en ik heb toch wat concrete waarnemingen die niet bij het verhaal passen
Ik heb het even opgezocht en ik reed in 2008 vaste prik op Racing Ralphs in de maat 26x 2.4 inch, op Crest velgenLars TB schreef: ↑ma 24 mei 2021, 15:30 Concreet, voor Heckler40: Ik wil beweren dat je met een goed doordacht 26" wiel alleen al op de prestaties van het wiel een net zo goed wiel bouwt als een 29" wiel. Let op, op de prestaties. ...
Tussen een 26" velg en een 29" velg zit pakweg 10% materiaalverschil. Bij dat verschil is de 26" velg stijver, niet zozeer sterker. Maar je kunt het materiaal gebruiken om een bredere 26" velg te maken bij een gelijk gewicht. ......
Dan kun je ook een bredere 26" band maken met het gelijke gewicht als een smallere 29".
Nu zit je dus wat prestaties betreft heel dicht bij elkaar:
en in mijn SYS van de Lenz 29er die er bij kwam staat: Bontrager XR 29er F/R 2.25/2.2 w tubes op Arch velgen
(sideline: wegens slappe 29" hield Zoran vast aan de even brede Arch voor mijn 1e grote wielen terwijl ik 26" op Crest reed
Dus ik heb jouw voorbeeld van een zwaardere smallere 29"band op een iets zwaardere velg toegepast in 2007.
En de Lenz was kort en steil in de geometrie, niks moderns aan, vork met 38mm offset denk ik.
Wel hoger op de assen ja, maar dat is een daadwerleijke inherente verdienste van de 29er
Dat strookt absoluut niet met mijn stijging in de ranking en relatieve winst in sneleid tegenover mijn 26" rijdende makkers.
Is te lang geleden om te zeggen wat ik voelde, maar mijn herrinering is eenduidig day de 29er me sneller maakte. De inherent iets tragere acceleratie van de grotere wielen werdt ruimschoots goedgemaakt door het surplus aan snelheid. Ik had 10% kleinere kettingbladen voor de crank van de Lenz aangekocht, maar in de haast voor de eerste rit niet erop gezet. Ze liggen nog in de kast, ik ging gewoon harder.
Herriner me nog wel dat het de eerste paar ritten wennen was aan het sturen met de nieuwe bike, maar dat is bij elke nieuwe bike, kan dat niet aan de 29er wielen toeschrijven.
Her is de ervaring echt 180gr omgekeerd. Juist bij obstakels, kuiltjes, moddrplassen, steps en stammetjes etc pakte ik elke keer consequent een paar meter op de 26" mannen. En dat deed ik voordien dat ik zelf ook 26"reed niet. Detail, de Lenz had een Maverick SC32 vork met spacer op 95mm gezet waar mijn 26er Santa Cruz een 100mm Marzocchi had en mijn Foes een 130mm Pace coil vork
Ik geef toe het is een statistiek van 1 maar ik zie mijn eigen waarnemingen nog niet in een heel ander perspectief.
En ik ben met mijn 1m87 ook bijna groot genoeg om ook in Lars' betoog op de grote wielen te passen.
lk denk dat als we in de bergen zouden wonen en steviger afdalingen het doel zijn het wel eens anders zou kunnen uitpalkken. Bij de grote enduro test van Enduro BIkemag waren het ook de kortere bikes die het snelts waren en en niet de langere modellen, tegen de trend in. YMMV
Enjoy!!