XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Rond de 10 kilo zou een heel net gewicht zijn ! Dat ga ik met mijn XL niet redden :lol: :lol: Maar heb je het stuur op 700mm breedte afgezaagd?

Op een ovaal tandwiel en de ketting na is de mijne klaar... Die laatste paar dagen wachten zijn toch wel de moeilijkste!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb van beide kanten 30mm af gezaagd , mijn stuur van mijn koga is 640mm en dat bevalt mij erg goed , ik laat hem voor nu nog even zo breedt maar vind het wel erg breed. ik fiets vaak een route waar je vaak tussen de bomen door knalt en helemaal op een klim is het dan alleen maar lastig als je dan steeds die bomen mee neemt :lol:

Ik heb alle onderdelen tot nu toe zelf gewogen dus veel zal het niet schelen in ieder geval.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou zeker ruim de tijd nemen om er aan te wennen - die breedte. 700 mm voor een 29" is prima en misschien zelfs wat smal. 640 mm is old skool.

Ik had tevoren 640 en 620 mm sturen en ben juist naar 700-720 mm gegaan. Even wennen maar ik merk dat controle over de fiets (veel) beter is en zeker het stuurgedrag (vreemd maar zo ervaar ik het). Ik zit nu iets andere houding met iets meer druk op voorwiel en beter/anders sturen in de bochten en dat scheelde bij mij meer dan ik had verwacht.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Denk dat dat ook wel afhankelijk is van hoe groot je bent/hoe lang je armen zijn. Reed vroeger met hele smalle stuurtjes (46-48cm) maar nu op de 29er ben ik helemaal happy met 68cm. 74 daarintegen was mij gewoon te breed.
Laatst gewijzigd door Azurri op vr 29 oktober 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Dat is ook wat ik ervaar , op een breder stuur gaan mijn armen gewoon niet ver genoeg naar buiten , ik zal wel korte armen hebben dan :lol:

Ik denk dat het ook persoonlijk en op lichaamsbouw is , als mijn armen te ver naar buiten gaan heb ik juist het idee dat ik minder controle heb omdat ik dan juist aan kracht verlies (buiten mijn bereik , ga maar eens opdrukken met je armen te wijd uit elkaar) En ja , dat zou het bredere stuur weer moeten compenseren maar waar ben je dan mee bezig? Want het komt op het zelfde neer dan :D Tenminste , zo zie ik het.

Nu is mooi de kans om het te proberen ,maar bevalt het niet (ook denkende aan de smallere doorgangen bij ons in het bos en dat je minder binnendoor kunt eigenlijk) dan ga ik mooi naar 68 en weer proberen.

Wat ik overigens ook zie bij anderen is dat ze nog een origineel stuur hebben (dus 740 ofzo) en dan de handen ver naar binnen hebben , dus dan helpt het ook niet.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

melf#50 schreef: vr 29 oktober 2021, 22:16

Wat ik overigens ook zie bij anderen is dat ze nog een origineel stuur hebben (dus 740 ofzo) en dan de handen ver naar binnen hebben , dus dan helpt het ook niet.
En volgens mij heb je zo de garantie om vroeg of laat aan Een boom te blijven hangen.🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De doorgangen waar je met een +/-75cm stuur niet door komt zijn behoorlijk zeldzaam... ik kom ze niet tegen op de routes die ik rijd.

En stuurbreedte is uiteraard afhankelijk van lichaamsbouw, maar veel meer nog van voorkeur. Ik ben 1.70m met normale verhoudingen en een 76cm stuur bevalt mij uitstekend. Heeft niets met kracht te maken, maar alles met rust en controle in het stuurgedrag.

Hoe smaller het stuur, hoe nerveuzer de fiets zal reageren (los van de wielmaat).
Stel, je hebt een stuur van 80cm breed en duwt een uiteinde 5cm naar voren. Het wiel zal een bepaalde draaiing maken. 10cm vanaf het uiteinde is het stuur (komt overeen met uiteinde van een 60cm stuur) dan nog geen 5cm verdraaid. Daarvoor moet je het stuur nog wat meer draaien.

