XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

hwpaints schreef: do 23 september 2021, 19:10 hmm mijn Hongfu frame zat net onder de 2000gr, is nagenoeg zelfde, er is ook een SL versie die weegt 1850,

als je geheel superlicht op wil bouwen dan kun je onder de 10kg uitkomen, mijn Megamo weegt 9.551 toen hij klaar was maar dan kost het een klein vermogen , de Katana {hongFu} weegt net onder de 11kg met dropper en 130mm vork en was een stuk aangenamer qua kosten.

Ik heb berekend dat als ik het zo maak zoals ik het in gedachte heb , prijzig dus , met een wielsetje van zo'n 1500 gram kom ik uit net onder de 10 kg , ik heb dan gekeken naar mijn eigen gewogen onderdelen en naar de site van R2 ,waar ze het ook zelf wegen. laat het dan een 300-400 gram schelen maar je kunt het redelijk precies op papier zetten. In de praktijk moet het natuurlijk nog blijken. Mijn Koga weegt nu ongeveer 11kg , dus alles daaronder is prima (vooral voor een fully) en kwa kwaliteit van onderdelen kan het ook alleen maar beter worden.

Ik heb voor 100mm veerweg , dit omdat ik eigenlijk alleen maar in Nederland rijdt , en nu met de hardtail rijdt ik met 80mm dus dat zou prima moeten werken denk ik. Voor mij is het nu ook een stukje ervaring op doen met dit soort onderdelen , ik ben normaal niet zo'n avonturier maar na dit topic en me erin verdiept te hebben durfde ik het wel aan. Er zullen ongetwijfeld lichtere frames zijn , maar ik wist wel van de te voren dat dit het gewicht ongeveer zou zijn.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik had alles ook vooraf op een rijtje toen kwam ik op 9 kg er zat dus ergens 0.55kg verstopt, dat zal wel in kabels en dergelijke zitten,

ook zit er nogal verschil in tussen wat ze aangeven en wat het echt weegt, 150/200gr Latex vergeet je ook snel,
mijn wielen wegen kaal 1360gr , ventielen/lint /latex en vooral banden het weegt allemaal mee, de laatste grammen zijn het moeilijkste.

ik kan nu weinig meer lichter maken zonder dat ik iets moet missen of bang te zijn dat het kapot gaat, het enige is mijn xt remmen [560gr] daar kan ik nog wat mee winnen of bandjes vervangen [vredestijn extralite 585gr stuk] voor minder profiel en mijn xlc [289gr] pedalen vervangen

ik vond het een sport hoe licht ik kon gaan maar moet er wel in Oostenrijk de berg mee kunnen afraggen.

(dit is wel mijn Megamo en dus niet een zelf aangekocht china)
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

hwpaints schreef: vr 24 september 2021, 14:29 ik had alles ook vooraf op een rijtje toen kwam ik op 9 kg er zat dus ergens 0.55kg verstopt, dat zal wel in kabels en dergelijke zitten,

ook zit er nogal verschil in tussen wat ze aangeven en wat het echt weegt, 150/200gr Latex vergeet je ook snel,
mijn wielen wegen kaal 1360gr , ventielen/lint /latex en vooral banden het weegt allemaal mee, de laatste grammen zijn het moeilijkste.

ik kan nu weinig meer lichter maken zonder dat ik iets moet missen of bang te zijn dat het kapot gaat, het enige is mijn xt remmen [560gr] daar kan ik nog wat mee winnen of bandjes vervangen [vredestijn extralite 585gr stuk] voor minder profiel en mijn xlc [289gr] pedalen vervangen

ik vond het een sport hoe licht ik kon gaan maar moet er wel in Oostenrijk de berg mee kunnen afraggen.

(dit is wel mijn Megamo en dus niet een zelf aangekocht china)

Banden heb ik al gewogen , velgen weeg ik altijd zelf maar want bijv de specs van Mantel en Futurum kloppen niet altijd. De meeste onderdelen weet ik eigenlijk al wat ze exact wegen , dus als dan de velgset redelijk klopt is een velgset van minder dan 1500 al genoeg. Ik heb echt alles al meegerekend. Bij R2 wegens ze het zelf overigens soms lichter en soms zwaarder dan de fabrikant aan geeft.

Ik wil wel degelijk spul zoals Syncros Fraser stuurtje , Sram XX1 etc. , ik ga dan niet uit van het aller lichtste spul alleen.

Remmen wou ik XTR nemen

Blijft een mooie hobby zo :D

Eerst maar eens alles bij elkaar scharrelen :-?
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Mooi om te zien… Een goedkoop Chinees frame bestellen om vervolgens het geld dat je bespaard hebt uit te geven aan duren onderdelen, top !! :winkie: :-q
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb voor minder dan 3000 een
carbon fully met xx1/x01 130mm fox, 35mmcarbon wielen , dropper en minder dan 11kg ,
en het zijn uitstekende frames [de mijne dan]
de stickers die ze op de fremes plakken zeggen me niet veel hoor , die produceren ook allemaal bij dezelfde carbon fabrieken , geven hier en daar wat aanwijzingen en dat is het, de zelf ontwikkelaars zijn op 2 handen te tellen.

