Ik heb de niet EVO, en ben er blij mee. Beetje zelfde verhaal als jij. Ik had een xc vork op 120 mm en weeg 80-90 (ruim inzetten ). Qua stijfheid en daarmee preciesie goede verbetering, qua demping lijkt hij niet heel verfijnd maar geen onprettig gestuiterd op remknippen (ik daal inmiddels aardig beetje harder dan bij de vijf van Rhenen).
Kortom ik ben tevreden, maar heb verder alleen ervaring met een reba en een manitou minute, en niet met andere trail vorken. Je zou er prima op mogen fietsen BTW maar dan moet eerst mijn fiets terugkomen van de fietsenmaker
En als hij niet zou bevallen weet je nog niets, omdat die EVO mogelijk beter is.
Een stijvere voorvork, dus niet XC en meestal 34/35mm is echt een vooruitgang.
Meer controle, vooral bij remmen en sturen tegelijk. Zeker als de snelheid en/of het gewicht vd rijder wat oplopen.
Maar ook iets zwaarder.
(Lichtgewicht wordt over gewaardeerd, maar da's mijn persoonlijke mening)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 12 april 2021, 18:38
Een stijvere voorvork, dus niet XC en meestal 34/35mm is echt een vooruitgang.
Meer controle, vooral bij remmen en sturen tegelijk. Zeker als de snelheid en/of het gewicht vd rijder wat oplopen.
Maar ook iets zwaarder.
(Lichtgewicht wordt over gewaardeerd, maar da's mijn persoonlijke mening)
En zou het dan ook schelen als de vork alleen stijver is en wat minder goed dempt?
zit nu ook naar een RS revalation te kijken. deze is erg gunstig en prijs en als een van de weinige vorken direct leverbaar.
maar is natuurlijk wel wat mindere kwaliteit als een Pike.
Ik merk vooral dat ik stijfheid mis in afdalingen, in de bochten wil mijn voorwiel dan te veel naar de buitenkant van de bocht.
zal deels door gebrekkige techniek komen maar is in dit frame wel meer dan in mijn vorige frame.
Ik weet enkel dat Makkelijk een revelation had met motion control, en die ia er snel uitgegaan voor een RC2.
Maar zoveel mensen zoveel wensen, laatst reed ik een klein stukje met een vorige generatie Pike.
Deze niet op mijn eigen settings kunnen rijden maar aangezien we ongeveer hetzelfde wogen (eigenaar en ik) vond ik die Pike echt behoorlijk stug aanvoelen. (Ondanks dat er wel veerweg gebruikt werd.)
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 12 april 2021, 19:44
Met stijver bedoel ik niet de vering of de demping.
Het gaat om de flex vd vorkpoten.
Of eigenlijk zo weinig mogelijk flex.
zo bedoelde ik het ook, demping is natuurlijk in Nederland wat minder belangrijk......alhoewel sommige van die remknippen.
Ik heb deze in mijn Honzo en weet niet hoe ze het doen, maar deze spreekt op kleine hobbels net zo smooth aan als mijn DVO Diamons D1.
Verder simpel in te stellen (zit ook niet veel op om in te stellen) en stijf genoeg.
Vering is lekker, maar je koopt een hardtail en dan komt zelfs de allerbeste vork niet meer geheel tot zijn recht - de achterkant is de beperking. Dus inderdaad zonde daarin te investeren. Dan is het lijstje wat je hebt gemaakt meer dan uitstekend. Zijn ook op dubbelgeveerde fietsen best goede vorken trouwens.
Singletrack Sundays schreef: ↑ma 12 april 2021, 09:37
Waar ik nu een beetje op uit kwam.
Ik rij voornamelijk NL er mee dus echt gnarly trails zal deze vork nooit zien, wel veel remhobbels dus zou fijn zijn als hij goed aanspreekt bij kleine impacts op hoge en lage snelheid.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Singletrack Sundays schreef: ↑ma 12 april 2021, 22:25
Nou je maakt het me niet makkelijker Lars, als het niet zo veel uitmaakt in een HT zou ik dus ook mijn huidige RS Reba 120mm kunnen laten zitten?
Lars is nogal fully geobsedeerd Als zwaardere LTHT rijder kan ik je verzekeren dat een betere en stijvere vork ook in een LTHT erg veel uitmaakt. De achterkant van je fiets volgt toch wel
Ervaring met Bike24 was goed, DVO had last van loszittende lak op de vorkkroon en gehele kroon is vervangen onder garantie. (Achteraf had ik het niet gedaan omdat het geen technisch mankement was maarja)
Singletrack Sundays schreef: ↑ma 12 april 2021, 22:25
Nou je maakt het me niet makkelijker Lars, als het niet zo veel uitmaakt in een HT zou ik dus ook mijn huidige RS Reba 120mm kunnen laten zitten?
Nee, want die heeft de smallere vorkdiameter en minder veerweg. En dat ga je beide wel merken (of je nou een slappe of stijve wielset hebt). Dus pak desnoods een overjarige Yari als die goedkoop langskomt bij RCZ ofzo, maar van jouw lijstje zou ik met m'n ogen dicht de Bomber kiezen. Moet echt een prima ding zijn.
Waarschijnlijk beperkt je huidige vork de potentie van je hardtail. Dat zal een nieuwe vork ook doen, maar die potentie wordt wel meer aangesproken.
De overstap van mijn 32mm Revelation RL naar een Pike rct3 voor mijn hardtail was echt een verschil van dag en nacht. Zeggen dat het weinig uitmaakt want HT is wat mij betreft te kort door de bocht. (Maar dat krijg je als je zo'n goede bochtentechniek hebt als Lars )
Daar waar ik destijds (5 jaar geleden) het oude Traumapad met mijn Revelation prima afkwam kon ik met die Pike ineens ook nieuwe lijnen pakken. Deels de stijvere vork, maar de demper is ook wel stukken beter en geeft veel meer controle.