Dus elke stuurbeweging met een kort stuur heeft een grotere draaiing van je wiel tot gevolg dan dezelfde beweging met een breder stuur. De fiets reageert directer, of nerveuzer, wat je wilt.
Mijn idee: alles onder de 70cm hoort niet meer op een mtb (oké, kinderfietsen uitgezonderd ;-)). En zelfs 70cm is al smal als je eenmaal aan breder gewend bent.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

niet door komen ben ik niet bang voor , maar hoe je er door heen kunt gaan zit wel verschil in. Op mijn route kom ik al regelmatig met de schouder of arm tegen een boom aan hoor , met een breder stuur zou dat dus misschien wel mijn stuur worden die de boom dan aantikt , dus ik ben er skeptisch over. Je zou kunnen zeggen , ga er dan wat minder hard door ,maar dat is niet wat ik wil.

Ik ben overigens vrij smalle sturen gewend vanuit de racerij.

Ik ga het wel proberen uiteraard , en met de gedachte er kan altijd wat af maar er niet meer bij aan laat ik het eerst dus maar zo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had vroegah op mn XC'ert zo'n smal stuurje dat de remleidingen van L en R elkaar in de weg zaten. :o
Maar dat was vroeger, op een andere fiets.

Gewoon ff aan wennen.
(En een paar cm ruimer om de boom sturen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb moeten wennen aan een breder stuur.Moest bekende smalle stukken op een andere manier 'aanvliegen'. Maar nu ben ik er aan gewend zou ik niet meer terug willen.
De opmerking 'alles smaller dan 70cm hoort niet op een Mtb daar kan ik niks mee!!
Nog niet zo lang geleden werd je voor gek verklaard met een stuur breder dan 60cm....😜
Ik zet op mijn fiets wat voor mij werkt, probeer 'nieuwigheden uit, geef t een kans om eraan te wennen, maar als t voor mij niet werkt; jammer dan! :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Azurri schreef: za 30 oktober 2021, 15:47 Ik heb moeten wennen aan een breder stuur.Moest bekende smalle stukken op een andere manier 'aanvliegen'. Maar nu ben ik er aan gewend zou ik niet meer terug willen.
De opmerking 'alles smaller dan 70cm hoort niet op een Mtb daar kan ik niks mee!!
Nog niet zo lang geleden werd je voor gek verklaard met een stuur breder dan 60cm....😜
Ik zet op mijn fiets wat voor mij werkt, probeer 'nieuwigheden uit, geef t een kans om eraan te wennen, maar als t voor mij niet werkt; jammer dan! :wink:
Dat bedoel ik , je moet doen wat je zelf het beste vind aanvoelen.

Ik heb jaren lang geraced , waar je ook van iedereen goedbedoelde raad kreeg maar uiteindelijk waren heel veel dingen beter om eerst maar eens zelf te testen! En dan was het vaak niet het resultaat wat ik wou. Dus alles wat ik tegenwoordig doe test ik zelf , alleen dan kun je zeggen wat werkt voor jezelf :P Maar ik probeer het vaak wel!
Laatst gewijzigd door melf#50 op za 30 oktober 2021, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Toch maar gekozen voor de Magura MT8 Pro ipv Shinano XTR , gewichts verschil is minimaal alleen denk ik dat een MT8 beter voor mijn stijl van rijden past. En prijstechnisch ook nog gunstiger :D (remslang moet ik nog even goed maken, zit een kronkel in door verdraaien) 442 gram voor de hele set met ingekorte slangen , 40 gram wogen de ingekorte stukjes dus uit de doos 482 gram voor de set. Adapter Magura QM40 er tussen en het remt :-D magura Storm Sl2 schijfjes er bij , 160mm 11 gram incl boutjes , en 180mm 132 gram incl boutjes.

Nou alleen nog de aandrijving , pedalen en Prologo Dimension NDR Tirox zadel (bevalt mij erg goed) en vast nog wel wat :oops:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Mijn frame is nog steeds onderweg, kan me niet voorstellen dat lucht transport er zo lang over doet…

Het geeft wel weer meer tijd verder te twijfelen over de kleurstelling.
Ik dacht aan brons.

Afbeelding

Later aan deels brons met delen zwart

Afbeelding

Maar nu neig ik naar groen met brons delen.
Afbeelding

Tweede valt af denk ik. Want HT, uit 1 deel en dan valt het idee van verschillende kleuren op verschillende delen weg.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mijn voorkeur neigt naar de groene,maar of jij je daarvan iets aan moet trekken,😉
Succes :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

luchtvracht uit China duurt best lang :D

Die Santa Cruz kleur ziet er wel gaaf uit!
Plaats reactie