mijn andere fiets Megamo is ook zo;n stickerplakker orderen een paar duizend frames bij Hongfu en die mogen dan dat model frame niet in EU leveren aan particulieren maar ontwikkelen doen ze niks , gewoon plakken en spuiten , en zo doen heel veel merken dat, in het voorjaar is er carbonbeurs in Taiwan daar staan al die carbonmakers en al die fietsmerken komen daar shoppen en voororderen , en dan de merken die zelf een carbon fabriek onderhouden staan daar ook en die leveren weer aan andere merken, :-q
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Mrfrank schreef: za 25 september 2021, 10:55 Mooi om te zien… Een goedkoop Chinees frame bestellen om vervolgens het geld dat je bespaard hebt uit te geven aan duren onderdelen, top !! :winkie: :-q

Waarom ik dit zo doe is omdat je nooit een kant en klare fiets koopt met dezelfde onderdelen voor dit geld , dan ben je misschien wel het dubbele kwijt. Zo heb ik gisteren nog een setje gebruikte maar goeie (als nieuw) lichte wielen gekocht. Ik kan nu ook zelf lekker zoeken naar onderdelen , wachten op aanbiedingen of gebruikt in goeie staat. Maar belangrijkste is dat ik zelf helemaal kan bepalen hoe de fiets word. En leuk om zelf een fiets samen te stellen. En uiteindelijk bespaar je aardig! En wat kost een "echt" merkframe? juist , je betaald zo 1000 of meer extra voor een laklaagje en een naam :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En dan nog heeft een fabrikant de keuzes gemaakt.
Zijn keuzes zijn niet jouw keuzes.
En zijn keuzes zijn "wellicht" toch commercieel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

melf#50 schreef: ma 27 september 2021, 12:22
Mrfrank schreef: za 25 september 2021, 10:55 Mooi om te zien… Een goedkoop Chinees frame bestellen om vervolgens het geld dat je bespaard hebt uit te geven aan duren onderdelen, top !! :winkie: :-q

Waarom ik dit zo doe is omdat je nooit een kant en klare fiets koopt met dezelfde onderdelen voor dit geld , dan ben je misschien wel het dubbele kwijt. Zo heb ik gisteren nog een setje gebruikte maar goeie (als nieuw) lichte wielen gekocht. Ik kan nu ook zelf lekker zoeken naar onderdelen , wachten op aanbiedingen of gebruikt in goeie staat. Maar belangrijkste is dat ik zelf helemaal kan bepalen hoe de fiets word. En leuk om zelf een fiets samen te stellen. En uiteindelijk bespaar je aardig! En wat kost een "echt" merkframe? juist , je betaald zo 1000 of meer extra voor een laklaagje en een naam :-D
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit juist positief !! Heb zelf ook afgelopen vrijdag mijn frame uit China ontvangen en ook gewoon een Sid Ultimate klaar liggen en Deluxe Ultimate :-q :lol:
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ja , zo las ik het later ook :lol:

Was eigenlijk te snel met reageren , maar het klopt wel :P
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Gisteren dus een mooi wielsetje op de kop getikt , Newmen velgen, Sapim spaken , Yuniper naven met XD hub. Exact 1500 gram.
Even de bandjes erom gezet , tubeless gemaakt ,ging overigens erg makkelijk dit keer!

En natuurlijk even "passen" :D


Afbeelding

Afbeelding
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Even wat rustiger aan met de knop verzenden drukken Mel :winkie:
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Michel.nl schreef: ma 27 september 2021, 18:10 Even wat rustiger aan met de knop verzenden drukken Mel :winkie:
:winkie:

Maar dat wordt ook een zeer fraai exemplaar zo!
Wat is de buitenmaat van de velg? Heb je er 2.25 of bredere banden op?

Ben benieuwd naar de rest :-q
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

heel gaaf! ben benieuwd naar het eindresultaat. rijd al twee jaar op een chinees HT frame. volgende stap zou een fully kunnen worden

(ben ik de enige hierin, mar als ik bandjes leg doe ik altijd de schwalbe letters gelijk met de velgsticker :oops: )
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gewoon de stickers er af föhnen, dan heb je daar alvast geen last van. Het enige wat dan blijft is het uitrichten van het ventiel. Maar dat lukt maar aan 1 zijde, omdat de Schwalbe letters niet precies op dezelfde positie staan aan beide zijdes... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Flummox schreef: di 28 september 2021, 22:38
Michel.nl schreef: ma 27 september 2021, 18:10 Even wat rustiger aan met de knop verzenden drukken Mel :winkie:
:winkie:

Maar dat wordt ook een zeer fraai exemplaar zo!
Wat is de buitenmaat van de velg? Heb je er 2.25 of bredere banden op?

Ben benieuwd naar de rest :-q

Word nog wel wat :lol:

De buitenmaat van de velg weet ik niet , maar de binnenmaat wel , 25mm en dat met met 2,35 banden. Eigenlijk wou ik 30mm maar dit kwam ik zo tegen en rijdt nu met 2,25 op 21,5 intern dus gewoon proberen.

Hoe de banden erop zitten vind ik niet zo belangrijk , stickers laat ik mooi zitten , word toch meteenna elke rit gewassen en gepoetst. Helemaal kale velgen vind ik niet mooi ook. En als je rijdt zie je er niks van :D

De Rockshox RT3 is ook onderweg :-D
Plaats reactie