Helaas minder dan ik had gehoopt, Covid deed een hoop grenzen dichtgooien, precies op het moment dat de DVO vers in het frame zat.
Welke demper? [Keuze gemaakt]
Jouw probleem omschrijving was exact mijn reden om de DVO te kopen. Ga je veel plezier van krijgen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7998
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Ik maakte de overstap van Fox CTD naar CaneCreek DB Inline (en sinds kort is dat de IL versie want geüpdatet). Nog geen halve tel omgekeken naar de Fox. Verschil is eigenlijk onwaarschijnlijk groot.
Nooit een issue gehad met de CK. Of het moest zijn dat mijn Pike de demper bij lange na niet bij kon houden. Dus toen moest de Pike er ook aangeloven. Nou ja zo gezegd, ik heb de Charger laten tunen (bij MST) en een Luftkappe in de luchtzijde gestopt. Nu kan die een heel eind mee komen met demper. (Wel ooit nog wel eens een HelmII )
Nooit een issue gehad met de CK. Of het moest zijn dat mijn Pike de demper bij lange na niet bij kon houden. Dus toen moest de Pike er ook aangeloven. Nou ja zo gezegd, ik heb de Charger laten tunen (bij MST) en een Luftkappe in de luchtzijde gestopt. Nu kan die een heel eind mee komen met demper. (Wel ooit nog wel eens een HelmII )
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Wat bedoel je er mee dat de vork de demper niet bij kan houden?Jurriaan schreef: ↑do 20 mei 2021, 17:46 Ik maakte de overstap van Fox CTD naar CaneCreek DB Inline (en sinds kort is dat de IL versie want geüpdatet). Nog geen halve tel omgekeken naar de Fox. Verschil is eigenlijk onwaarschijnlijk groot.
Nooit een issue gehad met de CK. Of het moest zijn dat mijn Pike de demper bij lange na niet bij kon houden. Dus toen moest de Pike er ook aangeloven. Nou ja zo gezegd, ik heb de Charger laten tunen (bij MST) en een Luftkappe in de luchtzijde gestopt. Nu kan die een heel eind mee komen met demper. (Wel ooit nog wel eens een HelmII )
Hoe merk je dat tijdens een afdaling?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7998
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Rebound. Te langzaam in het tweede deel van de veerweg. En bij remmen knippen, de vork verhard.
De lsc (low speed compressie) knop op de charger1 is van origine waardeloos. Nu is die echt bruikbaar. Kan de vork nu instellen dat ie minder reageert op kleinere oneffenheden.
Luftkappe heeft er voor gezorgd dat de vork soepeler is en minder duikt in het midden van de veerweg.
De getunede charger1 is afgestemd op en mijn gewicht en mijn beoogde gebruik.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Inmiddels is de knoop doorgehakt: er is een Topaz 3 onderweg.
De mountinghardware is heel handig bij twee webshops besteld want dat soort zaken zijn tegenwoordig ook niet meer makkelijk te krijgen.
Ik heb me behoorlijk verdiept in alle dempers en een hoop geleerd.
Op een bepaald moment werd ik zelfs erg gecharmeerd van coildempers maar uiteindelijk rij ik toch het meeste in gebied waar zo'n demper niet tot z'n recht komt.
Ook creatieve opties met een 57mm ipv 50/51 mm heb ik overwogen omdat mijn frame twee standen heeft, een 115mm en een 130mm en met een langere dempweg in de korte stand levert dat ook 130mm op.
Toch teveel risico en buiten het boekje dus maar bij de standaarden gelaten.
Daarbij zou de Topaz ook z'n mannetje moeten staan dus we gaan het zien.
De mountinghardware is heel handig bij twee webshops besteld want dat soort zaken zijn tegenwoordig ook niet meer makkelijk te krijgen.
Ik heb me behoorlijk verdiept in alle dempers en een hoop geleerd.
Op een bepaald moment werd ik zelfs erg gecharmeerd van coildempers maar uiteindelijk rij ik toch het meeste in gebied waar zo'n demper niet tot z'n recht komt.
Ook creatieve opties met een 57mm ipv 50/51 mm heb ik overwogen omdat mijn frame twee standen heeft, een 115mm en een 130mm en met een langere dempweg in de korte stand levert dat ook 130mm op.
Toch teveel risico en buiten het boekje dus maar bij de standaarden gelaten.
Daarbij zou de Topaz ook z'n mannetje moeten staan dus we gaan het zien.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 845
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Heb je die oude demper nog?Jurriaan schreef: ↑do 20 mei 2021, 17:46 Ik maakte de overstap van Fox CTD naar CaneCreek DB Inline (en sinds kort is dat de IL versie want geüpdatet). Nog geen halve tel omgekeken naar de Fox. Verschil is eigenlijk onwaarschijnlijk groot.
Nooit een issue gehad met de CK. Of het moest zijn dat mijn Pike de demper bij lange na niet bij kon houden. Dus toen moest de Pike er ook aangeloven. Nou ja zo gezegd, ik heb de Charger laten tunen (bij MST) en een Luftkappe in de luchtzijde gestopt. Nu kan die een heel eind mee komen met demper. (Wel ooit nog wel eens een HelmII )
Who needs roads when there's dirt
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Ook grappig, kom ik er na de keuze voor de Topaz achter dat Intense een hele fiets in het thema van DVO heeft uitgebracht.
