Cube stereo 120 upgrade naar Sram GX eagle axs

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
deceptor
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 14:38

Goedemiddag,

Ik heb een cube stereo 120 uit 2016 en na een hele hoop kilometers is het toch tijd om de XT 3x11 groep te vervangen voor een 1x12 groep.
Op mijn racefiets heb ik di2 en ik vind het elektronisch schakelen echt super.
Nu is mijn idee om op mijn mtb Sram gx eagle axs te plaatsen. Alles is vrij duidelijk op 1 ding na.
Boost/geen boost?
Je hebt voor de crank de optie uit een NX eagle boost en een NX eagle non boost.
de GX eagle crank heeft helemaal geen optie voor boost.

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is, en welke ik nodig heb?

Mvg,
Deceptor
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.

Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.


Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Lars TB schreef: do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.

Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.


Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Niet alleen maar 'overrated' maar ook vrezelijk duur (geworden).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.

Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.


Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Verder naar buiten toch? :~
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

deceptor schreef: do 6 mei 2021, 14:46 Goedemiddag,

Ik heb een cube stereo 120 uit 2016 en na een hele hoop kilometers is het toch tijd om de XT 3x11 groep te vervangen voor een 1x12 groep.
Op mijn racefiets heb ik di2 en ik vind het elektronisch schakelen echt super.
Nu is mijn idee om op mijn mtb Sram gx eagle axs te plaatsen. Alles is vrij duidelijk op 1 ding na.
Boost/geen boost?
Je hebt voor de crank de optie uit een NX eagle boost en een NX eagle non boost.
de GX eagle crank heeft helemaal geen optie voor boost.

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is, en welke ik nodig heb?

Mvg,
Deceptor
Boost wil zeggen dat de achternaaf 6 mm breder is, bij een steek-as is de breedte van 142 naar 148 mm gegaan. Dit verschil is gelijk verdeeld over links en rechts, dus 3 mm per kant. De cassette schuift daarmee 3 mm verder naar buiten.

Nu komt het verwarrende. Bij het voorblad wordt bij sram gesproken over “offset”. Offset zit in het voorblad en dat is hoe ver het voorblad ten opzichte van de crank naar binnen komt, dus meer offset is verder naar binnen. 3 mm offset voorblad is boost en 6 mm offset is non-boost. Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken :~

De “normale” crank van sram heeft spacers waardoor deze geschikt is voor bottom brackets met zowel 68 als 73 mm breedte. Het verschil in de boost en non-boost zit dus alleen in de offset van het meegeleverde voorblad. Dan is er nog superboost maar dat is iets voor fatbikes of zo.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.
11 speed AXS?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mad Wally schreef: do 6 mei 2021, 17:39
Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken :~
Superboost, wordt gebruikt voor Fatbikes volgens mij.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: do 6 mei 2021, 17:23
Lars TB schreef: do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.

Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.


Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Verder naar buiten toch? :~
Sorry, je hebt helemaal gelijk, haal de boel weer eens door elkaar.


Waarom nog niet iedereen aan de versnellingsbak is, is mij compleet onduidelijk. Dan heb je dit gezeur allemaal niet... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Klitse schreef: do 6 mei 2021, 19:36
Mad Wally schreef: do 6 mei 2021, 17:39
Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken :~
Superboost, wordt gebruikt voor Fatbikes volgens mij.
En BB30 short spindle
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mad Wally schreef: do 6 mei 2021, 17:39
Nu komt het verwarrende. Bij het voorblad wordt bij sram gesproken over “offset”. Offset zit in het voorblad en dat is hoe ver het voorblad ten opzichte van de crank naar binnen komt, dus meer offset is verder naar binnen. 3 mm offset voorblad is boost en 6 mm offset is non-boost. Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken :~
6mm: GXP
3mm: Boost
0mm: BB30
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rayb81 schreef: za 8 mei 2021, 00:00
Mad Wally schreef: do 6 mei 2021, 17:39
Nu komt het verwarrende. Bij het voorblad wordt bij sram gesproken over “offset”. Offset zit in het voorblad en dat is hoe ver het voorblad ten opzichte van de crank naar binnen komt, dus meer offset is verder naar binnen. 3 mm offset voorblad is boost en 6 mm offset is non-boost. Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken :~
6mm: GXP
3mm: Boost
0mm: BB30
Nee toch, GXP en BB30 zijn as-maten. GXP=24 mm BB30=30 mm en Dan heb je nog DUB en die is 28,99 mm (ja echt!). Dat heeft niks te maken met de kettinglijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Mad Wally schreef: za 8 mei 2021, 09:11 Nee toch, GXP en BB30 zijn as-maten. GXP=24 mm BB30=30 mm en Dan heb je nog DUB en die is 28,99 mm (ja echt!). Dat heeft niks te maken met de kettinglijn.
Yes! DUB is de opvolger/poging van Sram om cranks uitwisselbaar te maken. Je kunt heel veel BB maten in DUB uitvoering krijgen, dan kan Sram de crank productie standaardiseren en kun je hem makkelijker uitwisselen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mad Wally schreef: za 8 mei 2021, 09:11
Rayb81 schreef: za 8 mei 2021, 00:00

6mm: GXP
3mm: Boost
0mm: BB30
Nee toch, GXP en BB30 zijn as-maten. GXP=24 mm BB30=30 mm en Dan heb je nog DUB en die is 28,99 mm (ja echt!). Dat heeft niks te maken met de kettinglijn.
En toch toen ik een blad nodig had voor mijn GXP systeem stond daar 6mm bij.
Bij de BB30 bladen stond 0mm.

Misschien dat de cups verder uit elkaar staan bij het ene systeem?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: za 8 mei 2021, 21:12
Mad Wally schreef: za 8 mei 2021, 09:11

Nee toch, GXP en BB30 zijn as-maten. GXP=24 mm BB30=30 mm en Dan heb je nog DUB en die is 28,99 mm (ja echt!). Dat heeft niks te maken met de kettinglijn.
En toch toen ik een blad nodig had voor mijn GXP systeem stond daar 6mm bij.
Bij de BB30 bladen stond 0mm.

Misschien dat de cups verder uit elkaar staan bij het ene systeem?
Inderdaad is BB30 een heel ander lagersysteem en daarom zit het blad op een andere plaats. Maar verder hebben de as-diameters niets met boost of non-boost te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie