XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

@ flummox
ik heb 35mm carbon velgen met daarop wolfpack 2.25 die vallen erg mooi en nog ruimte over.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Hierbij mijn Chinese frame gespoten in Ral5026 Pearl nachtblauw metallic…

Afbeelding
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

mooi frame , aparte kleur !

zelf gespoten of laten doen?

Ik zit er zelf nog aan te twijfelen , gewoon blak frame of spuiten.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik had de optie om het door hen te laten spuiten… Voor het geld dat zij vragen (€75) had ik geen zin om er zelf mee aan de gang te gaan dus laten doen.

Met de zon erop komt de metallic kleur nog mooier uit..

Nu nog wachten tot alle onderdelen binnen zijn
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Leuk MrFrank! Ben benieuwd naar de opbouw! :-q
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

De Rockshocx RT3 ook binnen , en een Thor zadelpen , wel moeten inkorten (word alleen geleverd in 400mm)

De RT3 is 236 gram , de Thor zadelpen 204 gram in originele staat ,ik heb hem ingekort en zet er nog titanium bouten in ipv RVS.

Technisch gezien heb ik nu in ieder geval al een loopfiets , wel een prijzige loopfiets zo :lol:

Aangezien ik er geen bussen bij had besteld zelf maar even een paar gemaakt op de draaibank :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Heb onlangs een Trek Fuel EX bestselling de deur uitgedaan. Wordt de nieuwe standaard fiets.

En om meer bekend te raken met de technische kant van MTB’s net een Lexon Scale frame incl zadelpen besteld, met als doel deze in z’n geheel zelf op te bouwen. Om te leren hoe eea in elkaar zit en hoe te servicen.

Ik wil hier een lichtgewicht XC fiets van maken, met onderdelen die ik links en rechts bij elkaar haal. Wel alles nieuw of ongebruikt.
Voor nu zit ik te denken aan Shimano 1*11 speed 11-46, lichte 100mm geveerde vork, Formula Cura of Hope remmen, Carbon merk stuur, Fun Works oid wielen. Of hand gestaakt, ergens tussen de 1.5-1.6kg.

Doel is niet extreem laag gewicht, maar een mooie mix van stevigheid, kwaliteit en lager gewicht.

Alleen het frame incl zadelpen is besteld, de rest moet dus nog. Wellicht eerst het frame ook zelf spuiten, heb een leuk kleurtje in gedachten.
Levering volgens Ali zou ergens begin Nov moeten worden. Benieuwd.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik zelf zet eerst alles in elkaar , mocht er toch iets niet kloppen , niet passen of wat dan ook zit je dan nog niet met een frame wat je net mooi gespoten hebt.

wat voor gewicht denk je te gaan hebben als hij klaar is?
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Gewicht? Geen idee, is niet de hoofdmoot. Denk 10-11kg?
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

melf#50 schreef: wo 1 september 2021, 20:00 Afbeelding
Laat jij het inbussleuteltje dat onderin de vorkpoot zit er in zitten of haal je deze eruit zodra de vork eenmaal ingesteld is? Ik vind hem er namelijk niet heel strak inzitten en wil hem niet verliezen...
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mrfrank schreef: wo 20 oktober 2021, 10:47
melf#50 schreef: wo 1 september 2021, 20:00 Afbeelding
Laat jij het inbussleuteltje dat onderin de vorkpoot zit er in zitten of haal je deze eruit zodra de vork eenmaal ingesteld is? Ik vind hem er namelijk niet heel strak inzitten en wil hem niet verliezen...
Eruit halen,scheelt weer (onafgeveerd)gewicht!! :lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

er uit , als ik wil afstellen neem ik hem dan wel mee.

Ik ga hem eerst gewoon juist afstellen volgens fabrieksspecificaties op mijn gewicht.

Met mijn huidige vork heb ik er weinig mee gedaan eenmaal afgesteld.

Ik denk ook niet dat het lang zou blijven zitten :D
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

5 okt Besteld, de 14e op transport. Maar sindsdien geen nieuws. Benieuwd wanneer dat frame komt. Ik las ergens in dit topic 8 dagen per luchtpost?

Edit, inmiddels beginnen met de overige onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Alles op een rij gezet denk ik dat ik onder de 10kg blijf. Zou mooi zijn, en een mooi tegenwicht/ alternatief voor de Trek Fuel EX.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

bij mij duurder het ook wel even hoor :D

Dat was wel even spannend maar uiteindelijk komt het wel goed , maar dat wachten en geen update krijgen is wel vervelend maar je moet het er mee doen.

Onder de 10 kg is knap pittig , ik gebruik veel lichte materialen maar het word spannend! Ik heb wel van te voren een plan op gesteld maar wijk er ook wel iets van af af en toe aangezien ik dan weer wat anders tegen kom ofzo. Je hebt zo een halve kg meer erbij dan dat je denkt te gaan hebben. Aan de andere kant gaat er soms ook wat vanaf , zoals van de voorvork en heb nu ook dingen die weer lichter zijn dan verwacht zoals remschijven , zadelpen o.a.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Inmiddels ook weer wat gedaan , lang aan het twijfelen geweest maar toch maar een Thor integrated carbon stuur aangeschaft ipv een Syncros Fraser. De prijs was eigenlijk de doorslag , want het gewicht incl Garminhouder ligt nagenoeg gelijk. (266 Fraser tegenover 283 voor Thor "The Hammer) Ik heb het stuur ingekort op 70mm eerst , wat nog weer 10 gram scheelt :lol: Maar ook de voorvork kon nog iets korter wat zelfs 30 gram scheelde! Handvatten ook maar besteld hopende dat de kleur overeen kwam met de voorvork kleur , ik vond het best zo :-D Dit zijn overigens de Chunky versie , die weer een paar gram zwaarder zijn dan wat ik wou , maar aangezien ik ervaring heb met de lichtere/dunnere wou ik nou iets dikker proberen.

De remmen worden Magura MT8 , met Magura Stom SL2 schijven , 180 en 160 , die zijn ook lichter dan wat ik eerst in gedachte had. 1 schijf is binnen , helaas was tussen het moment dat ik ze bekeken heb en dat ik ze daadwerkelijk ging bestellen (uurtje ongeveer) de 180mm uitverkocht (hoe is het mogelijk)

Het schiet dus al wat op , zadel is nog niet de juiste overigens , dat word een Prologo Dimension NDR Tirox , deze bevalt mij erg goed.

Geschat gewicht zal 10,1 zijn zoals het nu lijkt

Afbeelding
Plaats reactie