Trek Top Fuel vork vervangen, offset verschil? Tips?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi,

Voor mijn Trek Top Fuel ben ik mij aan het orienteren voor een vervangende vork voor mijn Rockshox Reba RL 120mm. Deze vork heeft een offset van 42mm. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de nieuwe Rockshox Sid, zie ik dat deze enkel nog in 44 mm te verkrijgen is. Maakt dit een groot verschil uit, of anders gezegd is dit een issue? Zijn er misschien nog andere tips voor vorken? moet dus 120 mm zijn, stukje lichter dan de Reba en vooral scherper sturen, goede comfort is ook fijn.

Wat ik lees is de nieuwe Sid met 35mm poten een geschikte kandidaat? Welke versie zouden jullie aanraden als je niet de allerduurste zou nemen? Budget is daarvoor niet toereikend.

Alvast Dank!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wat betreft de offset van 42 na 44mm ga je niet echt verschil merken. Ben zelf van 51mm naar 44mm gegaan merk geen enorm verschil.

Binnen wat voor inzetbereik en budget ben je aan zoeken?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Koban schreef: wo 19 mei 2021, 11:09 Wat betreft de offset van 42 na 44mm ga je niet echt verschil merken. Ben zelf van 51mm naar 44mm gegaan merk geen enorm verschil.

Binnen wat voor inzetbereik en budget ben je aan zoeken?
Ik zie dat de duurdere versies van mijn top fuel ook afgemonteerd zijn met 44mm offset vorken, dus dat zal dan denk ik geen probleem zijn. Ik zat qua budget te denken aan 700,- zoiets. de vraag is dan ook wel een beetje hoeveel ik erop vooruit ga t.o.v. mijn Reba.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wat mis je nu? Als je nu tevreden bent. Dan zo houden :wink:

Ben zelf van een SID RL3 100mm naar SID SL Ultimate 100mm gegaan omdat ik niet kon wennen aan de 3 standen en remote. Wilde gewoon aan en uit.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 19 mei 2021, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Koban schreef: wo 19 mei 2021, 11:39 Wat mis je nu? Als je nu tevreden bent. Dan zo houden :wink:
De drang om mijn bike beetje bij beetje te upgraden gaat maar niet weg :D Maar misschien mis ik iets van stijfheid in de bochten.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Verschil ga je niet merken. Je kunt ook aan een Pike 120mm denken, vermits je het ontbreken van een lockout geen issue vind (net als ik) :-q
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

bongo schreef: wo 19 mei 2021, 11:56 Verschil ga je niet merken. Je kunt ook aan een Pike 120mm denken, vermits je het ontbreken van een lockout geen issue vind (net als ik) :-q
Wat is het voordeel van een pike t.o.v. een Sid? Ter info, ik gebruik de bike vooral voor crosscountry parcours (Ziest, Amerongen, Schoorl) ik dacht trouwens dat de nieuwe debonair, die in de Sid onder andere zit, een stuk beter werkt dan de solo air in mijn vork. Meer small bump compliance.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Koban schreef: wo 19 mei 2021, 11:39 Wat mis je nu? Als je nu tevreden bent. Dan zo houden :wink:

Ben zelf van een SID RL3 100mm naar SID SL Ultimate 100mm gegaan omdat ik niet kon wennen aan de 3 standen en remote. Wilde gewoon aan en uit.
Small bump compliance misschien die de debonair beter opvangt, iets meer stijfheid in bochten.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Stijfheid zouden die 35mm poten kunnen bieden.

Maar dat kan een ander wielsetje ook.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Kapitein Iglo schreef: wo 19 mei 2021, 13:18 Stijfheid zouden die 35mm poten kunnen bieden.

Maar dat kan een ander wielsetje ook.
Een nieuwe wielset heb ik er toevallig deze week onder gezet. Scheelt gigantisch. Is het dan misschien ook mogelijk mijn reba te upgraden met de nieuwe debonair (ipv soloair)?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Torsten schreef: wo 19 mei 2021, 11:42
Koban schreef: wo 19 mei 2021, 11:39 Wat mis je nu? Als je nu tevreden bent. Dan zo houden :wink:
Maar misschien mis ik iets van stijfheid in de bochten.
Ga dan kijken naar de afstelling. Met name LSC speelt daar een rol in (zeker bij grote berms).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Torsten schreef: wo 19 mei 2021, 13:43
Kapitein Iglo schreef: wo 19 mei 2021, 13:18 Stijfheid zouden die 35mm poten kunnen bieden.

Maar dat kan een ander wielsetje ook.
Een nieuwe wielset heb ik er toevallig deze week onder gezet. Scheelt gigantisch. Is het dan misschien ook mogelijk mijn reba te upgraden met de nieuwe debonair (ipv soloair)?
Of dat zo 1:1 compatible is durf ik je niet te zeggen. Debonair zal schelen in small bump compliance, maar de vraag is eerder of je nu niet even met je nieuwe wielset moet doorrijden om erachter te komen of je nog wel iets móet vervangen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Kapitein Iglo schreef: wo 19 mei 2021, 13:49
Torsten schreef: wo 19 mei 2021, 13:43

Een nieuwe wielset heb ik er toevallig deze week onder gezet. Scheelt gigantisch. Is het dan misschien ook mogelijk mijn reba te upgraden met de nieuwe debonair (ipv soloair)?
Of dat zo 1:1 compatible is durf ik je niet te zeggen. Debonair zal schelen in small bump compliance, maar de vraag is eerder of je nu niet even met je nieuwe wielset moet doorrijden om erachter te komen of je nog wel iets móet vervangen.
Daar heb je ook eigenlijk helemaal gelijk in. Zal eerst de nodige km rijden met de nieuwe wielset.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Torsten schreef: wo 19 mei 2021, 12:05
bongo schreef: wo 19 mei 2021, 11:56 Verschil ga je niet merken. Je kunt ook aan een Pike 120mm denken, vermits je het ontbreken van een lockout geen issue vind (net als ik) :-q
Wat is het voordeel van een pike t.o.v. een Sid? Ter info, ik gebruik de bike vooral voor crosscountry parcours (Ziest, Amerongen, Schoorl) ik dacht trouwens dat de nieuwe debonair, die in de Sid onder andere zit, een stuk beter werkt dan de solo air in mijn vork. Meer small bump compliance.
Geen idee, ken de SID niet, die zal wel 100 gram lichter zijn, of zo.
Ik heb een Pike Ultimate RC2, dus zonder de drie posities draaiknop, maar volledig instelbaar. Even wat energie steken in de voor jou juiste instelling, en verder kun je de vork “vergeten”. Doet heerlijk zijn werk, geeft alle vertrouwen, zeker als je wat zwaarder bent. En zoals gezegd, een lockout mis ik geheel niet. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je scherp wilt sturen moet je de 35mm kiezen.
Met een flexy vork komt een betere wielset ook niet goed uit de verf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie