Slijtvaste Flat schoenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hi!
Ik rij sinds een maand of 8 (waarvan 4 actief gereden) met veel plezier op Shimano GR 700 schoenen echter de zolen slijten me wat snel af door de pinnen van de Stamp 1 pedalen.
Ik heb de pinnen niet verder uitgedraaid maar de zool is in het midden zo goed als kaal.
Moet ik ze vervangen en zo ja kom ik met andere merken in een meer slijtvaste zool terecht?
Dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Na een goede 9 maanden gebruik zien mijn freeriders er gehavend, maar nog lang niet kaal uit.
Ik heb wel het idee dat ze harder gaan nu ik meer op mijn hardtail rijd, wat ergens logisch is omdat mijn voeten daarop ook meer bewegen met echt hobbelige stukken.
Wat context is daarom wel handig.
Rijd je hardtail of fully? Waar rijd je? En wat is 4 maanden gebruik, elke dag of een keer per maand?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hey!
Ik rij Hardtail inderdaad, Heuvelrug met name. Ik heb denk ik zo'n 15-20 ritten gemaakt met deze schoenen, oftewel het slijt me wat te hard.
Op zich ga ik ze nog wel even aanhouden (bovenwerk ongenaakbaar trouwens) maar overweeg idd voor de volgende ronde naar een andere zool over te stappen. FiveTen kandidaat al schijnt de pr versie weer sneller te slijten.
Dank voor je advies!
Gebruikersavatar
niek_b
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 17 maart 2021, 15:32

Hier vind je ook nog een ander draadje over zool slijtage: viewtopic.php?f=4&t=146545&start=30; er kunnen een hoop dingen spelen...

Wat me opviel is dat ik op mijn oude Stamp 1 pedalen als een malle aan het schuiven was (combi van geen opperbeste techniek en niet super-grippy pedalen). Nu over naar OneUp pedalen: veel meer grip en m'n schoenen (allemaal 5-10 rubber) lijken minder hard te slijten.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Oef, twintig ritten is wel heel vlot!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

niek_b schreef: wo 12 mei 2021, 20:43 Hier vind je ook nog een ander draadje over zool slijtage: viewtopic.php?f=4&t=146545&start=30; er kunnen een hoop dingen spelen...

Wat me opviel is dat ik op mijn oude Stamp 1 pedalen als een malle aan het schuiven was (combi van geen opperbeste techniek en niet super-grippy pedalen). Nu over naar OneUp pedalen: veel meer grip en m'n schoenen (allemaal 5-10 rubber) lijken minder hard te slijten.
Thx, dat is interessant, overigens vind ik de grip op de Stamps in de regel goed maar goed om ook de pedalen mee te nemen in de equasion!
Waren ze wellicht niet voor niks in de aanbieding:-)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

JorisB schreef: vr 14 mei 2021, 09:53
niek_b schreef: wo 12 mei 2021, 20:43 Hier vind je ook nog een ander draadje over zool slijtage: viewtopic.php?f=4&t=146545&start=30; er kunnen een hoop dingen spelen...

Wat me opviel is dat ik op mijn oude Stamp 1 pedalen als een malle aan het schuiven was (combi van geen opperbeste techniek en niet super-grippy pedalen). Nu over naar OneUp pedalen: veel meer grip en m'n schoenen (allemaal 5-10 rubber) lijken minder hard te slijten.
Thx, dat is interessant, overigens vind ik de grip op de Stamps in de regel goed maar goed om ook de pedalen mee te nemen in de equasion!
Waren ze wellicht niet voor niks in de aanbieding:-)
De ene stamp is ook de andere niet, de grip van de duurdere metalen modellen is aanzienlijk beter, ook door de vorm. Er staat ergens op forum een filmpje van een goede review, ben even kwijt waar.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Toevallig net weer wat verdiept in flatpedalen voor de aankomende bike van mijn vrouw. Stamp pedalen lijken er niet uit te springen qua grip. Lijkt me dat de combi met ook niet super "grippy" zool leidt tot relatief veel kleine verschuivingen die je zolen als het ware 'opvreten'.

Ik rijd nu dik twee jaar met dezelfde set Fiveten Freeride Pros op Nukeproof Horizon pedalen die zeer veel grip hebben. De zool heeft zeker wel wat te verduren maar is nog lang niet op. Dan praten we al over dik 5000km fietsen op met name de UHR.

Denk dat grippier schoenen al gaan helpen. En als je een goedkope upgrade van de pedalen wilt dan missichien kijken naar Race Face Chester?
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Dank voor deze goede adviezen, denk dat je analyse klopt.
Nu ik er wat meer op let: ik verplaats mn voeten best veel op zoek naar grip. (tevens verschil tussen links en rechts, linkerbeen is sterker bleek al eens uit een hardloop analyse)
Heb nu bedacht om bij wijze van 'last ditch attempt' met deze pedaal/schoen combi de pinnen iets uit te draaien en zo meer grip te vinden.
Laatst gewijzigd door JorisB op zo 16 mei 2021, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Zo, 20 ritten is inderdaad best snel. Zoals al elders aangegeven rijd ik met een ( not done ) combi van Chinese flats en zaalvoetbalschoenen wat mij echt erg goed bevalt. Toevallig na de laatste rit ( iets van 8e rit, ongeveer 350 km schat ik met de huidige schoenen ) en daar was nog niets aan te zien.
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Pedalen met M3 pinnen staan ​​erom bekend schoenen snel te verslijten.
Plaats reactie