent van de hardtail of starre singlespeed? Caterham? MGB?
Euh... een T-Ford? :wink: :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ook Peter schreef: wo 2 juni 2021, 23:25 +1 voor Bart
En een kleine observatie, hopelijk niet te aanstootgevend voor iemand.
Vandaag een eindje gereden op de Veluwe met voldoende mul zand en kleine klimmetjes. Dan is een 26", of in mijn geval 27,5" want verkrijgbaar en passend, als achterband met voldoende breedte wel heel lekker.
Voor de gelegenheid ben ik aan het experimenteren met een 27,5" 2,8" achterband en 29" 2,4" voorband en ook in het losse diepe zand kan je dan redelijk vooruit komen. Dit is natuurlijk een specifieke situatie en ik zal nooit de snelste worden maar het leert mij tenminste dat het standaard "weinig profiel niet te dikke banden" advies niet voor mij geldt.
Ik rij veel noord-west Veluwe, en rij in de zomer hier ook op 26+ set met 2.8 WTB Rangers. Rolt nog snel genoeg en voldoende breed voor de zandvlaktes. In de winter, of andere ondergrond gaat de 27.5 wielset onder de fiets, ze hebben nagenoeg dezelfde bandomtrek, maar andere eigenschappen. Lijkt mij een goed experiment.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wacht ff. Is dit nou de langste intro van een SYS ooit geworden?!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten