shimano 12x cassettes , waar nog te vinden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

nederbelg2 schreef: vr 30 april 2021, 15:31 hallo allemaal

ik heb mijn bij ALI bestelde cassettes ook binnen en wou even een eerste feedback geven

Een Shimano Deore 12S MS en een Zitto 'SLX' kloon 12S MS besteld op 22 april. De Zitto gisteren ontvangen en de Deore vandaag -> supersnelle levertijd!

De Zitto in een doos zonder enige documentatie, de Deore gewoon in een zakje -> chinese verpakking as usual. Maar beide in goede staat.

De Deore 594 gram, de Zitto 547 gram gewogen in de keuken .
zoals normaal, de Deore is volledig in staal, de Zitto heeft het grootste blad in aluminium.

Opvallend: de Deore heeft , zoals gewoon, 5 losse kransjes en de rest zit in de spider, en plastic transporthuls. De Zitto is een blok; de 3 kleinste kransjes zijn aan elkaar vast, uit een stuk gefreesd. Het geheel bij elkaar met schroefjes.

Ik weet nog niet wanneer ik ze ga inbouwen/testen; mijn huidige cassette is wel puntig maar slipt nog niet.

Ik heb fotoos gemaakt en in een pdf gegoten maar ik zie zo niet hoe ik die aan deze post kan hangen.

gr
Chris
bij deze fotos
Afbeelding
Afbeelding
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

nederbelg2 schreef: ma 3 mei 2021, 08:54
nederbelg2 schreef: vr 30 april 2021, 15:31 hallo allemaal

ik heb mijn bij ALI bestelde cassettes ook binnen en wou even een eerste feedback geven

Een Shimano Deore 12S MS en een Zitto 'SLX' kloon 12S MS besteld op 22 april. De Zitto gisteren ontvangen en de Deore vandaag -> supersnelle levertijd!

De Zitto in een doos zonder enige documentatie, de Deore gewoon in een zakje -> chinese verpakking as usual. Maar beide in goede staat.

De Deore 594 gram, de Zitto 547 gram gewogen in de keuken .
zoals normaal, de Deore is volledig in staal, de Zitto heeft het grootste blad in aluminium.

Opvallend: de Deore heeft , zoals gewoon, 5 losse kransjes en de rest zit in de spider, en plastic transporthuls. De Zitto is een blok; de 3 kleinste kransjes zijn aan elkaar vast, uit een stuk gefreesd. Het geheel bij elkaar met schroefjes.

Ik weet nog niet wanneer ik ze ga inbouwen/testen; mijn huidige cassette is wel puntig maar slipt nog niet.

Ik heb fotoos gemaakt en in een pdf gegoten maar ik zie zo niet hoe ik die aan deze post kan hangen.

gr
Chris
bij deze fotos
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn ze in de iets grotere variant, nog steeds niet super goed zichtbaar.
https://live.staticflickr.com/65535/511 ... 4918_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/511 ... a909_b.jpg

Maar zover zien ze er redelijk goed uit, ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt!
als iemand groterer of detail fotos wil hebben, laat het me weten dan zet ik ze er op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nederbelg2 schreef: di 4 mei 2021, 11:09 bedankt!
als iemand groterer of detail fotos wil hebben, laat het me weten dan zet ik ze er op.
Ik ben wel benieuwd naar praktijkervaring / duurtest met de ZTTO cassette.
Ik heb wat spul van ZTTO en ben tot nu toe erg tevreden.
Balhoofd (44mm tapered)
Zadelpenkkem
Remschijf 6gaats 203
PM 203 adapter
Dropper remote
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Hier zijn ze niet echt enthousiast over de ZTTO cassettes:

https://www.mtbr.com/threads/ztto-9-50- ... e.1118629/
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rokl schreef: di 4 mei 2021, 17:16 Hier zijn ze niet echt enthousiast over de ZTTO cassettes:

https://www.mtbr.com/threads/ztto-9-50- ... e.1118629/
Ja, maar is 1 1/2 jaar oud en ik lees vooral dat de mensen hun derailleur niet afgesteld krijgen.
En een aantal klagers gebruikte zelfs een M8000 (XT 10 speed) derailleur met verlengsrukje etc.
Ik lees niets over verbogen kransjes, snelle slijtage of afgebroken tandjes.
Toen werd gezegd dat een SRAM derailleur (12 speed?) beter zou zijn.
(En die was toen ook nog geen 52t)
Wat ze dus deden was buiten de specs vd derailleur en als het dan niet werkt ligt het aan de cassette?
Hoe groter het bereik vd cassette, hoe lastiger het wordt om de b tension goed te zetten.
Nu heeft het verloop vd cassette daar ook wel een rol in, zodat bepaalde combis net wel, of net niet werken.

Tegenwoordig hebben we Sram derailleurs voor 52t en ook Shimano 12 speed derailleurs die 51 kransjes aan kunnen.
Ik ben wel benieuwd of zo'n ZTTO cassette dan wel presteert.
En laten we niet vergeten dat er genoeg mensen zijn die hun Sram of Shimano cassettes ook niet goed werkend krijgen, sla er de topics maar op na.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er staat ook in dat de 7100/8100 12 Speed derailleurs goed zouden werken met de ZTTO cassette.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom.
En als we dan ook nog weten hoe zo'n cassette zich houdt op de lange termijn, dan hebben we misschien een Sunrace (en Shimano) alternatief.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Zojuist ook een zoektocht naar vervangingsdelen (12sp) voor mijn hardtail gehad, ik ben geeindigd bij https://www.vaneycksport.com. Zij hadden in ieder geval de 12sp XT cassette op voorraad (voor een normale prijs).

Doe er je voordeel mee :bier:
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

bob. schreef: wo 5 mei 2021, 08:08 Zojuist ook een zoektocht naar vervangingsdelen (12sp) voor mijn hardtail gehad, ik ben geeindigd bij https://www.vaneycksport.com. Zij hadden in ieder geval de 12sp XT cassette op voorraad (voor een normale prijs).

Doe er je voordeel mee :bier:
Had je een 10-45 besteld was is er even een 10-51 op voorraad geweest?
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Dat lijkt inderdaad een 10-45, die 10-51 is niet te krijgen.

Ik hoop dat het alternatief werkt, want dan blijf ik voorlopig bij Shimano. Mocht dat niet het geval zijn dan ben ik wel klaar met ze, alles dichtgooien en vervolgens niet kunnen leveren.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

FranX78 schreef: wo 5 mei 2021, 08:47 Had je een 10-45 besteld was is er even een 10-51 op voorraad geweest?
Inderdaad de 10-45, had ik er even bij kunnen zetten :-q
In Nederland heb ik hier (met een 34t voor tandwiel) meer dan genoeg aan.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Klopt.
De 10-45t voldoet voor het grootste deel van Nederland denk ik. Ik woon in Limburg en zak bij redelijk weer regelmatig af naar het zuiden van de provincie. En daar heb ik dat grote tandwiel toch best regelmatig nodig.
Ik heb al een tijdje een 10-51t XT cassette in bestelling staan bij hibike. De levering is al opgeschoven en staat nu op week 24. Mijn huidige cassette red het wel tot dan, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat die nog gaat komen. Nog even afwachten dus.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Voor wie nog wat zoekt. Hier is de SLX 10-51 op voorraad:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sh ... tte-847241
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

ThaSingleTrackMastah schreef: di 4 mei 2021, 13:47 Ik ben wel benieuwd naar praktijkervaring / duurtest met de ZTTO cassette.
Ik heb wat spul van ZTTO en ben tot nu toe erg tevreden.
Balhoofd (44mm tapered)
Zadelpenkkem
Remschijf 6gaats 203
PM 203 adapter
Dropper remote
Ik heb een ZTTO 11-46 SLR (11 speed) van 357 gram liggen op het moment. Die wil ik deze zomer gaan testen met twee ZTTO kettingen en en Deckas 36t kettingblad. Ben zelf ook wel benieuwd. Zal een update geven als ik er een tijdje mee gereden heb.
Plaats reactie