Gaat om een Intense Recluse, die gebruikt hetzelfde frame als mijn Spider maar dan met een andere link voor demper en met een langere vork waardoor de Recluse 1 graad slacker is.
Ik gebruik ook een langere vork dus mijn fiets is hiermee een beetje een tussenvorm van een Spider en Recluse.
In ieder geval zal de Topaz dus wel tot z'n recht komen in dit frame en daar ging het om.
Voor Intense begrippen is het een vrij sobere kleurstelling, maar in het algemeen nog best heftig:
Gaat om een Intense Recluse, die gebruikt hetzelfde frame als mijn Spider maar dan met een andere link voor demper en met een langere vork waardoor de Recluse 1 graad slacker is.
Ik gebruik ook een langere vork dus mijn fiets is hiermee een beetje een tussenvorm van een Spider en Recluse.
In ieder geval zal de Topaz dus wel tot z'n recht komen in dit frame en daar ging het om.
Voor Intense begrippen is het een vrij sobere kleurstelling, maar in het algemeen nog best heftig:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7998
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Nee, destijds gelijktijdig met de CTD voorvork verkocht. Ik heb nog een nieuwe Suntour DUAir LOR 190x45mm demper te koop.twowheeler schreef: ↑do 3 juni 2021, 11:55Heb je die oude demper nog?Jurriaan schreef: ↑do 20 mei 2021, 17:46 Ik maakte de overstap van Fox CTD naar CaneCreek DB Inline (en sinds kort is dat de IL versie want geüpdatet). Nog geen halve tel omgekeken naar de Fox. Verschil is eigenlijk onwaarschijnlijk groot.
Nooit een issue gehad met de CK. Of het moest zijn dat mijn Pike de demper bij lange na niet bij kon houden. Dus toen moest de Pike er ook aangeloven. Nou ja zo gezegd, ik heb de Charger laten tunen (bij MST) en een Luftkappe in de luchtzijde gestopt. Nu kan die een heel eind mee komen met demper. (Wel ooit nog wel eens een HelmII )
Intense behoort rood te zijn
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Rood is gelukt hoor
De nieuwe demper zit erin dus terug naar de sys:
viewtopic.php?f=14&t=145639&p=2608965#p2608965
De nieuwe demper zit erin dus terug naar de sys:
viewtopic.php?f=14&t=145639&p=2608965#p2608965
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Toch nog even een reactie over de ervaring tot nu toe.
Gisteren 3x Rhenen gefiets om de demper af te stellen.
Mijn hemel wat rijdt dit anders.
Alsof ik nooit geweten heb waar de fiets toe in staat is.
Lastig te omschrijven maar ik denk meer tractie te ervaren, meer grip in alle soorten bochten en een algeheel prettiger zit.
Springen, bunnyhop en uitproberen hoe spacers de karakteristiek veranderen, dat heb ik nog niet gedaan.
Alleen de druk en dus sag en de bladderdruk iets veranderd tov de standaard aangegeven waarden.
Al met al een succes.
Gisteren 3x Rhenen gefiets om de demper af te stellen.
Mijn hemel wat rijdt dit anders.
Alsof ik nooit geweten heb waar de fiets toe in staat is.
Lastig te omschrijven maar ik denk meer tractie te ervaren, meer grip in alle soorten bochten en een algeheel prettiger zit.
Springen, bunnyhop en uitproberen hoe spacers de karakteristiek veranderen, dat heb ik nog niet gedaan.
Alleen de druk en dus sag en de bladderdruk iets veranderd tov de standaard aangegeven waarden.
Al met al een succes.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mooi dat het zo'n geslaagde aankoop is!
En deze, denk die groene velgstickers (en die op het zadel) weg en dan is het best een mooie fiets
Dat DVO groen maakt ze wel herkenbaar, maar is ook altijd nogal aanwezig op veel fietsen (inclusief de mijne, waar verder geen groen op te vinden is...)
En deze, denk die groene velgstickers (en die op het zadel) weg en dan is het best een mooie fiets
Dat DVO groen maakt ze wel herkenbaar, maar is ook altijd nogal aanwezig op veel fietsen (inclusief de mijne, waar verder geen groen op te vinden is...)
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
- Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
- Contacteer:
Die ervaring had ik ook toen de DVO demper in mijn frame zat. Ik rij nog steeds zonder spacers, ben te lui om het uit te proberen.Elvander schreef: ↑vr 11 juni 2021, 13:30 Toch nog even een reactie over de ervaring tot nu toe.
Gisteren 3x Rhenen gefiets om de demper af te stellen.
Mijn hemel wat rijdt dit anders.
Alsof ik nooit geweten heb waar de fiets toe in staat is.
Lastig te omschrijven maar ik denk meer tractie te ervaren, meer grip in alle soorten bochten en een algeheel prettiger zit.
Springen, bunnyhop en uitproberen hoe spacers de karakteristiek veranderen, dat heb ik nog niet gedaan.
Alleen de druk en dus sag en de bladderdruk iets veranderd tov de standaard aangegeven waarden.
Al met al een succes.
Nee, zonder dolle, ik krijg mijn demper goed op SAG en een enkele keer een bottom out gehad na een jump met platte landing.
Ik heb de demper ook nog met Shockwiz afgesteld maar eigenlijk waren de advies waarden voor mij spot on.